جامعه

رایزنی برای رفع مشکلات ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی

رایزنی برای رفع مشکلات ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنایی

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور، از انجام هماهنگی‌های لازم با شهرداری‌ها برای تسریع در رفع مشکلات سرویس رایگان دانش‌آموزان استثنایی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۲ خبر داد.

حمید طریفی حسینی در گفت‌وگو با آپارات نیوز، درباره تدابیر لازم برای ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی در سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ۱۴۰۲، با اشاره به اینکه انتظار داریم امسال شهرداری‌ها جدی تر به بحث ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی ورود کنند، اظهار کرد: در حال برنامه ریزی هستیم تا در تابستان هماهنگی بین ما و شهرداری‌ها انجام شود و ببینیم تا چه اندازه نهادهای بیرونی می‌توانند در این قضیه به ما کمک کنند. خودمان نیز برنامه‌ریزی می‌کنیم تا آنلاین ماه را با کمترین چالش آغاز کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور  با یادآوری مشکلاتی که در امر ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی در سال گذشته وجود داشت، خاطر نشان کرد: سال گذشته در برخی استان‌ها مثل تهران و مشخصا شهر تهران مشکلاتی داشتیم که تا اواخر سال تحصیلی بعضا ادامه داشت. به دلیل هماهنگی که باید بین شهرداری‌ و سازمان تاکسیرانی انجام می‌شد اما صورت نگرفته بود و یا نوع قراردادی که باید بین پیمانکار و مدارس منعقد می‌شد، دانش آموزان دچار مشکلاتی شدند.

 وی افزود: البته اواسط سال تحصیلی قبل این مشکلات برطرف شد. امسال در تلاش هستیم مشکلات سال گذشته را نداشته باشیم. این مشکل بیشتر در شهر تهران بود و چالشی که در شهر تهران داشتیم را در شهرهای دیگر نداشتیم. در شهر تهران نیز باید یک هماهنگی بین مدارس و تاکسیرانی و پیمانکار انجام می‌شد که عدم این هماهنگی مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

طریفی ادامه داد: ماده پنج قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و دو تبصره ذیل آن ایاب و ذهاب حمل و نقل درون شهری رایگان و بین شهری ریلی و هوایی تا ۵۰ درصد رایگان افراد دارای معلولیت را بر عهده شهرداری گذاشته است.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور از منابع آموزش و پرورش برای ایاب و ذهاب این دانش آموزان کمک می‌کرده است، ادامه داد: همچنین خود خانواده‌ها و خیرین نیز در این راستا کمک می‌کردند. در این چند وقت خیلی پیگیری کردیم و مکاتباتی از طرف معاون اول رئیس جمهوری با وزارت کشور و با استانداران سراسر کشور به منظور انجام ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی از طریق منابع در اختیار شهرداری‌ها صورت گرفت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور با یادآوری اینکه در تبصره ۵، بند “د” قانون بودجه امسال نیز تصریح شده است که شهرداری‌ها جهت توسعه حمل و نقل درون شهری و ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی می‌توانند تا سقف ۱۸ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کنند، توضیح داد: یعنی علاوه بر منابع‌های موجود شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی از محل عوارض و مالیات و… که باید بخشی از آن را برای جامعه معلولین هزینه کنند؛ دولت هم منابعی را در اختیار شهرداری‌ها گذاشته و این اجازه را پیدا کرده‌اند که اوراق مشارکت منتشر کرده و کار ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را تامین مالی کنند.

طریفی با تاکید بر اینکه انتظار داریم شهرداری‌ها جدی تر به بحث ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی ورود کنند، خاطر نشان کرد: نیاز است که این دانش‌آموزان سرویس ایمن و مناسب سازی شده در اختیار داشته باشند. سرویس باید به دنبال آنها رفته و آنها را به مدرسه بیاورد و مجدد از مدرسه به منزل برساند. شهرداری‌ها یا باید آموزش و پرورش را در تامین منابع مالی این امر کمک کنند و یا خودشان مسئولیت این کار را بر عهده بگیرند که اولویت ما این است که خودشان مسئولیت این کار را بر عهده بگیرند. البته در مناطق محروم تلاش داریم منابع دولتی در اختیار استان ها قرار دهیم و این کار را از طریق منابع خود انجام دهیم.

وی با یادآوری اینکه شهرداری‌ها در استان‌ها به بحث ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی توجه دارند، افزود: برای مثال در شهرداری شهر تهران حدودا ۶ سال است که ایاب و ذهاب رایگان بچه‌ها را کامل انجام می‌دهد، یا برخی شهرهای بزرگ مثل شیراز و مشهد این کار را انجام می‌دهند و یا در برخی استان‌ها استانداری ها بودجه خود را در اختیار مدارس استثنایی قرار می‌دهند که کار ایاب و ذهاب دانش آموزان با مشکل مواجه نشود.

 انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا