جامعه

روزهای سخت محیط‌بانان در سالی که قانون حمایت از آن‌ها تصویب شد

روزهای سخت محیط‌بانان در سالی که قانون حمایت از آن‌ها تصویب شد

قانون حمایت قضایی از محیط بانان در ژوئن سال جاری به منظور التیام زخم های محیط بانان کشور تصویب شد ، اما در ماه های اخیر حوادث کمی برای محیط بانان رخ داده است. از ختنه و شهادت گرفته تا حمله مسلحانه.

به گزارش آپارات نیوز ، آژانس حفاظت از محیط زیست گزارش داد که عباس میرزا کریمی ، دوستدار محیط زیست با سابقه دماوند ، در حمله مسلحانه در 14 ژانویه به ضرب گلوله کشته شد. اگرچه هنوز انگیزه کسانی که مرتکب چنین جنایاتی شده اند مشخص نشده است ، شکارچیان غیرمجاز و قاچاقچیان اسلحه از جمله مظنونان هستند.

علاوه بر این ، محافظان حسن نژاد در منطقه ارمک در استان هرمزگان در سپتامبر سال جاری به طور مستقیم توسط شکارچیان مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و در همین زمان بود که ابراهیم قطب ، محیط بان پارک ملی بمو ، با سلاح خود در کن تیرباران شد. او مورد اصابت قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

در حالی که 142 محیط بان سازمان حفاظت محیط زیست در این سال ها شکنجه شده اند ، معادل پنج درصد محیط بانان کشور در سراسر کشور و همچنین هفت درصد جمعیت تکاور کشور در کشور تاکنون. عیسی کلانتری ، رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست ، قبلاً گفت که به دلیل تعداد محیط بانان ، تعداد و همچنین بعد از تحمیل جنگ از نیروهای مسلح بیشتر بود.

علیرغم اینکه سازمان حفاظت محیط زیست می گوید طی سه سال گذشته 70 میلیارد تومان برای تقویت تجهیزات حفاظت از محیط زیست هزینه شده است و كلاس های آموزشی نیز برای كاهش تعارضات برای آنها برگزار شده است ، اما هنوز هم شاهد بسیاری از مشكلات برای محافظت از محیط زیست در کشور بسیاری از کارشناسان معتقدند که قوانین متناقض شکار در زمینه حفاظت و توزیع غیرقانونی سلاح های شکاری مجاز ، دلیل حوادث ناگوار محیط زیست کشور است.

مهدی نبیان ، کارشناس ارشد تنوع زیستی ، پیشتر به آپارات نیوز گفته بود: “اگر جریمه شکار قوچ 10 میلیون تومان باشد ، شکارچی معمولاً تسلیم محیط زیست می شود و در دادگاه جریمه می شود ، اما وقتی جریمه برای شکار غیر مجاز همان 100 میلیون تومان است. ” احتمال تصمیم اشتباه توسط یک شکارچی غیرمجازی را که معمولاً هنگام شکار به دلیل دویدن ، فشار خون و مشکلات تنفسی طبیعی نیست ، اتخاذ می کند.

از دیگر حوادث ناگوار در زمینه حفاظت از محیط زیست در کشور در سال جاری می توان به حمله افراد ناشناس به پاسگاه محیط زیست گتوند اشاره کرد. در جریان این حادثه ، که در اوایل سال جاری رخ داد ، محافظین امین هادی پور به دلیل شدت جراحات مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و پاهای آنها قطع شد.

در طی چند سال گذشته به طور مکرر درگیری بین محیط بانان و شکارچیان رخ داده است و حتی برخی تهدید به کشتن محیط بانان می کنند. علی آرندی ، رئیس پارک ملی بمو ، در پاییز امسال اعلام کرد که شکارچیان متخلفی را که توسط محیط بانان پارک تهدید و کشته شده اند ، شناسایی کرده است. امیرحسین کریمیان – محیط بان استان تهران – امسال در درگیری با متخلفان در شهر شمیرانات زخمی شد و اتفاق مشابهی برای محیط بانان مورکان در استان آذربایجان غربی رخ داد.

همه این وقایع نشان می دهد که حوزه حفاظت از محیط زیست و حفاظت از طبیعت در کشور همچنان به توجه ویژه مسئولان و برنامه های مختلف نیاز دارد و تنها کلاس های آموزشی یا قانون حمایت از محیط بانان به تنهایی نمی تواند از آن حمایت کند. نه نبیان ، یک طبیعت شناس ، به آپارات نیوز گفت: “آنچه مهم است این است که قبل از وقوع این حادثه را معالجه کنیم ، یعنی اینکه مکانیزمی طراحی کنیم تا بتوانیم برای جلوگیری از شکار غیرقانونی حرکت کنیم و از طریق فرهنگ وارد کردن. برای ایجاد این زمینه ، می توانیم از گونه های بازی استفاده کنیم. ” محافظت.

به گفته وی ، آموزش شکارچیان یکی از عوامل م inثر در جلوگیری از شکار غیرقانونی است ، و دیگری مشارکت جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست است ، زیرا وقتی افراد خودشان برای محافظت از گونه های شکار به کار می آیند ، نتیجه موفقیت آمیز بوده است ، مانند کشتار بومیان برای محافظت در برابر لاک پشت های عقاب در جزیره قشم.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا