اقتصادی

رشد مصرف سالانه گاز یک درصد بیشتر از رشد تولید/ از 2024 یک فاز پارس جنوبی خاموش می‌شود

رشد مصرف سالانه گاز یک درصد بیشتر از رشد تولید/ از 2024 یک فاز پارس جنوبی خاموش می‌شود

محمد صادق مهرجو کارشناس انرژی با اشاره به وضعیت گازرسانی در زمستان پیشرو در گف وگو با خبرنگار نفت خبرگزاری آپارات نیوز اظهار داشت: به صورت میانگین حدود ۹۶۰ میلیون متر مکعب تولید گاز غنی در کشور است که با درنظر گرفتن حدود ۴۵ میلیون متر مکعب گازسوزی و پرتی، ۸۹۰ میلیون متر مکعب به پالایشگاه‌ها تحویل داده می‌شود، خروجی پالایشگاه گازی نیز حداکثر در اوج تولید ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز سبک است.
این کارشناس گفت: اگر رشد تولید را یک روند سالیانه در نظر بگیریم مابین سال ۹۰ تا ۱۴۰۱، رشد تولید برابر با ۳.۸ درصد و رشد مصرف برابر با ۴.۸ درصد بود. به عبارتی در ۱۱ سال گذشته به صورت میانگین، سالانه ۱ درصد از تولید عقب هستیم که اگر در ۱۱ سال مجموع عقب ماندگی را محاسبه کنیم برابر با ۱۱ درصد می‌شود.
وی گفت: در کوتاه مدت نمی‌توانیم کار به خصوصی انجام دهیم، اما می‌شود سبد سوخت را متنوع کرد و در زمستان که مصرف برقی چندانی نداریم، در مناطقی که دارای آب و هوای نسبتا گرمتری هست از نیروگاه‌های پراکنده و خورشیدی استفاده کنیم و به آن مناطق برق بدهیم.
این کارشناس گفت: در دنیا ۱۰ تا ۱۴ درصد از تولیدات کشور‌ها مربوط به ذخیره سازی در فصول گرم و استفاده از آن در فصول سرد است، اما در ایران این موضوع فقط سه درصد است. در حال حاضر فقط دو میدان سراجه و شوریجه به میزان ۷.۵ در سراجه و ۱۶.۵ در شورحیه ذخیره سازی صورت می‌گیرد که مجموعت برابر با ۲۴ میلیون می‌شود در حالی که این میزان باید به ۷۵ میلیون متر مکعب در روز برسد.
مهرجو گفت: از واردات نیز برای حل ناترازی می‌توان استفاده کرد که ظرفیت گسترده ترکمنستان، روسیه از جمله آن‌ها است. البته در سال گذشته به سبب سرمایه شدید در ترکمنستان گاز این کشور قطع شد که امری طبیعی به نظر می‌رسد.
وی افزود: ما اگر بخواهیم طبق روند سال‌های گذشته پیش بینی کنیم نیاز به تولید ۴۰ میلیون متر مکعب گاز غنی برای تهیه ۳۶ میلیون متر مکعب گاز سبک داریم.
این کارشناس گفت: ما در پارس جنوبی با جاباجایی پلت فرم ۱۲ سی به ۱۱ بی، تقریبا ۷.۲ میلیون گاز غنی از سه چاه به تولید اضافه کردیم و پیش بینی شده تا اواخر آذر این میزان به ۱۵ میلیون متر مکعب برسد، اما با ۱۵ میلیون متر مکعب نیز، ۲۵ میلیون متر مکعب گاز، نیاز به تولید داریم.
مهرجو گفت: این کسری تولید، مدیریت مصرف را بسیار شکننده خواهد کرد و اگر گاز ترکمنستان هم قطع شود اوضاع وخیم‌تر خواهد شد و در این صورت باید به سمت تولید غیر صیانتی برویم.
وی با اشاره به فشار افزایی پارس جنوبی گفت: اگر فشار افزایی پارس جنوبی صورت نگیرد از سال ۲۰۲۴ یک فاز از پارس جنوبی را از دست خواهیم داد و اگر فشار افزایی داشته باشیم این افت تولید با شیب کمتری صورت می‌گیرد.
این کارشناس در ارتباط با میزان گاز تزریق شده به میادین نیز گفت: در سال گذشته ۱۵ میلیون متر مکعب گاز به میادین تزریق شد که باید ۱۹۰ میلیون متر مکعب تزریق گاز صورت می‌گرفت.

انتهای پیام/ 

دکمه بازگشت به بالا