بین الملل

دوست خاشقجی از تهدید او توسط مقام سعودی قبل از مرگ خبر داد

دوست خاشقجی از تهدید او توسط مقام سعودی قبل از مرگ خبر داد

گزیده ها:

محاکمه متهم به قتل جمال خاشقجی ، روزنامه نگار کشته شده در کنسولگری عربستان در استانبول ، به صورت غیابی در ترکیه از سر گرفته شد.

به گزارش آسوشیتدپرس ، دادگاه استانبول دومین دادگاه را در غیاب 26 مظنون سعودی در قتل ستون نویس روزنامه واشنگتن پست از جمله دو دستیار سابق ولیعهد قدرتمند سعودی برگزار کرد.

خاشقجی ، ستون نویس 59 ساله روزنامه واشنگتن پست و منتقد برجسته ولیعهد محمد بن سلمان ، رهبر فعلی عربستان ، آخرین بار در 2 اکتبر 2018 ، هنگام ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شد. وی برای بدست آوردن اسناد مربوط به ازدواج قریب الوقوع خود با نامزد ترک خود “خدیجه جنگیز” در آنجا است.

این ترور خشم بین المللی را برانگیخت و چهره محمد بن سلمان را مخدوش کرد.

دادگاه در ترکیه جدا از دادگاه در عربستان سعودی بود که پس از محاکمه غیر علنی در ماه سپتامبر پنج حکم اعدام را لغو کرد.

دادستان های ترکیه احمد العسیری ، معاون سابق سرویس اطلاعاتی سعودی و سعود القحطانی ، رئیس رسانه خاندان سلطنتی سعودی را به سفارش ترور متهم کردند.

ایمن نور ، مخالف سیاسی مصری و دوست دیرینه خاشقجی ، به دادگاه ترکیه گفت كه این روزنامه نگار برای او توضیح داد كه شخصاً توسط قحطانی تهدید شده است.

رسانه های ترکیه به نقل از نور گفت: “جمال گفت قحطانی خانواده اش را تهدید کرد.”

نور گفت كه خاشقجی هنگام زندگی در واشنگتن دی سی به تماس قحطانی مراجعه كرد و گفت كه او فرزندان جمال را می شناسد و می داند كجا زندگی می كنند. خاشقجی گریه می کند که این طبیعی نیست و می گوید می ترسد.

نامزد خاشقجی ، خدیجه جنگیز ، نیز در دادگاه روز سه شنبه حضور داشت که به 4 مارس موکول شده است.

دادگاه ترکیه توسط مدافعان حقوق بشر از نزدیک مشاهده شده است.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا