عمومیکسب و کار برتر

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی

اگر به دنبال خرید ویدئو پروژکتور خانگی و راه‌اندازی یک سیستم سینمای خانگی هستید، با مطالعه این مطلب می‌توانید انتخاب آگاهانه و هوشمندانه‌تری داشته باشید. اگر در حال خواندن این مقاله هستید، به دنبال خرید اولین ویدئو پروژکتور خود هستید یا فقط  علاقه‌مند به سینمای خانگی هستید که دانش خود را گسترش می‌دهد. در هر صورت، ما خوشحالیم که به شما کمک می کنیم. لذت تماشا و خرید پروجکشن بسیار زیاد است، اما مثل خرید تلویزیون نیست. ویدئو پروژکتورها بخشی از یک سیستم دو تکه هستند که شامل یک پرده نمایش متناسب نیز است.

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور خانگی

در این مقاله هر آنچه را که باید بدانید را به شما آموزش خواهیم داد. شما در مورد قسمت های مختلف یک ویدئو پروژکتور و در مورد پرده نمایش خواهید آموخت. سپس ما شما را گام به گام در فرآیند خرید ویدئو پروژکتور راهنمایی خواهیم کرد: تعیین فاصله پرتاب، اندازه صفحه، و نیازهای روشنایی. درک ویژگی های پروژکتور؛  پس بیایید با هم ادامه دهیم!

چرا ویدئو پروجکشن؟

به زبان ساده، وقتی صحبت از تماشای فیلم یا بازی های ویدیویی می شود، بزرگتر همیشه بهتر است. نشستن در فاصله مناسب از یک تصویر 100 اینچی یا بزرگتر، دید محیطی شما را بیشتر درگیر می کند، به شما امکان می دهد جزئیاتی را ببینید که در اکثر تلویزیون ها گم می شوند، و شما را غرق داستان و ماجرا می کند، به گونه ای که حتیبا تلویزیون 75 یا  85 اینچی امکان پذیر نیست.

این نمایش را امتحان کنید. کنار پنجره خود بایستید و صحنه فضای باز را با تمام کنش و شکوهش ، عرض، عمق و وسعت آن ، تماشا کنید. اکنون چند متر به عقب برگردید و از همان پنجره نگاه کنید. صحنه یکسان است، اما کوچک شده است، و شما در حال مشاهده از طریق یک قاب عکس هستید. این همان چیزی است که بیشتر مردم در یک تلویزیون 55 یا 65 اینچی تماشا می کنند. چیزی که آنها واقعاً می بینند تصویری از اثاثیه منزلشان است که در اطراف پنجره ای با چهره های کوچک در حال رقصیدن است. به همین دلیل است که هیچ‌کس تماشای تلویزیون را با حضور در سینما یکسان نمی داند.

داخل ویدئو پروژکتور چیست؟

قبل از اینکه وارد خرید پروژکتور شوید، درک نحوه عملکرد آنها مفید است. به عبارت ساده تر، هر پروژکتور دیجیتال مدرن دارای سه جزء اصلی است:
منبع نوری که نور را برای تصویر ایجاد می کند. در پروژکتورهای امروزی این یک لامپ سنتی، یک بانک دیودهای لیزری یا یک بانک LED (دیودهای ساطع کننده نور) خواهد بود.
یک تراشه یا تراشه های تصویربرداری که تصویر را بر اساس سیگنال منبع ویدیو تولید می کنند. این معمولاً یا یک دستگاه میکروآینه پروجکشن نور دیجیتال (DLP)، سه پنل LCD (نمایشگر کریستال مایع) خواهد بود. یا سه تراشه LCoS (کریستال مایع روی سیلیکون).
یک لنز و عناصر نوری مرتبط، که برای تولید رنگ و نمایش تصویر بر روی صفحه استفاده می شود.

ویدئو پروژکتورهای لامپی

لامپ های سنتی هنوز هم به دلایل هزینه و کارایی برای تماشای اتاق تاریک، بر چشم انداز سینمای خانگی غالب هستند. و هنوز پرطرفدارترین هستند.  می‌توان ویدئو پروژکتور لامپی را به گونه ای قرار داد که در یک پرده نمایش بزرگ 100 تا 150 اینچی برای عکس‌های پرنور به‌اندازه کافی روشن باشند، اما آنقدر روشن نباشند که سطح مشکی و کنتراست اصلی پروژکتور به‌طور غیرمنطقی خاکستری به نظر برسند و از بین بروند. روشنایی یک ویدئو پروژکتور لامپی نیز به راحتی صحنه به صحنه با یک عنبیه پویا کاهش می یابد، که تا حدی خروجی لامپ را برای ارائه کنتراست بهتر در مواد تیره کاهش می دهد.

نکات منفی؟ لامپ ها داغ کار می کنند، با گذشت زمان تعادل رنگ را تغییر می دهند و با کاهش عمر لامپ، روشنایی خود را از دست می دهند. اکثر آنها برای حدود 4000 ساعت مشاهده در روشن ترین حالت تصویر ویدیو پروژکتور قبل از رسیدن به نیمه عمر خود یا نیمی از روشنایی یک لامپ جدید رتبه بندی می شوند. اگر نیازی به کارکردن پروژکتور با قدرت کامل ندارید،بیشتر می توانید از یک لامپ استفاده کنید، اما بهتر است وقتی لامپ به نیمه عمر رسید، آن را تعویض کرد. شما باید هزینه تعویض لامپ را برای هر مدلی که خریداری می کنید بررسی کنید.( البته معمولا قیمت لامپ و تعویض آن در برابر ناچیز است.)

ویدئو پروژکتور لیزری

موتورهای نور لیزری حالت جامد در حال تسخیر بازار ویدئو پروژکتورهای تجاری هستند. بدون نیاز به تعویض لامپ در طول عمر 20000 ساعته پروژکتور و نیازهای کم یا بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، به راحتی می توان دلیل آن را فهمید. با این حال، در حالی که هزینه ماژول های لیزر آبی مورد استفاده در اکثر این پروژکتورها همچنان کاهش می یابد، لیزر هنوز به شدت در عرصه سینمای خانگی نفوذ نکرده است. سونی و JVC از لیزر برای هدایت مدل‌های پیشرفته خود استفاده می‌کنند، اما برخی از ارزان‌تر که در سینمای خانگی هدف‌گذاری شده‌اند، از نظر گستره رنگ، دقت رنگ و کنتراست عملکرد بسیار پایین‌تری از مدل‌های مبتنی بر لامپ دارند.

ویدئو پروژکتور ال ای دی

منبع نور ال‌ای‌دی این مزیت را دارند که خنک کار می‌کنند و منبع نور فشرده‌ای را فراهم می‌کنند که مانند لیزر، عمر ویدئو پروژکتور را زیاد می کند. این نوع منبع نور، برای ویدئو پروژکتورهای DLP قابل حمل کیفی یا ایده آل است. متأسفانه، محدودیت‌های روشنایی و ذاتاً پخش نور گسترده از LED‌ها معمولاً مانع از ارائه پانچ مورد نیاز برای سینمای خانگی با صفحه بزرگ می‌شود.

فن آوری های نمایش پروجکشن

ویدئو پروژکتور DLP

اگرچه برخی از پروژکتورهای DLP سینمای تجاری و دیجیتال سطح بالا از سه DMD برای ارائه همزمان اجزای رنگی قرمز، سبز و آبی تصویر استفاده می کنند، اکثریت قریب به اتفاق پروژکتورهای DLP از یک تراشه DMD برای صرفه جویی در هزینه استفاده می کنند. این باعث می شود سینمای خانگی با کیفیت بالا و پروژکتور قابل حمل با هزینه نسبتاً کم در دسترس باشند، اما همچنین تمایز مهمی بین DLP و سایر فناوری های تصویربرداری ایجاد می کند.

مانند پروژکتورهای DLP پیشرفته، پروژکتورهای سینمای خانگی مبتنی بر LCD و LCoS دارای سه تراشه جداگانه برای نمایش همزمان عناصر قرمز، سبز و آبی هستند که در یک تصویر تمام رنگی ترکیب می‌شوند. با این حال، پروژکتورهای تک تراشه DLP این تصاویر را به صورت متوالی با عبور نور سفید (معمولا) از یک چرخ چرخان نیمه شفاف با فیلترهای رنگی ارائه می دهند. اجزای رنگی مختلف تصویر آنقدر سریع ارائه می شوند که چشم آنها را با هم ترکیب می کند.

ویدئو پروژکتور LCD

پروژکتورهای LCD یک منبع نور را از طریق پنل‌های شفاف کریستال مایع می‌تابانند که پیکسل‌های آن‌ها می‌توانند به‌صورت جداگانه باز یا بسته شوند و سیگنال ویدیویی آن‌ها را روشن‌تر یا تیره‌تر کند. همانطور که اشاره شد، تراشه‌های تصویربرداری LCD جداگانه برای عناصر تصویر قرمز، سبز و آبی معمولاً استفاده می‌شوند، از این رو نام تجاری “3LCD” مرتبط با آنها است. چندین تولید کننده پروژکتورهای 3LCD را برای مشاغل، آموزش و سایر کاربردهای تجاری می سازند، اما تنها برند اصلی فروش پروژکتورهای LCD برای سینمای خانگی است.

ویدئو پروژکتور LCoS

لنزها

به راحتی می توان فهمید که وضوح یک ویدئو پروژکتور توسط یک لنز ضعیف یا سایر عناصر نوری که در مسیر نور قرار می گیرند، تضعیف می شود. بهترین لنزها از شیشه با کیفیت بالا، با عناصر متعدد (و «گروه‌هایی» از عناصر) ساخته شده‌اند که به حذف انحرافات کمک می‌کنند معمولاً، هرچه عناصر بیشتر، بهتر و گران‌تر باشند. پروژکتورهای ارزان قیمت امروزی با رزولوشن 1080p در محدوده 500 تا 1000 دلار از برندهای بزرگ با لنزهای شگفت آور خوبی عرضه می شوند و تصاویر واضح و اساسا یکنواخت ارائه می دهند. وقتی به وضوح UHD/4K می‌روید، نیازهای لنز افزایش می‌یابد، که در کنار تراشه‌های تصویربرداری گران‌تر، عاملی برای هزینه بالاتر است.

لنزهای روی ویدئو پروژکتورهای سینمای خانگی، فراتر از کیفیت اپتیکی اولیه خود، اغلب دارای درجاتی از قابلیت زوم اپتیکال و احتمالاً تغییر عمودی یا افقی لنز هستند.

خرید ویدئو پروژکتور خانگی برای چه افرادی مناسب است؟

اولین گروهی که تمایل زیادی به استفاده از ویدئو پروژکتور های خانگی دارند، طرفداران پروپاقرص سینما هستند که می خواهند بدون محدودیت زمانی و مکانی سینما را به خانه بیاورند، یا اگر از عاشقان فیلم و سریال هستین یا علاقه زیادی به تماشای فوتبال یا سایر رشته های ورزشی دارین اما تصویر نه چندان بزرگ تلویزیون شما را راضی نمی کند قطعا باید به خرید یک ویدئو پروژکتور خانگی مناسب فکر کنین.  اگر طرفدار بازی های رایانه ای با کنسول های مختلف بازی مثل XBOX یا PS5 هستین و می خواهین کاملا در بازی غرق بشوین باز هم تنها گزینه پیش روی شماست.

گروه بعدی افرادی که ویدئو پروژکتور های خانگی برایشان مناسب است افرادی هستند که به دلیل داشتن نوزاد و کودک در منزل و نگرانی از آسیب زدن کودکان به تلویزیون ترجیح میدهند تلویزیون را با ویدئو پروژکتور جایگزین کنند.

و در نهایت افرادی که چشمان حساسی دارند و نور تلویزیون برایشان مضر است جایگزینی با تلویزیون می تواند موثر باشد.

برای خرید ویدئو پروژکتور خانگی چه فاکتور هایی را باید در نظر بگیریم؟

برند

در مشخصات مشابه برندهای اپسون و پاناسونیک بهترین گزینه برای خرید ویدئو پروژکتور خانگی می باشند. در پی این دو برند ویدئو پروژکتور های ویوسونیک، اپتما، بنکیو و کانن از شرکت های مطرح تولید ویدئو پروژکتور های خانگی هستند.

کیفیت تصویر

دو فاکتور مهمی که در بحث کیفیت تصویر اهمیت دارند رزولوشن و کنتراست می باشد، طبیعتا هرچه رزولوشن و کنتراست بالاتر باشند کیفیت تصویر بهتری را خواهید داشت.

روشنایی

عامل مهم بعدی روشنایی است، میزان روشنایی ویدئو پروژکتور بستگی به میزان نور محیط شما دارد. اگر قصد دارید در فضای روشن بدون کم کردن نور محیط از ویدئو پروژکتور استفاده کنید قطعا باید از ویدئو پروژکتور هایی استفاده کنید که از میزان روشنایی بالایی برخوردار هستند.

میزان بودجه

شاید مهم ترین فاکتور در انتخاب ویدئو پروژکتور خانگی میزان بودجه در نظر گرفته شده می باشد، بازه قیمتی ویدئو پروژکتورها بسیار متنوع است و معمولا در رنج قیمت های مختلف ویدئو پروژکتور های مختلفی برای تهیه وجود دارد. ویدئو پروژکتور های ارزان هم می تواند برای سینمای خانگی استفاده شود فقط باید اندازه تصویر کوچک تری گرفته شود و مقداری هم سطح انتظارات کاهش پیدا کند.

به چه مقدار روشنایی نیاز خواهم داشت؟

درعین‌حال، برخلاف مشابه که روشنایی بیشتری دارند به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند کهویدئو پروژکتور دقت رنگ‌ها و عمق رنگ سیاه در آن‌ها به‌مراتب بیشتر است. البته این مدل‌ها نمی‌توانند از پس آفتاب شدید بربیایند، اما به‌ندرت می‌توانید کسی را پیدا کنید که در میانه روز در اتاقی که همه پرده‌های آن کنار زده است بخواهد با ویدئو پروژکتور فیلم تماشا کند.

 

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا