بین الملل

زیانبارترین جاسوس تاریخ FBI در زندان درگذشت

زیانبارترین جاسوس تاریخ FBI در زندان درگذشت

آفتاب‌‌نیوز :

جاسوسی که به مدت دو دهه در جریان جنگ سرد و بعد از آن برای مسکو جاسوسی می‌کرد و یکی از زیانبار‌‌ترین پرونده‌های جاسوسی تاریخ آمریکا را رقم زد، در 79 سالگی در سلول خود در زندان کلرادو مرده پیدا شد.

دفتر فدرال زندان‌های آمریکا در این باره در بیانیه‌ای گفت: رابرت هانسن در سرشماری صبحگاهی و در شرایطی که دوره زندان ابد خود را سپری می‌کرد، مرده پیدا شد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، هانسن یکی از مشهورترین رسوایی‌های جاسوسی نسل خود را رقم زد و بعد از سال‌ها، اف‌بی‌‌آی و مسئولان دولتی آمریکا متوجه شدند یکی از اعضای این دفتر اطلاعات را در اختیار طرف دیگر قرار می‌داده است، امری که جامعه آمریکا را به شدت در شوک‌ فرو برد.

با وجود گذشت سال‌ها از این حادثه، اف‌بی‌آی همچنان این جاسوس را زیان‌آورترین جاسوس تاریخش معرفی می‌کند.

هانسن در مقابل دریافت 1.4 میلیون دلار پول نقد و الماس، حاضر شد اسرار مهم امنیتی را در اختیار مسکو قرار دهد؛ یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که این جاسوس در اختیار روس‌ها گذاشت، افشای حفر تونل در زیر سفارت شوروی در واشنگتن بود که برای شنود ارتباطات دیپلماتیک و دیگر مکالمات آن ایجاد شد. همچنین او هویت سه افسر سرویس اطلاعات شوروی (کا گ ب) را هم که برای ایالات متحده جاسوسی می‌کردند افشا کرد که دو نفر از آنها بعداً اعدام شدند

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا