دانش و سلامت

درخواست لغو منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون در ماه رمضان

درخواست لغو منع تردد شبانه برای اهداکنندگان خون در ماه رمضان

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به لزوم اهدای خون در ماه مبارک رمضان گفت: “اگر برنامه ریزی مناسب و فوری در مورد حضور اهدا کنندگان خون در ساعات پس از افطار وجود نداشته باشد ، با کاهش شدید ذخایر خون و مشکلات شدید در خونرسانی و فرآورده ها. ‘ماه آینده در مراکز درمانی کشور خواهیم بود.

در مصاحبه ای با آپارات نیوز ، دکتر بشیر حاجی بیگی وی با اشاره به لزوم اهدای خون در ماه مبارک رمضان ، گفت: هر ساله در ماه مبارک رمضان به دلیل روزه داری هموطنانمان ، میزان اهدای خون در زمین کاهش می یابد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط سازمان انتقال خون ایران برای جبران کاهش میزان اهدای خون در ماه رمضان ، افزود: “یکی از اقدامات ما تغییر ساعات مراکز اهدای خون در سراسر کشور است. ما آن را در شب و به افطار ارسال خواهیم کرد.

حاجی بیگی ادامه می دهد: “البته ، امسال ، به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و ادامه قانون منع تردد در شب ، این سازمان در غیاب اهدا کنندگان و کاهش شدید ذخایر خون زمین با یک چالش جدی روبرو خواهد شد. . “لازم به ذکر است که سازمان انتقال خون ایران از نظر تأمین خون و محصولات آن از جمله پلاکت ، گلبولهای قرمز فشرده و پلاسما تقریباً 900 بیمارستان و مراکز درمانی را به عهده دارد. در نتیجه ، همکاری لازم با مقامات مربوطه با سازمان انتقال خون ایران برای حضور اهدا کنندگان خون مطابق سالهای گذشته در هنگام زنگ عصر به افطار ، باید انجام شود. در این راستا مکاتبات لازم با ستاد ملی بیماری کرونا انجام شده است و امیدواریم که همکاری لازم با اهدا کنندگان خون از نظر مراجعه به مراکز اهدای خون انجام شود.

حاجی بیگی هم گفت: کلیه پروتکل های بهداشتی در مراکز اهدای خون در سراسر کشور برای محافظت از سلامت اهدا کنندگان خون دنبال می شود. ما مطمئن هستیم که همه کسانی که برای اهدای خون می آیند یکی از سالم ترین افراد جامعه هستند که از اصول مراقبت خوب پیروی می کنند. در عین حال ، تمام وسایل و تجهیزات مورد استفاده در اهدای خون کاملاً استریل و یکبار مصرف هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت روزه دادن اهدای خون منعی نداردوی گفت: با توجه به نیاز روزانه به خون و فرآورده های آن ، اهدای خون باید به طور مداوم انجام شود. لازم به ذکر است که 20٪ خون اهدایی در کشور توسط بیماران خاص مانند بیماران تالاسمی مصرف می شود. همچنین لازم به ذکر است که کمبود خون و فرآورده های آن در استان های شمالی کشور مانند گیلان ، مازندران و خراسان رضوی و استان های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان ، فارس ، بوشهر ، هرمزگان و خوزستان شیوع بیشتری دارد. بنابراین ، ساکنان این استان ها باید از اهدای خون شادتر باشند. اهدای خون باید با تصمیمی آگاهانه و به صورت اهدای خون مسئول انجام شود.

حاجی بیگی با تأکید بر لزوم برنامه ریزی برای حضور اهدا کنندگان خون ، گفت: اگر برنامه ریزی صحیح و فوری برای حضور اهدا کنندگان خون در ساعات پس از افطار وجود نداشته باشد ، با کاهش شدید ذخایر خون و مشکلات جدی در خونرسانی. و محصولات آن در مراکز پزشکی است. ماه آینده وارد کشور خواهیم شد. ادامه راه رفتن شبانه در شب امکان اهدا کنندگان خون را محدود می کند و این سازمان در ساعات پس از افطار با چالش های اهدا کنندگان خون در مراکز انتقال خون روبرو خواهد شد. بنابراین ، احتمال رفع ممنوعیت ترافیک شبانه برای اهداکنندگان خون ، پلاسما و پلاکت در ماه مبارک رمضان باید در جلسات ستاد ملی در کرونا بررسی و بررسی شود.

وی گفت: لازم به ذکر است که اهدای خون در ماه مبارک رمضان اقدامی جهادی و نماد همدلی و از خودگذشتگی است. سازمان انتقال خون از اهداكنندگان خون در سراسر كشور تشكر مي كند كه اين سازمان و بيماران آن را كه به خون و فرآورده هاي خوني نياز دارند تنها نگذاشتند. لازم به ذکر است که خون جایگزین دیگری ندارد. هر ساله در ماه رمضان کمبود خون و فرآورده های آن داریم.

حاجی بیگی گفت: اهداکنندگان خون در سراسر کشور باید بتوانند بدون هیچ گونه نگرانی خون اهدا کنند و همه ما متعهد به تکریم ارباب رجوع به نحو احسن در مراکز اهدای خون برای اهدا کنندگان هستیم.

گفتنی است طبق گفته سخنگوی سازمان انتقال خون کشور ، قرارهای اهدای خون بصورت آنلاین در ماه رمضان فعال است و اهدا کنندگان می توانند از طریق وب سایت اداره کل انتقال خون برای مراجعه به اهدای خون اقدام کنند.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا