استانها

دعوت‌شدگان به نشست سوئیس باید از خواسته ناتو آگاه باشند

دعوت‌شدگان به نشست سوئیس باید از خواسته ناتو آگاه باشند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آپارات نیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: کسانی که به «نشست صلح ادعایی در سوئیس» دعوت شده‌اند، باید از تمایل «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به رفع محدودیت‌ها در مورد حملات اوکراین به روسیه آگاه باشند.

طبق گزارش تاس،  «ماریا زاخارووا» در پیام‌رسان تلگرام با اشاره به اظهارات ینس استولتنبرگ که «از کشور‌های ناتو خواست تا محدودیت‌های حملات رژیم کی‌یف به اهدافی در سراسر روسیه را لغو کنند»، نوشت که اطلاع داشتن از این موضوع برای همه کسانی که به «کنفرانس ادعایی صلح در سوئیس» دعوت شده‌اند، مفید است.

بر اساس این گزارش، سوئیس قصد دارد در ۱۵ تا ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) نشستی درباره اوکراین برگزار کند. وزارت امور خارجه سوئیس پیشتر اعلام کرده بود که برن بیش از ۱۶۰ هیات را به این کنفرانس دعوت کرده است، که از جمله آنها می‌توان به گروه ۷ (G۷)، گروه ۲۰ (G۲۰) و کشور‌های عضو گروه «بریکس» اشاره کرد.

این در حالی است که روسیه به این نشست دعوت نشده است و دیپلمات‌ها و کارشناسان سیاست خارجی می‌گویند که مذاکراتی که قرار است در سوئیس برگزار شود، به احتمال زیاد بر روی ایجاد اجماعی در مورد چگونگی کاهش خطرات ناشی از حمله مسکو به اوکراین متمرکز است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر با تاکید بر اینکه کنفرانس صلح اوکراین به میزبانی سوئیس یک تقلید مسخره و بی معنی از یک کنفرانس واقعی با مذاکرات جدی و تاثیرگذار است، گفته بود: هیچ یک از سیاستمداران کشور‌های غربی و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند.

استولتنبرگ دبیرکل ناتو به تازگی از متحدان اوکراین خواست محدودیت‌هایی را که بر استفاده کی‌یف از تسلیحات آنها در حمله به خاک روسیه اعمال کرده‌اند، لغو کنند.

وی در مصاحبه با «اکونومیست» که جمعه شب منتشر شد، گفت که اکنون زمان آن فرا رسیده است، متحدان لغو برخی محدودیت‌هایی را بر استفاده از تسلیحات ارائه شده به اوکراین اعمال کرده‌اند، بررسی کنند. خصوصا در شرایط فعلی که درگیری زیادی در خارکیف در نزدیکی مرز با روسیه وجود دارد.

به نوشته اکونومیست، استولتنبرگ هر چندی نامی از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نبرد، اما اشاره وی به سیاست‌های بایدن است که تعیین می‌کند اوکراین می‌تواند با سامانه‌های آمریکا حمله کند یا نه.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا