جامعه

طراحی شهری شرط لازم، نه کافی برای ترویج دوچرخه سواری

طراحی شهری شرط لازم، نه کافی برای ترویج دوچرخه سواری

آپارات نیوز/ قم فخر با بیان اینکه طراحی شهری مانند ایجاد پارکینگ دوچرخه، مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و در نظر گرفتن پارک ها و پیست های ویژه در آن ضروری است، اما کافی نیست، گفت: اگر همه این شرایط فراهم شود تا فرهنگ سازی و ایجاد شود. مسئولان شهری استفاده از دوچرخه را به عنوان وسیله نقلیه و سبک زندگی نپذیرفتند. قطعاً شاهد عدم استقبال از دوچرخه سواری خواهیم بود.

دوچرخه سواری یکی از ورزش هایی است که می تواند سبک زندگی کم تحرک افراد جامعه ماشینی امروزی را تغییر دهد، سبک زندگی ای که افراد را از بیماری هایی مانند افزایش وزن، نارسایی قلبی، دیابت، ضعف عضلات و مفاصل و مشکلات روحی مصون می دارد، البته فواید آن نه فقط در مورد جسم و روح.

استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل بدون کربن می تواند جایگزین مناسبی برای استفاده مداوم از خودرو باشد و در نتیجه در کاهش مصرف سوخت، بار ترافیکی و آلودگی های زیست محیطی ناشی از خودروها موثر باشد.

علاوه بر این استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل در شهر نه تنها باعث کاهش هزینه های اقتصادی مردم می شود بلکه در سطوح مختلف به کاهش هزینه های اقتصادی دولت کمک می کند.استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل در استقبال عمومی جامعه و زیرساخت های لازم برای تشویق مردم به دوچرخه سواری در کشور به ویژه استان قم ایجاد نشده است.

در همین رابطه محمدجواد فخر یکی از شهروندان حفاظت محیط زیست و یکی از اعضای هر دو گروه راکب و دوستدار که به طور مرتب در سطح شهر از دوچرخه استفاده می کنند، در گفت وگو با آپارات نیوز، اظهار کرد: جوامع توسعه یافته و کشورهای حامی محیط زیست، تشویق مردم هستند. استفاده از این نوع وسیله نقلیه در واقع انتخابی از یک سبک زندگی است که با منافع اقتصادی و زیست محیطی هدایت می شود.

وی در خصوص مزایای استفاده از دوچرخه گفت: افرادی که در جامعه از دوچرخه استفاده می کنند با کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا را کاهش داده و ازدحام ترافیک شهری را کاهش می دهند، همچنین دوچرخه ها به دلیل وزن کم آسیب کمتری به آسفالت جاده وارد می کنند و این موضوع در مورد به کمک محیط زیست و چرخه باید از منابع برای تعمیر و بازسازی آسفالت استفاده کنیم.

فخر افزود: در شهرهای بزرگی مانند لندن با حجم جمعیت و ترافیکی که دارند به جای اینکه بزرگراه و آزادراه بسازند و مردم را به استفاده بیشتر از خودرو تشویق کنند، از همان خیابان های قدیمی و باریک برای استفاده از این تجهیزات استفاده می کنند. وسایل نقلیه عمومی به ویژه دوچرخه را تشویق کنید.

وی گفت: دوچرخه سواری در کوتاه مدت منجر به سلامت جسمی و روانی افراد جامعه و در بلندمدت به حفظ محیط زیست و صرفه جویی کلان اقتصادی برای ملت ها و دولت ها منجر می شود. کمتر بیمار می شوند، بنابراین هزینه های پزشکی جامعه برای دولت ها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. تحقیقات همچنین نشان داده است که دوچرخه سواری دو هورمون سروتونین و دوپامین را آزاد می کند که منبع نشاط در بدن هستند. و این نشاط منجر به افزایش بهره وری و بهره وری نیروی انسانی در جامعه می شود.

فخر افسردگی را یکی از معضلات جامعه امروزی دانست و افزود: همچنین تحقیقات نشان داده است که 20 تا 30 دقیقه دوچرخه سواری باعث ترشح اندورفین می شود، بنابراین دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش هوازی و در جامعه امروزی که افراد درگیر بسیاری از مسائل هستند به راحتی قابل دسترسی است. و مشکلات.” این بسیار مفید است و ثابت شده است که کسانی که دوچرخه سواری می کنند قدرت تفکر بالا و استرس کم دارند.

وی ادامه داد: دوچرخه سواری باعث تناسب اندام می شود، این چیزی است که امروزه مردم با جراحی و رژیم غذایی به دنبال آن هستند.

فخر عامل اصلی تاثیرگذار بر بی توجهی و عدم تمایل شهروندان به استفاده از دوچرخه را احساس ناامنی دانست و تصریح کرد: بسیاری از مردم در این وضعیت ترافیک شهری و خودروهای تندرو احساس ناامنی کرده و نگران آسیب های جسمی ناشی از تصادفات هستند. عامل دوم عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای حمایت از دوچرخه سواران است و متاسفانه هیچ پوشش بیمه ای برای دوچرخه ها مانند موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه در برابر حوادث وجود ندارد.

وی موضوع زیرساختی را متفاوت از بحث فرهنگی و تبلیغی دانست و خاطرنشان کرد: با وارد شدن دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه کاری انجام نشده و در بسیاری از مواقع مردم می گویند خجالت می کشیم دوچرخه سواری کنیم، حتی ثروتمندان معتقدند که وقتی در جامعه به خصوص استان قم دوچرخه سواری می کنند. آنها متهم به طمع یا ضعف مالی هستند. از سوی دیگر تبلیغات خودروسازی و فروش آن باعث معرفی خودرو به عنوان کالای لوکس می شود و استفاده از خودروهای به روز نوعی ارزش تلقی می شود، در حالی که برای فرهنگ سازی و تشویق مردم اقدامی نمی شود. .

فخر یکی دیگر از دلایل عدم توجه مردم به دوچرخه سواری را نداشتن پارکینگ دوچرخه معرفی کرد و گفت: در معابر عمومی و جلوی ادارات قفسه دوچرخه نداریم، نبود حمام برای کارمندان در ادارات نیز یکی از مواردی است که مشکلاتی که با آن روبرو هستیم.” است.

وی با بیان اینکه طراحی شهری از جمله ایجاد پارکینگ دوچرخه، مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و در نظر گرفتن پارک ها و پیست های ویژه در آن ضروری است، اما کافی نیست، گفت: اگر همه این شرایط فراهم شود تا فرهنگ سازی و ایجاد شود. مسئولان شهری استفاده از دوچرخه را به عنوان وسیله نقلیه و سبک زندگی نپذیرفتند. قطعا شاهد عدم استقبال از دوچرخه سواری خواهیم بود.

فخر ادامه داد: جامعه ما باید به جایی برسد که این ایمان در همه شهروندان ایجاد شود، استفاده از دوچرخه به معنای انتخاب سبک زندگی با هدف ارتقای کیفیت زندگی و کاهش هزینه های اقتصادی و سطح سلامت و افزایش حفاظت از محیط زیست است. بنابراین اگر این باور طراحی شهری را نهادینه کند قطعاً مؤثر خواهد بود، اما فقط طراحی شهری مناسب برای دوچرخه سواری کافی نیست.

وی با اشاره به اینکه نقش مسئولان در همه جوامع و کشورها مهم است و اولین قدم این است که خود مسئولین باید در این امر دخیل باشند، خاطرنشان کرد: جامعه ای که در آن پزشکان، شهرداران، شورای شهر و سایر مسئولان در آن دوچرخه سواری کنند. استفاده از حمل و نقل در اولویت شهرها قطعا تاثیر معنوی قابل توجهی بر مردم جامعه خواهد داشت. از سوی دیگر سیاست های مسئولان باید در راستای اعطای تسهیلات بانکی برای خرید دوچرخه و بیمه و تشویق و حمایت قانونی باشد. سیاست ها .

فخر گفت: استان قم شهر کوچکی است و نه تنها فاصله خانه تا محل کار بلکه اگر بخواهید از شرق به غرب یا شمال به جنوب شهر پیاده روی کنید کار سختی نیست و خیابان های مسطح بدون شیب تند که در در بسیاری از شهرها استان قم سختی راه پله را کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه گروه ها و افراد حامی محیط زیست به صورت انفرادی در این زمینه فعالیت می کنند و تاکنون در استان قم حرکت و کمپینی برای چنین مطالباتی ندیده ام، افزود: هیئت دوچرخه سواری باید زبان دوچرخه سواران باشد و مسائل و مشکلات را به گوش مردم برساند. مسئولان، اما هیئت دوچرخه سواری متأسفانه چندان فعال نیست و آنطور که ما می خواهیم مطالباتی را مطرح نمی کند.

فخر با بیان اینکه موضوع ترویج دوچرخه سواری مربوط به یک اداره و سازمان نیست و همه دستگاه های استان باید درگیر این موضوع شوند، گفت: برای ترویج دوچرخه سواری و رفع مشکلات و مسائل آن نیازمند برگزاری جلسات و همفکری با حضور مسئولان استانی هستیم. مسئولان قوه قضائیه، قوه قضائیه و نیروی انتظامی، شورای دوچرخه سواری، شهرداری و استانداری جمع آوری شوند.

وی افزود: استانداری به عنوان سازمانی که ناظر بر تمامی ادارات است بسیار کارآمد است و می تواند مقرراتی را تنظیم کند، به ویژه در شرایط فعلی که بحث کرونا است، استفاده از دوچرخه سواری بسیار ضروری به نظر می رسد و جامعه پزشکی. تایید کرده است که بهترین وسیله نقلیه دوچرخه است، بنابراین استانداری می تواند به ادارات اطلاع دهد و تسهیلات ویژه ای برای مسافران در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا