جامعه

سبک زندگی اسلامی از درون خانواده به جامعه سرایت می‌کند

سبک زندگی اسلامی از درون خانواده به جامعه سرایت می‌کند

آپارات نیوز/لرستان نماینده ولی‎فقیه در لرستان گفت: سبک زندگی اسلامی از درون خانواده به جامعه سرایت می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی در گفت‌وگو با آپارات نیوز در رابطه با اهمیت فرهنگ‌سازی سبک زندگی اسلامی، گفت: خانواده متشکل از زن و مرد است و به‌عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی، در استقرار سبک زندگی اسلامی نقش بسیار مهمی دارد به طوری‌که سلامت روحی، روانی، دینی و ایمانی خانواده تأثیر مستقیم بر سلامت جامعه دارد.

وی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی از درون خانواده به جامعه سرایت می‌کند، افزود: اگر همه خانواده‌ها بر سبک زندگی اسلامی، اخلاق و رعایت حقوق اسلامی اداره بشود، طبیعتاً جامعه سالم می‌ماند و در تهاجم فرهنگی آسیب نمی‌بیند.

نماینده ولی ‎فقیه در لرستان با اشاره به اینکه آنلاین و محبت و دوستی که بین خانواده و بین زن و مرد شکل می‌گیرد؛ در تحکیم و استواری خانواده نقش اساسی دارد؛ و پایه‌های خانواده را مستحکم می‌کند، ادامه داد: آنلاین و محبت و دوستی که بین خانواده به‌ویژه بین زن و مرد باعث می‌شود که خانواده از آسیب‌ها مصون بماند و تا پایان عمر در کنار یکدیگر با صفا و صمیمیت زندگی می‌کنند.

امام‌ جمعه خرم آباد نقش آموزه‌های اسلام و معارف اهل‌بیت(ع) را در زندگی مشترک بسیار مهم دانست و اظهار کرد: گاهی زندگی با خوبی و خوشی آغاز می‌شود؛ ولی در ادامه با مشکل روبرو می‌شوند اگر خانواده‌ای بخواهد آنلاین و محبت و صفا و صمیمیت دائمی و همیشگی باشد؛ بایستی هم در اعتقاد، هم در نظر، هم در اعمال و هم در رفتار زن و مرد زندگی آنها بر پایه معارف اسلامی و آموزش‌های اسلامی باشد.

شاهرخی افزود: باید زن و مرد در دین، ایمان، اعتقادات، پایبندی به احکام و اعمال و رفتار با هم یک تناسب و تشابهی داشته باشند همچنین در تقوا  تشابه و نسبت نزدیکی با هم داشته باشند.

وی در رابطه با مشارکت در امور معنوی خانواده نیز، گفت: اگر زن بخواهد در مراسم مذهبی و تعظیم شعائر الهی و نماز جمعه و جماعات مشارکت داشته باشد ولی مرد به او اجازه ندهد؛ یا بالعکس اگر مرد قصد فعالیت و مشارکت در تعظیم شعائر الهی داشته باشد؛ اعضای خانواده را هم با خودش همراه کند؛ اما زن با همسرش همراهی نکند؛ درون این خانواده قطعاً تفرقه، تشنج، اختلاف و اضطراب  به‌وجود می‌آید و این به دیگر اعضای خانواده هم سرایت می‌کند؛ بنابراین بایستی زن و مرد در حفظ دین و ایمان با هم تناسب و تشابه‌ای داشته باشند.

وی به آیه ششم سوره تحریم به‌عنوان یک آیه تربیتی خانواده با این مضمون «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ» اشاره کرد و ادامه داد: خداوند متعال در این آیه می‎فرماید: «ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید خود و خانواده‌تان را از آتش جهنم حفظ کنید؛ به این معنا که اعضای خانواده نمی‌توانند نسبت به اعتقادات و احکام الهی بی‌تفاوت باشند.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان اینکه جمله «وقودها الناس والحجاره» در آیه فوق به این معناست که آتش‌افروز جهنم و عاملین آتش‌افروزی، اعمال انسان است، گفت: کسی که در دنیا نافرمانی خداوند را می‌کند، ایجاد فساد می‌کند، مانع گسترش دین خدا و آموزه‌های الهی می‌شود، تجسم اعمال او در سرای دیگر آتش است، لذا می‌فرماید: «بپرهیزید و خودتان و خانواده‌تان را حفظ کنید از آتشی که عاملش اعمال انسان و مردم است».

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه شرک گناه عظیم است و شاید «حجاره» در اینجا  به‌معنای همان بت ‌پرستی است، اضافه کرد: عامل آتش‌افروزی هم اعمال انسان است و هم شریک قائل شدن برای خدا، پس خود و خانواده‌تان را از گناه شرک به خدای متعال چرا که شرک و گناه، خود را در سرای دیگر مانند آتش نشان می‌دهد.

وی در ادامه بی‌تفاوتی زوجین نسبت به همدیگر را ممنوع خواند و افزود: زن و مرد نمی‌توانند نسبت به اعتقادات و معارف اسلامی و آموزه‌های اهل‌بیت(ع) بی‌تفاوت باشند؛ باید تناسب و تشابهی با هم داشته باشند؛ از این‌رو ایجاب می‌کند که زن و مرد بستر لازم را برای اینکه اعضای خانواده معتقد به اصول دین و پایبند به فروغ و احکام دین باشند فراهم کنند.

شاهرخی ادامه داد: مردان الهی و زنان خداپرست نسبت به امور دینی بی‌تفاوت نیستند بلکه به آنها اهمیت می‌دهند، امر به معروف و نهی از منکر می ‎کنند، سفارش به نماز و فروع دین می‌کنند، آموزش ادب، حیا، حجاب، عفاف و اخلاق اسلامی جزء مأموریت‌های زن و مرد در داخل خانواده است، آموزش نماز در هفت سالگی و عادت دادن به نماز در ۹ سالگی، مشارکت خانوادگی در مراسم معنوی همه این‌ها زمانی محقق می‌شود که زن و مرد در دین و ایمان تشابه و تناسب با هم داشته باشند؛ تا سبب شود جامعه ما، یک جامعه سالم باشد و از همه آسیب‌ها به دور باشد.

امام جمعه خرم ‎آباد با بیان اینکه خانواده‌ سالم، پایه و اساس جامعه سالم است، گفت: خانواده‌ای از سلامت برخوردار است که در درون آن خانه محبت حاکم باشد و پایه محبت نیز اخلاق نیکوست.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه عواملی وجود دارد که محبت در خانواده را متزلزل می‌کند و شیشه محبت را می‌شکند و گاهی تبدیل به انزجار می‌شود و باید از آنان پرهیز کرد، تند خویی را یکی از عواملی دانست که زندگی را دچار مشکل و حب را تبدیل به تنفر و انزجار می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر همسران بر سر هر مسئله کم‌اهمیتی نسبت به همدیگر تندخو شدند و بدگویی و بدزبانی کردند، منجر به تنفر و انزجار می‌شود که باید از آن پرهیز نمود، در رابطه با آثار بددهنی، گفت: در زمان امام صادق(ع) شخصی که همیشه همراه و ملازم آن حضرت بود، با بدزبانی و فحش و ناسزا خادم خود را مورد خطاب قرار داد، امام صادق(ع) از این موضوع برآشفته شد و دست خود را به پیشانی زد و فرمودند، اگر با ورع و پرهیزکار بودی چنین نمی‌گفتی، در ادامه گرچه مصاحب آن حضرت عملش را توجیه کرد، اما امام فرمودند، دیگر حق نداری همراهِ من باشی و راوی می‌گوید دیگر ندیدم که این مرد با امام دیدار کند.

شاهرخی افزود: از این روایت استفاده می شود که بد زبانی از هر کسی ناپسند است، خصوصاً اگر زن و شوهر نسبت به همدیگر، یا والدین نسبت به فرزندان باشند، لذا چنین کسی که ناسزا می‌گوید از رحمت خداوند به دور است و مشمول محبت پیشوایان معصوم نخواهد شد و در عالم برزخ این ناسزاگویی به شکل بدی تجسم پیدا می‌کند و او را در روز قیامت رسوای همه مخلوقات می‌کند.

نماینده ولی ‎فقیه در لرستان در رابطه با آثار بدزبانی در قیامت نیز گفت: انسان نیکوکاری از دنیا رفت، شخصی او را در خواب دید، پرسید اوضاع و احوالات چه‌طور است؟ گفت غرق در نعمات هستم، ولی یک عقرب هر روز مرا نیش می‌زند، به‌طوری‎که درد و رنج و ناله آن تا روز بعد با من است و این به‌خاطر بدزبانی و زخم زبان زدن در دنیا بوده است و متأسفانه نتوانستم توبه کنم.

 این کارشناس مذهبی تأکید کرد: شایسته است که از زخم زبان زدن و بد زبانی در درون خانه، در محیط سازمان یا اداره، در هر اجتماعی و در هر دورهمی‌ها پرهیز کنیم تا هم خانواده سالم و هم جامعه سالم شکل بگیرد.

این کارشناس مذهبی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه صبر و شکر در سبک زندگی اسلامی، اساس و پایه است و دخالت کامل دارد، گفت: شخصی به نام اصعمی، شاعر ادیب و دانشمند و از درباریان خلفای عباسی هارون و مأمون بیان می‌کند که به همراه قافله برای شکار رفتند، اما در بیابان گم شد، به خیمه‌ای رسید که یک خانم با جمال و کمال در آن حضور داشت و با توجه به اینکه تشنه بود، مقداری شیر به او داد، بعد از ساعتی همسرش که مردی سیاه چهره بود و سن بالایی داشت، برگشت آن زن به تکاپو افتاد و به استقبال او رفت، دست و پای او را شست و آداب همسرداری را به‌جای آورد، اما آن پیرمرد با بداخلاقی و بدزبانی و تندخویی با او رفتار می‌کرد، بعد از لحظاتی در حین رفتن و بدرقه، به آن زن گفتم که حیف نیست که شما با این خصوصیات همسر چنین مردی باشید؟ آن زن گفت، انتظار نداشتم که بین من و همسرم ایجاد تفرقه کنی، آن بانو گفت دنیا تمام می‌شود، عمر محدود است، آنچه برای انسان می‌ماند آخرت است، ما شب اول قبر و عالم برزخ جهنم و بهشت را در پیش داریم و این چند روز عمر دنیا می‌گذرد، روایتی از پیامبر اکرم(ص) شنیدم که می‌خواهم به این روایت عمل کنم و آن این است که «اَلْإِیمَانُ نِصْفَانِ نِصْفٌ فِی اَلصَّبْرِ وَ نِصْفٌ فِی اَلشُّکْرِ» لذا من باید با اخلاق همسرم بسازم، تا صبرم کامل شود و در مقابل این جمال و کمالی که خداوند متعال به من داده است، شکرش به این است که با بداخلاقی این مرد بسازم، تا هر دو نیمه لیوان را به دست بیاورم.

شاهرخی با اشاره به اینکه بداخلاقی، تندگویی و زشت‌گویی مرد در درون خانه آثار زیانبار دنیوی و اخروی دارد، ادامه داد: سعد بن معاذ کسی بود که پیامبر اکرم(ص) بدون نعلین در تشییع جنازه او شرکت کرد و عبا بر دوش خود نینداخت، گاهی سمت راست تابوت و گاهی چپ تابوت را می‌گرفت، هر کجا که جبرئیل بود، پیامبر در آنجا حضور داشت، رسول خدا(ص) بر پیکرش نماز خواند و داخل قبرش رفت و او را در قبر گذاشت، سنگ‌ها را خودش روی قبر او قرار داد، مادر سعد از این قضیه به وجد آمد و گفت پسرم بهشت بر تو مبارک باد، اما رسول خدا به مادرش فرمود، ساکت باش، چگونه با یقین از جانب خدا حرف می‌زنی، چراکه هم‌اکنون سعد در فشار قبر و در رنج است و علتش این است که با خانواده خود بداخلاق و بدرفتار بوده است.

شاهرخی گفت: در سبک زندگی اسلامی زن و مرد در خدمت یکدیگر هستند و با یکدیگر خانواده را شکل می‌دهند و هر دو با هم خدمتگزار خانواده هستند، این سبک زندگی اسلامی است و امیدوارم چنین شیوه‌ای از زندگی در جامعه ما حاکم شود.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا