بین الملل

حمایت ایران از فرآیند سیاسی برای حل مساله سوریه به رهبری سوری‌ها

حمایت ایران از فرآیند سیاسی برای حل مساله سوریه به رهبری سوری‌ها

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت که جمهوری اسلامی ایران همچنان به حل و فصل سیاسی وضعیت سوریه متعهد است و به حمایت از فرآیند سیاسی به رهبری و مالکیت سوری‌ها و تسهیل شده توسط سازمان ملل ادامه خواهد داد.

به گزارش آپارات نیوز، متن سخنان امیرسعید ایروانی نماینده کشورمان در سازمان ملل در شورای امنیت درباره سوریه به شرح زیر است:
  
آقای رئیس،
مردم سوریه همچنان از بحران‌های انسانی، تجاوز، اشغال خارجی و تروریسم رنج می‌برند. با اشغال غیرقانونی،تحریم‌های غیرانسانی، سیاسی کردن بازگشت پناهندگان و آوارگان داخلی و جلوگیری از حمایت بین‌المللی برای بازسازی سوریه، برخی کشورهای غربی مسئول طولانی شدن درگیری‌ها هستند چراکه سعی دارند اراده خود را به مردم سوریه تحمیل نمایند.

چنین تلاش‌هایی غیرقانونی و غیر اخلاقی هستند و تنها به تطویل بحران و افزایش رنج‌های مردم سوریه می‌انجامند. جامعه بین‌المللی نباید مردم سوریه را در مبارزه با تروریسم، اشغال خارجی و تروریسم اقتصادی ناشی از تحریم‌های غیرقانونی تنها بگذارد. حاکمیت، استقلال سیاسی، وحدت و تمامیت ارضی سوریه باید به طور کامل توسط همه به عنوان تصمیمات شورای امنیت رعایت شود.

هرگونه برنامه‌های جدایی‌طلبانه و ابتکارات خودمختاری نامشروع مردود است. همچنین تمام نیروهای خارجی که حضورشان در سوریه توسط دولت سوریه غیرقانونی شناخته شده، باید از سوریه خارج شوند.

در این زمینه، خروج کامل، فوری و بدون قید و شرط نیروهای آمریکایی از سوریه برای صلح و ثبات سوریه ضروری است.آن‌ها به جای مبارزه با تروریسم، همچنان از گروه‌های تروریستی تعیین‌شده توسط سازمان ملل مانند جبهه النصره (هیئت تحریر شام) حمایت می‌کنند و نیز به غارت نفت و ثروت مردم سوریه می‌پردازند.

مبارزه با تروریست‌ها در سوریه باید تا حذف کامل تهدیدهایشان ادامه یابد. این کار باید با دقت بالا نسبت به جان غیرنظامیان انجام شود. نباید به تروریست‌ها اجازه داده شود تا تعداد زیادی از غیرنظامیان را به گروگان بگیرند و مناطقی مانند ادلب را به پناهگاه امن خود تبدیل کنند.

جمهوری اسلامی ایران قویاً تجاوزات مستمر رژیم اسرائیل علیه حاکمیت سوریه، هدف قرار دادن غیرنظامیان و زیرساخت‌های حیاتی را محکوم می‌نماید. اشغال بلندی‌های جولان سوریه توسط این رژیم اشغالگر غیرقانونی است.

آقای رئیس،

جمهوری اسلامی ایران همچنان به حل و فصل سیاسی وضعیت سوریه متعهد است و به حمایت از فرآیند سیاسی به رهبری و مالکیت سوری‌ها و تسهیل شده توسط سازمان ملل ادامه خواهد داد. از سرگیری جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان یک سازوکار موثر برای پیشبرد فرآیند سیاسی ضروری است.

این کمیته باید بدون هرگونه مداخله خارجی یا فشار یاتعیین هرگونه مهلت برای اتمام کار خود عمل نماید. ما به حمایت از تلاش‌های سازمان ملل و فرستاده ویژه، آقای پدرسن، برای حل سیاسی بحران سوریه ادامه می‌دهیم. ایران هیچ تلاشی را در این راستا دریغ نخواهد کرد.

در این زمینه، ما از تلاش‌های فرستاده ویژه برای از سرگیری دور نهم مذاکرات قانون اساسی در بغداد به عنوان یک گزینه قابل اجرا که حمایت بیشتر طرف‌های دخیل را دریافت کرده، حمایت می‌کنیم. همراه با شرکای خود در فرمت آستانه، ما متعهد به کار برای دستیابی به نرمال‌سازی بلندمدت و پایدار در و اطراف سوریه هستیم.

در کنار فرآیند سیاسی، تلاش‌های بین‌المللی باید برای تسهیل بازسازی سوریه و بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی به محل سکونت اصلی خود در سوریه ادامه یابد. نباید منافع میلیون‌ها پناهنده سوری برای کسب منافع سیاسی توسط قدرت‌های خاصی گروگان گرفته شود.

جامعه انسانی با چالش برانگیزترین وضعیت تامین مالیخود روبرو است. برنامه پاسخ بشردوستانه برای سال ۲۰۲۴ به مبلغ ۴.۰۷ میلیارد دلار است اما تنها ۱۳.۴ درصد آن تامین شده است.

جای تاسف است که کشورهای غربی وضعیت وخیم انسانی و اقتصادی موجود را نادیده گرفته و همچنان به دنبال اجرای دستور کار سیاسی خود به هر قیمتی هستند. ما تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آژانس‌های سازمان ملل و شرکای بشردوستانه آن‌ها در کارهایشان برای کاهش رنج مردم سوریه را تحسین می‌کنیم.

با این حال، جلوگیری از انحراف کمک‌ها به سازمان‌های تروریستی در منطقه شمال غربی و اطمینان از توزیع کمک‌ها به صورت شفاف و غیر تبعیض‌آمیز، جنبه‌های اساسی هستند که نیاز به دقت بالا دارند.

همان‌طور که قبلاً گفته‌ایم، ارائه کمک‌های فوری ضروری است اما راه‌حل پایدار در بلندمدت نیست. تلاش‌ها باید بر بازسازی زیرساخت‌های حیاتی متمرکز شود تا شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی فراهم شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا