بین الملل

عادی‌سازی با ریاض، طرح نتانیاهو برای نجات حیات سیاسی‌اش

عادی‌سازی با ریاض، طرح نتانیاهو برای نجات حیات سیاسی‌اش

در حالی که ریاض بر حل مساله فلسطین پیش از هر گونه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی تاکید دارد، نخست وزیر این رژیم بر عادی‌سازی با ریاض در آینده نزدیک تاکید داشته و آن را به طرحی برای نجات حیات سیاسی خود تبدیل کرده است.

به گزارش آپارات نیوز، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، کابینه فعلی رژیم صهیونیستی که تندروترین و نژادپرست‌ترین کابینه این رژیم از زمان تشکیلش در سال ۱۹۴۸ است، به تلاش‌های بی‌وقفه خود برای ترغیب عربستان به امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط با تل‌آویو ادامه می‌دهد. در حالی که به گفته برخی منابع سیاسی عالی رتبه در تل‌آویو، ریاض مخالف عادی‌سازی با تل‌آویو بدون حل مساله فلسطین است؛ اما این مساله مانع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نشده و او در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی فرانسه مدعی شد که عادی‌سازی با عربستان بسیار نزدیک‌تر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کنند.

مرکز پخش رژیم صهیونیستی (کان) به نقل از برخی منابع سیاسی در این رژیم اعلام کرد که وزارت خارجه این رژیم طرح جذب کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی فوتبال را برای جلب افکار عمومی عربستان در خصوص مساله عادی‌سازی میان ریاض و تل‌آویو پیشنهاد داد.

سایت “i۲۴” رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بر اساس طرح یاد شده، از جایگاه بالای این ستاره پرتغالی که اخیرا به لیگ عربستان جذب شد، در راستای آغاز نقشی موثر برای ترغیب افکار عمومی عربستان و ایجاد همگرایی میان دو طرف استفاده خواهد شد، عادی‌سازی با عربستان یکی از اهداف کابینه راست‌گرای اسرائیل و الی کوهن، وزیر خارجه آن است اما این طرح هنوز در ابتدای کار است و در حال حاضر رایزنی‌های اولیه درباره آن در وزارت خارجه در دست انجام است.

این سایت در ادامه گزارش داد، قطر به هواداران اسرائیلی اجازه ورود به خاکش برای حضور در مسابقات جام جهانی اخیر را داد و در حال حاضر نیز اسرئیل تمایل دارد روابط خود را با عربستان که یکی از بزرگترین و بانفوذترین کشورهای عربی است، عادی کند.

کوهن در سفر هفته گذشته خود به خارطوم اعلام کرد که توافقنامه عادی‌سازی میان اسرائیل و سودان ظرف چند ماه آینده امضا خواهد شد.

همچنین تا این لحظه رونالدو هیچ بیانیه یا اظهارنظری درباره آنچه در رسانه‌های عبری بیان شده، نداشته است.

نتانیاهو اواخر دسامبر گذشته در مصاحبه با سایت آمریکایی “واشنگتن اگزمینر” گفته بود که “آرزو دارد برای پایان دادن به درگیری میان دو طرف عربی-اسرائیلی، به توافق صلحی با عربستان برسد” و  بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی تصریح کرد که نتانیاهو بسیار دروغگو است.

امارات و رژیم صهیونیستی اوت ۲۰۲۰ از امضای توافق عادی‌سازی با نظارت آمریکا خبر دادند. در ادامه بحرین نیز در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۰ عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو را اعلام کرد، سودان نیز اکتبر اعلام کرد که روابط خود را با رژیم صهیونیستی به حالت عادی درآورده اما توافقی را امضا نکرد و در تاریخ ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ نیز عادی‌سازی میان مراکش و رژیم صهیونیستی اعلام شد.

این توافق‌ها موجب خشم مردم و مقامات و گروه‌های فلسطینی شد و آنها این توافق‌ها را خیانت به قدس، مسجد الاقصی و مساله فلسطین دانستند.

رجب ابو سریه، نویسنده فلسطینی در مقاله‌ای با عنوان “اسرائیل به دنبال عادی‌سازی است و عربستان هرگز امتیازدهی نخواهد کرد” در روزنامه الایام که این مقاله را روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت منتشر کرد، نوشت، اسرائیلی‌ها به اهمیت منطقه‌ای عربستان و اعتبار آن در درگیری عربی-اسرائیلی معترف هستند و تا زمانی که عربستان از این اعتبار و نفوذ در میان اعراب و مسلمانان برخوردار است، تمامی توافق‌های عادی‌سازی که تا این لحظه با امارات، بحرین، مراکش و سودان و پیش از آنها با مصر و اردن بسته شده، کافی نیستند.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا