اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

راهکارهای خانگی برای درمان جوش‌های صورت

محتوای این مطلب مخفی کردن

درمان خانگی جوش صورت و آکنه  چگونه است؟

قیمت کرم لاکچری کوین برای جوش: پوست صاف و شاداب یکی از معیارهای زیبایی چهره و بالا رفتن عزت نفس است. اما عوامل بسیاری مانند تغییرات هورمونی در دوران بلوغ، ژنتیک موجب ایجاد و می‌شود. اولین اقدام کسانی که از این عارضه رنج می‌برند استفاده از راه‌های مختلف درمان خانگی و دارویی برای برگرداندن سلامت به پوست است.  در ادامه شما را با بهترین راه‌های درمان خانگی آشنا می‌کنیم.

درمان جوش صورت با اصلاح رژیم غذایی

قیمت کرم لاکچری کوین برای لک صورت: تغذیه یکی از عوامل مهم درمان جوش صورت است. استفاده کردن از ترکیبی از پروتئین‌ها، کربوهیدرات و ریز‌مغذی‌ها در رژیم روزانه در سلامت پوست تاثیر بسزایی دارد. اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ و امگا۶  که در بدن تولید نمی‌شود حتماً باید از طریق رژیم غذایی یا مصرف مکمل تامین شود. به همین خاطر یکی از اولین سوالات کسانی که مبتلا به جوش صورت هستند این است که برای درمان جوش صورت چه بخوریم؟

منابع غنی از این دو اسید آمینه ماهی ساردین، قزل آلا، گردو، دانه کتان آسیاب شده، است. روغن ماهی نیز حاوی دو نوع اصلی اسید چرب امگا ۳ به نام‌های (EPA) و (DHA) است  که به طرز موثری خطر را کاهش می‌دهد.

همچنین کسانی که جوش و آکنه روی پوست صورت خود دارند باید مصرف قند و چربی را محدود کنند. زیرا رژیم غذایی که حاوی این مواد باشد باعث افزایش تولید سبوم پوست می‌شود. مواد غذایی که در رژیم غذایی این افراد باید محدود شود شامل موارد زیر است:

  • نان سفید
  • نوشابه گازدار قندی
  • کیک
  • دونات
  • شیرینی
  • فست فود
  • غذاهای کنسروی

اما غذاهایی که باید جایگزین این مواد شود و شاخص گلیسیمی پایین دارند شامل موارد زیر است:

  • میوه و سبزیجات تازه
  • حبوبات
  • آجیل
  • غلات کامل

قیمت کرم لاکچری کوین اصل: یکی از علت‌های بروز جوش و آکنه تغییرات هورمونی است. شیر و محصولات لبنی حاوی هورمون‌هایی نظیر IGF-1 هستند که با ایجاد تغییرات هورمونی موجب بروز آکنه می‌شود. اگر چه نمی‌توان با قطعیت در مورد مضرات شیر برای آکنه ادعا کرد اما توصیه می‌شود کسانی که با خوردن محصولات لبنی میزان جوش و آکنه‌ی بیشتری را روی پوست مشاهده می‌کنند از خوردن آن اجتناب کنند.

پروتئین مورد نیاز بدن و بازسازی پوست نیز باید از طریق گوشت مرغ، گوشت گوساله، تخم مرغ  تامین شود.

راهکارهای خانگی برای درمان جوش‌های صورت

درمان خانگی جوش صورت با تغییر سبک زندگی

استرس با تاثیری که بر عملکرد سیستم ایمنی دارد موجب تغییر در سطح هورمون‌ها می‌شود و به این ترتیب میزان سبوم و التهاب پوست را افزایش می‌دهد و موجب بروز آکنه و جوش می‌شود. استرس همچنین با تاثیری که بر باکتری‌های روده دارد نیز می‌تواند موجب ایجاد التهاب در بدن شود.

بنابراین توصیه می‌شود کسانی که به دنبال درمان جوش صورت هستند علاوه بر رعایت رژیم غذایی و استفاده از ماسک‌های گیاهی سطح خود را با با مدیتیشن کنترل کنند.

ورزش کردن نیز ضمن تنظیم سوخت و ساز بدن موجب دفع سموم و مواد زائد از بدن و از بین رفتن جوش و آکنه و زیبایی پوست می‌شود.

درمان خانگی جوش صورت با ماسکهای خانگی

ماسک‌های خانگی با استفاده از گیاهان دارویی در منزل توسط خود فرد تهیه می‌شود. ماسک‌های گیاهی برای درمان خانگی جوش صورت و بسیار موثر است و به دلیل ترکیبات طبیعی عارضه‌ی منفی بر پوست  ندارد. به همین جهت خیلی از افراد ترجیح می‌دهند به جای درمان جوش صورت با دارو از ماسک‌های گیاهی و طبیعی استفاده کنند.

درمان جوش صورت با ماسک عسل و دارچین

عسل دارای مواد مغذی است و می‌تواند پوست را تغذیه کند و به پوست درخشندگی دهد. ترکیب پودر دارچین و عسل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی می‌تواند درمان موثری برای از بین بردن جوش صورت باشد.

نحوهی استفاده از ماسک عسل و دارچین:

برای تهیه‌ی این ماسک باید یک قاشق پودر دارچین را با دو قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید تا به شکل خمیری درآید. سپس این خمیر را روی پوست تمیز بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب خنک شستشو و خشک کنید.

درمان جوش صورت با ماسک آلوئهورا

آلوئه‌ورا حاوی سالیسیک اسید و گوگرد طبیعی است و از این طریق به درمان التهاب و آکنه و التیام پوست کمک می‌کند.

نحوهی استفاده از ماسک آلوئهورا:

برگ گیاه آلوئه‌ورا را باید با یک چاقوی تیز برش دهید و ژل داخل آن را جدا کنید. این ژل را باید به صورت مستقیم به پوست خود بمالید و بعد از یک ساعت آن را بشویید. می‌توانید از ترکیب ژل آلوئه‌ورا با روغن درخت چای هم برای درمان سریع جوش صورت استفاده کنید. استفاده از ماسک آلوئه‌ورا بر روی پوست صورت محدودیتی ندارد و می‌توانید آن را به صورت روزانه و حتی جایگزین کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

یک وب سایت آنلاین است که امکان ارتباط شما را با برقرار می‌کند. برای دسترسی آسان‌تر می‌توانید از طریق اپلیکیشن هم نسبت به گرفتن نوبت اقدام کنید و از مشاوره‌های متنی و پیامکی یا تلفنی استفاده کنید.

درمان جوش صورت با  چای سبز

چای سبز یکی از موثرترین درمان‌های گیاهی برای جوش صورت است زیرا حاوی آنتی اکسیدان است و ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن عوامل بیماری‌زا را هم از بین می‌برد

آنتی اکسیدان اصلی موجود در چای سبز (EGCG) است که به کاهش تولید سبوم پوست کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل از چای سبز به عنوان موثرترین درمان خانگی جوش صورت برای پوست چرب نام برده می‌شود. پلی فنول موجود در چای سبز باکتری عامل آکنه و جوش را از بین می‌برد و التهاب را کم می‌کند.

نحوهی استفاده از چای سبز برای درمان جوش صورت:

چای سبز را به دو صورت خوراکی و موضعی می‌توان استفاده کرد. استفاده‌ی خوراکی آن مانند دم کردن چای و خیلی ساده است. در هفته دو مرتبه می‌توانید از دمنوش چای سبز استفاده کنید.

همچنین می‌توانید دمنوش چای سبز را بعد از سرد شدن هر شب به صورت خود اسپری کنید و صبح آن را بشویید و خشک کنید. کسانی که تجربه درمان جوش با چای سبز را دارند این شیوه را به عنوان یک روش موثر درمانی قلمداد می‌کنند.

درمان خانگی جوش صورت با آبلیموی تازه

برای درمان خانگی جوش ریز صورت استفاده از آبلیموی تازه به عنوان یک میکروب کش قوی عمل می‌کند و پوست صورت را روشن می‌کند. آب لیمو می‌تواند چربی پوست را از منافذ خارج کند و منافذ را ببندد. برای استفاده باید شب قبل از خواب پنبه را به آب لیمو آغشته کنید و آن را روی پوست بمالید و تا صبح صبر کنید و بعد آن را بشویید.

البته استفاده از آب لیمو به کسانی که پوست نازک و حساس دارند توصیه نمی‌شود.

درمان خانگی جوش صورت با روغنهای گیاهی

روغن‌های گیاهی یکی از درمان‌های موثر جوش صورت است که به راحتی استفاده می‌شود.

درمان جوش صورت با روغن درخت چای

روغن درخت چای از ترکیبات گیاهی است که خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و می‌تواند آکنه و جوش را درمان کند. علاوه بر این با کنترل عفونت‌های قارچی سلامت را به پوست برمی‌گرداند. همچنین در مواردی که فردی در اثر مداومت بر استفاده از آنتی بیوتیک نسبت به آن مقاومت پیدا کرده استفاده‌ی موضعی از روغن درخت چای می‌تواند یک درمان موثر برای التهاب و آکنه باشد.

البته به دلیل این‌که روغن درخت چای غلیظ است می‌توانید قبل از استفاده آن را رقیق کنید و بعد روی پوست بمالید.

نحوهی استفاده از روغن درخت چای:

روغن درخت چای غلظت بالایی دارد و بهتر است قبل از استفاده آن را رقیق کنید. برای این کار باید روغن را با نسبت ۱ به ۹ با آب مخلوط کنید. سپس با استفاده از قطره چکان چند قطره از آن را روی پوست بریزید یا این‌که پنبه را به روغن آغشته کنید و روی پوست بمالید. به مدت دو یا سه دقیقه پوست را با روغن ماساژ دهید تا کاملا جذب پوست شود.

بعد از گذشت دو ساعت می‌توانید پوست را بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

درمان جوش صورت با روغن فندق جادوگر

فندق جادوگر یا ویت هازل یکی از گیاهان دارویی در منطقه‌ی آمریکای شمالی است که از پوست و برگ آن برای تهیه‌ی روغن استفاده می‌شود. این گیاه حاوی مقادیر بالای تانن است که می‌تواند باکتری و التهاب را به طرز موثری از بین ببرد.

نحوهی استفاده از روغن فندق جادوگر :

یکی از شیوه‌های استفاده از روغن فندق جادوگر به این صورت است که با استفاده از پنبه آن را روی صورت بزنید و چند دقیقه ماساژ دهید.

در شیوه‌ی دوم می‌توانید کمی پوست فندق جادوگر را داخل یک قابلمه کوچک آب بریزید و بجوشانید بعد از ۱۵ دقیقه مایع را صاف  کنید و بعد از سرد شدن هر شب آن را به صورت خود اسپری کنید.

درمان جوش صورت با روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی ترکیبات موثر در از بین بردن باکتری‌ها و برطرف کردن قرمزی و التهاب جوش‌ها است. همچنین روغن نارگیل می‌تواند موجب بهبودی جای زخم‌های آکنه نیز شود. برای استفاده از روغن نارگیل ابتدا باید پوست خود را با شوینده تمیز کنید و سپس چند قطره روغن را روی پوست بریزید و ماساژ دهید. بعد از چند ساعت مجدداً پوست را شستشو و خشک کنید.

درمان خانگی جوش صورت با بخور دادن

بخور دادن پوست موجب خارج شدن مواد زاید و سمی از منافذ پوست می‌شود و دیگر با جمع شدن چربی و مواد زائد زیر پوست جوش ایجاد نمی‌شود. استفاده از بخور بسیار ساده است و فقط کافی‌ست ظرف بزرگی را از آب داغ پر کنید و صورت خود را به مدت ۱۵ دقیقه روی آن بگیرید که پوست در تماس نزدیک با بخار قرار بگیرید.

در استفاده از این شیوه باید دقت داشته باشید که آب خیلی داغ نباشد که پوست را بسوزاند و حتما بعد از اتمام کار صورت خود را بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

درمان خانگی جوش صورت با اسکراب

خیلی از افراد می‌پرسند برای درمان جوش صورت چکار کنیم؟ یکی از ساده‌ترین راه‌ها که می‌توان به این افراد پیشنهاد کرد استفاده از اسکراب یا لایه بردار است. لایه برداری از پوست موجب پاک کردن سلول‌های مرده از روی پوست می‌شود و منافذ باز را مسدود می‌کند. به این ترتیب علاوه بر تحریک کلاژن سازی پوست ظاهر آن هم بهبود می‌یابد و زیبایی چهره را دو چندان می‌کند.

تهیه‌ی اسکراب خانگی یکی از موثرترین اقدامات در درمان جوش صورت است که به سادگی انجام می‌شود و نیاز به صرف وقت و هزینه‌ی بالا ندارد.

طرز تهیهی اسکراب خانگی:

برای تهیه‌ی لایه بردار کمی شکر یا نمک را با روغن نارگیل ترکیب کنید و آن را روی پوست بزنید. مدت زمان مورد نیاز برای باقی ماندن لایه بردار روی پوست ۲۰ دقیقه است. بعد از آن می‌توانید پوست را شستشو دهید و با یک مرطوب کننده یا روغن گیاهی پوست را ماساژ دهید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان خانگی جوش صورت با گیاهان دارویی و اقدامات خانگی برای اثربخشی نیاز به مداومت و صبر و حوصله دارد. درصورتی‌که

  • به دنبال درمان سریع جوش صورت هستید
  • حوصلهی کافی برای تکرار روشها ندارید
  • جوش و آکنهی صورت دردناک شده
  • یا سطح وسیعی از پوست را دربرگرفته
  • با درمانهای خانگی جوش و آکنه بهبود نیافته

به شما توصیه می‌کنیم به مراجعه کنید و در صورتی که مراجعه حضوری برای شما ممکن نیست با تماس بگیرید و سوالات خود را در مورد جوش و آکنه و عوامل تشدید کننده بپرسید

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا