بین الملل

دستگیری پوتین یعنی اعلان جنگ/ اوکراین بخشی از روسیه است!

دستگیری پوتین یعنی اعلان جنگ/ اوکراین بخشی از روسیه است!

آفتاب‌‌نیوز :

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری سابق و معاون رئیس شورای امنیت روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار کرد: برخی افراد ابله و نادان درست مثل وزیر دادگستری آلمان می‌گویند “اگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به آلمان بیاید، دستگیرش خواهیم کرد” آیا این وزیر متوجه می‌شود که این اقدام چه معنایی دارد؟ تصور کنید… رئیس‌جمهور یک کشور هسته‌ای به آلمان سفر کند و سپس در خاک این کشور بازداشت شود؟! یعنی چه؟ این تصمیم به معنای اعلان جنگ علیه روسیه است.

وی در ادامه تاکید کرد: در چنین موقعیتی، روسیه از تمامی ابزار‌های موجود استفاده می‌کند تا پارلمان آلمان، دفتر صدراعظم و … را هدف بگیرد.

هفته گذشته دادگاه بین‌المللی کیفری در شهر لاهه برای رئیس جمهور روسیه به خاطر “جنایات جنگی” ادعایی در اوکراین حکم بازداشت صادر کرد. در این میان، روسیه ضمن مخالفت با تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری گفت، اختیار قضایی این دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و تصمیمات آن را «پوچ و بی‌اعتبار» می‌داند. پس از اعلام این حکم، وزیر دادگستری آلمان گفت که حکم بازداشت پوتین در آلمان “معتبر” خواهد بود.

«اوکراین بخشی از روسیه است»
مدودف در ادامه با بیان اینکه “اوکراین بخشی از روسیه است” عنوان داشت: صادقانه بگویم، اوکراین اساسا قسمتی از روسیه است، اما به دلالیل ژئوپلیتیکی و تاریخی، ما مدت‌هاست اجازه داده‌ایم که کشور‌ها در “آپارتمان‌های مختلفی” زندگی کنند. ما باید این حقیقت را بپذیریم که این مرز‌ها و سرزمین‌های جعلی همیشه قسمتی از روسیه بوده‌اند؛ همگی آن‌ها جزو امپراتوری روسیه بوده‌اند به جز قسمت‌های مشخصی که پس از جنگ جهانی دوم به ما رسیدند.

وی در این راستا تصریح کرد: اگر اوکراین عضو ائتلاف نظامی ناتو شود، روسیه صاحب همسایه‌ای خواهد شد که عضو ائتلاف غیردوست است و قصد دارد تسلیحات هسته‌ای تولید کند. پس از آن اوکراین قادر خواهد بود عملیات گسترده‌ای را به خاطر کریمه علیه روسیه به راه بیندازد و مسکو چنین چیزی را نخواهد پذیرفت.

مدودف همچنین با اشاره به طرح صلح چین برای اوکراین گفت: اجرای چنین طرحی نیازمند علاقه و اشتیاق است. این طرح نه تنها توسط مسکو بلکه باید توسط واشنگتن و کی‌یف نیز بررسی شود؛ چیزی که در حال حاضر رخ نمی‌دهد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا
معاون رئیس شورای امنیت روسیه به مسئله تحریم‌های اعمال‌شده از جانب اتحادیه اروپا و کاهش روابط تجاری این بلوک با کشورش پرداخت و افزود: به خاطر تصمیمات اتحادیه اروپا، سطح تجارت میان روسیه و این بلوک به طور جدی کاهش یافته است، اما اروپا نسبت به روسیه بیشتر ضرر دیده است. اخیرا تجارت با اتحادیه اروپا ۴۰۰ میلیارد دلار ثبت شده بود، اما اکنون به دلیل تصمیمات احمقانه، این حجم از تجارت به شدت افت پیدا کرده است. به نظر بنده آن‌ها بیشتر از ما ضرر کرده‌اند.

روابط روسیه-غرب
دیمیتری مدودف در ادامه این مصاحبه روابط روسیه و غرب را در “پایین‌ترین حد” خود دانست، اما روابط روسیه وچین را در “بالاترین حد” خود توصیف کرد.

وی در این خصوص بیان کرد: ما روابط بسیار بدی با دنیای غربی داشته‌ایم. اگرچه در حال حاضر هیچ تصوری نسبت به اینکه روابط به زودی عادی خواهد شد، ندارم، اما روابط با غرب تا حدودی می‌تواند احیا شود. رهبران فعلی کشور‌های غربی را نمی‌پسندم و مذاکره با آن‌ها منطقی نیست. به نظر بنده در بعضی مواقع توافق با آن‌ها بیهوده است و لازم می‌دانم که آن‌ها را نادیده بگیرم. همچنین غرب می‌خواهد وضعیت سیاسی روسیه را بی‌ثبات کند. آن‌ها چشم دیدن فدراسیون روسیه را ندارند و به ما نیازی ندارند؛ البته این ایده ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک بسیار قدیمی آن‌هاست. چرا آن‌ها باید کشوری را که مجهز به قدرتمندترین سیتسم هسته‌ای است، سرزمین‌های پهناوری دارد و حتی از آمریکایی‌ها تبعیت نمی‌کنند را بخواهند؟

مدودف ادامه داد: بنابراین، هدف و اشتیاق آن‌ها بسیار ساده است؛ غرب استقلال روسیه و یا حتی چین را نمی‌خواهد، آن‌ها قصد دارند وضعیت سیاسی روسیه را بی‌ثبات کنند، این کشور را به چند تکه تقسیم کنند و سپس برای مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای این تکه‌ها به سراغ ما بیایند و در نهایت سرویس‌های خودشان را به ما پیشنهاد دهند. دوستان، اکنون به کسی نیاز دارید که از شما محافظت کنند، آیا نیاز ندارید؟

روابط روسیه-چین
دیمیتری مدودف همچنین با نگاهی مثبت، روابط میان روسیه و چین را این گونه شرح داد: روابط میان روسیه و چین در بالاترین سطح خود قرار دارد و بنده هیچ مشکلی در روابط دوجانبه نمی‌بینم. اگر به طور کلی این روابط را ارزیابی کنم، باید عرض کنم که روابط میان این دو کشور بالاتر از هر زمان دیگری است و در آینده‌ای نزدیک هیچ مشکلی را نمی‌بینم.

وی افزود: سفر شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین به مسکو سطح جدیدی از روابط و یا شراکت راهبردی را میان این دو کشور نشان داد. چین اقتصاد شماره یک جهان شده و حتی ایالات متحده آمریکا به این موضوع آگاه است. بنده معتقد هستم که تجارت میان روسیه و چین تا سال ۲۰۲۳ الی ۲۰۲۴ به ۳۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. غرب به شراکت برابری با روسیه و چین احتیاج ندارد و صرفا می‌خواهد سلطه داشته باشد.

مذاکراتی میان روسای جمهور چین و روسیه در کاخ کرملین برگزار و سپس اسناد مشترکی میان شی جینپینگ و ولادیمیر پوتین امضا شد؛ آن‌ها طی این دور از گفتگو‌ها پیرامون موضوعات مختلفی بحث و رایزنی کردند.

انتخابات ۲۰۲۴ روسیه
مدودف در پایان مصاحبه‌اش خاطرنشان کرد: غرب مثل همیشه بی‌شک می‌خواهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ روسیه دخالت کند. در واقع این نفوذ و تلاش عیان آمریکا از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بوده است.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا