عمومیکسب و کار برتر

ساخت سوله با دیوار چینی بلوک

در دیوارچینی سوله با توجه به اینکه چه دیواری ساخته می‌شود، می‌توان از مصالح مختلف استفاده کرد. اینکه دیوار در ارتباط با فضای بیرونی باشد و یا فقط وظیفه باربری را به عهده داشته باشد، در انتخاب نوع مصالح تاثیرگذار است. ساخت سوله یکی از دقیق‌ترین، حساس‌ترین و فنی‌ترین کارهای ساختمانی است؛ چون داشتن مهارت و دانش کافی درباره نحوه طراحی، ساخت و اجرای آن در تمامی مراحل از جمله ، دیوارچینی و پوشش سقف در کیفیت نهایی سوله بسیار اثرگذار است.

ساخت سوله با دیوار چینی بلوک

گروه صنعتی آرمان سوله، با تجربه ساخت صدها سوله، ارائه خدمات خود را تضمین نموده و کارشناسان خبره ما نیز، در زمینه‌های مختلف ساخت سوله و اسکلت فلزی، در هر ساعت از شبانه روز، پاسخگوی نیاز شما عزیزان خواهند بود. کافیست با ما در تماس باشید.

علاوه بر فنون طراحی سوله و اجرا، انتخاب مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله، کف‌سازی و پوشش سقف، نیز بر کیفیت پروژه، هزینه آن و در درازمدت مصرف انرژی، اثرگذار است. پس شناخت کامل در زمینه انواع مصالح، اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله، مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله را با هم مرور خواهیم کرد تا با توجه به ویژگی‌های آن‌ها و نیاز پروژه، بتوانید به‌درستی تصمیم‌گیری کنید.

انواع دیوار در سوله

در فرایند ساخت یک سوله، از چندین نوع دیوار استفاده می‌شود که هر یک با توجه به وظیفه‌ای که دارند و محل قرارگیری آن‌ها با مصالح مختلف ساخته می‌شوند. به‌صورت کلی آن‌ها را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم کرد:

دیوار محوطه: تعیین حریم هر ملکی با دیوار یا حصاری در مرزهای مالکیت آن زمین مشخص می‌شود. دیوار محوطه سوله را نیز معمولا به‌صورت آجری یا تری‌دی پانل در اطراف آن اجرا می‌کنند.

دیوار خارجی: شاید بتوان دیوار خارجی را اصلی‌ترین دیوار سوله نامید؛ چون سوله‌ها معمولا فضایی یکپارچه هستند، دیوارهای داخلی نقش کمتری در ساخت آن دارند. در نتیجه دیوار خارجی که قالب اصلی سوله را شکل می‌دهد، نقش مهمی در ساخت آن دارد که با توجه به کاربری و شرایط منطقه، برای ساخت آن از مصالح مختلفی استفاده می‌شود.

دیوار داخلی: شاید دیوار داخلی در سوله‌ها کمتر دیده شود اما اگر سوله شما به تقسیم فضای داخلی و ایجاد بخش‌های مختلف نیاز داشته باشد، این تقسیم‌بندی با دیوار داخلی انجام می‌شود.

دیوار کاذب: دیوار کاذب سوله یا پارتیشن، در واقع نوعی دیوار موقت برای تقسیم‌بندی است که به‌راحتی نصب و جمع می‌شود و خدشه‌ای به ساخت سوله وارد نمی‌کند.

دیوار باربر: احتمالا دیوار باربر کمترین نقش در ساخت سوله را ایفا می‌کند، چون به‌دلیل بارگذاری سنگین اجزای سوله، کار انتقال بار به فونداسیون را خود سازه به عهده دارد اما در صورت نیاز از دیوار باربر نیز می‌توان استفاده کرد.

انواع مصالح در دیوارچینی سوله

در دیوارچینی سوله با توجه به اینکه چه دیواری ساخته می‌شود، می‌توان از مصالح مختلف استفاده کرد. اینکه دیوار در ارتباط با فضای بیرونی باشد یا وظیفه باربری به عهده داشته باشد، در انتخاب نوع مصالح تاثیرگذار است.

در گذشته مصالح دیوارچینی سوله به آجر، سیمان و نهایتا فلز محدود می‌شد اما امروزه با پیشرفت فناوری ساخت مصالح جدید که سعی در تقویت ویژگی‌های مصالح و محصول و کاهش عیوب آن‌ها بوده‌اند، انواع بیشتری به بازار عرضه شده که هر یک مزایای خاص خود را دارند.
متداول‌ترین مصالحی که برای دیوارچینی سوله به کار می‌رود، عبارتند از:

دیوار آجری

آجر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی، هنوز هم جایگاه خود را در صنعت ساخت‌وساز تا حدودی حفظ کرده است. ویژگی‌های مثبت آن مانند عایق حرارتی، مقاومت نسبتا خوب در برابر فشار و ظاهر مناسب،باعث محبوبیت آن شده است.

در گذشته از آجرهای ۱۰ سوراخه ۳۵ سانتی‌متری استفاده می‌شد که وزن سنگین آن‌ها، عایق‌نبودن در برابر عوامل طبیعی و زمان اجرای طولانی و هزینه نسبتا زیاد از نکات منفی به‌کارگیری آجر در دیوارچینی سوله بود.

امروزه نیز در مواردی که از این مصالح در ساخت دیوار سوله استفاده شود، معمولا آجر لفتون یا ۱۰ سوراخه و زبره‌ای که در رنگ‌های متنوع مانند زرد، نارنجی، گلبهی، قرمز و قهوه‌ای و ابعاد معمول ۵ در ۲۰ در ۱۰ به کار می‌رود که به‌ دو صورت پازلی و ساده اجرا می‌شود و ظاهری مناسب به سوله می‌دهد. درصد جذب آب آن نیز پایین بوده، در نتیجه مقاومت خوبی دارد.

دیوار بلوکی

بلوک که در انواع سیمانی و سفالی در بازار موجود است، به‌عنوان یکی از ارزان‌قیمت‌ترین مصالح شناخته می‌شود که در مواردی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در دیوارچینی سوله معمولا از دو نوع سیمانی و هبلکس استفاده می‌شود و بلوک سفالی و لیکا که نوعی بلوک سبک هستند، در این فرایند کاربردی ندارند.

دیوار بلوک سیمانی

دیوارچینی سوله با بلوک سیمانی از گذشته متداول بوده اما به‌دلیل ویژگی‌های آن، محدودیت‌هایی را نیز به وجود می‌آورد. دیواری که با بلوک سیمانی ساخته شود را باید نبشی‌کشی کرد و در ارتفاع بیش از ۸ متر قابل‌اجرا نیست.

دیوار بلوک هبلکس

فقط این نکته را به خاطر داشته باشید که پس از طراحی خرپا، باید آن را کاملا خیس کرد تا به مقاومت مطلوب برسد و پس از گیرش و خشک‌شدن، دیوار کمی منقبض خواهد شد.

دیوار ساندویچ پانل

ساندویچ پانل یکی از بهترین مصالح برای پوشش دیوار و سقف است که از ۲ بخش پوشش و هسته عایق تشکیل می‌شود. بخش پوششی آن به‌صورت دو جداره بیرونی و داخلی معمولا از فولاد، آلومینیوم، فایبرگلاس و چوب ساخته می‌شود و لایه میانی را با لایه‌ای سلولزی به‌عنوان عایق با پلی‌یورتان، پلی‌استایرن یا پشم شیشه پر می‌کنند.

با این کار، ساندویچ پانل ها عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت، صوت و رطوبت شده و در برابر ضربه و فشار نیز بسیار مقاوم می‌شوند. این ساندویچ پنل‌ها را می‌توان برای دیوارچینی داخلی یا خارجی سوله به کار برد.

سرعت ساخت، نصب و اجرای ساندویچ پانل بسیار بالاست و جابه‌جایی یا برچیدن آن نیز ساده است. به علاوه پس از برچیدن می‌توان مجدد از آن‌ها استفاده کرد، در نتیجه با بهره‌گیری از این ویژگی، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، جزو مصالح سازگار با محیط‌ زیست محسوب می‌شود.

معمولا از ساندویچ پنل پلی‌یورتان برای دیوارچینی سوله سردخانه‌ها استفاده می‌شود، چون انواع پلی‌استایرن و پشم شیشه به نسبت آن عایق ضعیف‌تری هستند.

دیوار خشک

شاید دیوارهای خشک قابلیت باربری نداشته باشند اما به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت مناسبی در برابر زلزله از خود نشان می‌دهند.

چه نوع مصالحی برای دیوارچینی سوله شما مناسب است؟

در انتخاب نوع مصالح مناسب برای دیوارچینی سوله باید به چند نکته دقت کرد:

  • شرایط جوی محل احداث سوله: شرایط آب‌وهوایی منطقه احداث، یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب نوع مصالح دیوارچینی است. برای مثال بهتر است در مناطق گرمسیری از ساندویچ پانل پلی‌استایرن استفاده شود.
  • کاربری سوله: کاربری سوله، عایق‌های موردنیاز آن تعیین‌کننده نوع مصالح دیوارچینی سوله هستند. برای مثال اگر سوله شما کاربری سردخانه‌ای دارد، بهتر است از ساندویچ پانل پلی‌یورتان استفاده کنید.
  • ارتفاع و ضخامت دیوار: این عوامل که به‌نوعی به بار و وزن سوله نیز بستگی دارند، نقش مهمی در انتخاب مصالح ایفا می‌کنند. برای مثال در یک سوله مرتفع با ارتفاع بیش از ۸ متر، امکان استفاده از بلوک سیمانی وجود ندارد یا استفاده از آجر برای دیوار آن، بار و هزینه سنگینی را تحمیل می‌کند.

مبحث ۱۸ و ۱۹ مقررایکی از انواع مصالح استفاده شده در دیوار چینی سوله استفاده از بلوک های سبک سیمانی میباشد، بلوک های سیمانی به دلیل استفاده از سنگ دانه های سبک وزن کمی دارند.بلوکهای سیمانی از اختلاط سیمان، آب و سنگدانه های سبک پس از لرزاندن و متراکم نمودن در دستگاههای مخصوص ساخت بلوک ساخته می شوند.این نوع از بلوکهای سیمانی سبک در ابعاد مختلف قابلیت تولید داشته و به صورت تو خالی ته پر می باشند که سبب کاهش هزینه ساخت و سازهای ساختمان و کاهش وزن سازه می شود.

نحوه دیوار چینی سوله با بلوک

ابتدا سطح زمین مورد نظر برای دیوار چینی توسط ملات ترکیب شده از ماسه و سیمان به ضخامت حداکثر 2.5 سانتیمتر تسطیح و تراز می شود. سپس بلوک های سیمانی رج اول قرار داده می شود.نحوه قرارگیری بدین شکل است که کف پر بلوک به سمت بالا و سطح تو خالی به سمت پایین قرار داده شود.

نکات حائز اهمیت در دیوار چینی سوله

بلوکهای سیمانی باید کاملاً تراز چیده شوند، بطوریکه جدار بلوکها کاملاً قائم بوده و درزهای قائم رجهای متوالی ، به طور یک رج در میان ، در مقابل هم قرار گیرند. بلوک نصب شده، نباید پس از گیرش اولیه ملات، از جای خود حرکت داده شود.

استقرار نهایی بلوک، باید زمانی صورت گیرد که ملات هنوز شل باشد.در ساخت دیوارهای سوله باید تا حد ممکن فقط از یک نوع بلوک استفاده شود.

دستورالعمل اجرایی بلوک سیمانی در دیوار چینی

ملات

از آنجاییکه بلوکهای سبک راعی از نظر مواد تشکیل دهنده دارای سیمان می باشد، در صورت استفاده از ملات ماسه و سیمان به دلیل پیوند مستحکمی که در نتیجه نفوذ ذرات مـلات به حـفره های بدنه بلوکهای سبک به ـوجـود می آید، انسجام بیشتری نسبت به سایر واحدهای بنایی ایجاد شده و ترکیب مـلات و بـلوک یک واحــد یـکپارچه در مقابل بارهای ثقلی و جانبی را ایجاد می کند.

دمای استفاده از بلوک

در شرایط اقلیمی متفاوت و مناطق سرد و خشک و گرم و معتدل و در دمای بالای صفر، این محصولات بدون آسیب دیدگی قابل استفاده می باشند و محدودیتی در زمینه دمای محیط و استفاده از بلوک های سبک سیمانی در دمای بالای صفر وجود ندارد.

اجرای روکار

جهت اجرای روکار دیوارها، در صورتیکه دیوارها به شیوه درستی اجرا و شاقولی شده باشند می توان لایه گچ و خاک را حذف نموده و جهت اجرای روکار تنها از یک لایه گچ استفاده کرد.با توجه به ضخامت جداره های بلوکه سبک سیمانی (حدود 2 تا 3 سانتی متر) می توان لایه گچ و خاک را حذف نمود.

مراقبت

پس از اتمام کار روزانه یا وقفه در عملیات بنایی، دیوارچینی را از تابش مستقیم نور خورشید، حرارت زیاد، وزش باد و جلوگیری از یخ زدن های احتمالی باید با پیش بینی پوشینه های مراقبتی، محافظت نمود. عملیات بنایی در دمایی که در آن امکان یخ زدن ملات وجود دارد ممنوع می باشد.

منبع:

  • ت ملی ساختمان: مبحث ۱۸ مقررات ملی ساختمان درباره عایق‌بندی و تنظیم صدا و مبحث ۱۹ درباره صرفه‌جویی در مصرف انرژی صحبت می‌کند که دو عامل مهم در ساخت سوله هستند و ارتباط مستقیمی با مصالح دیوارچینی سوله دارند.

 

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا