عمومی

عسل گون و خواص درمانی بی نظیر آن که باید بدانید

عسل از دردهای استخوانی و پوکی استخوان ناشی از فقر ویتامین در دوران بزرگسالی میکاهد. برای افزایش توان ذهنی کودکان و افزایش حافظه و نابودی علائم آلزایمر در دوران پیری، در وعده صبحانه یا میانوعدههایتان عسل را در برنامه غذایی خانواده قرار دهید. این عسل به دلیل داشتن ویتامین B و استیلکولین و همچنین افزایش ملاتونین در بدن می تواند درمانگر بیماری های مربوط به حافظه و زوال عقل باشد.

عسل گون و خواص درمانی بی نظیر آن که باید بدانید

عسل گون سرشار از آنتی اکسیدان می باشد که با رادیکال های آزاد در بدن مقابله می کند. تحقیقات نشان می دهد که عسل گون هم مثل خود گیاه گون برای کنترل سرطان نقش بسزایی دارد و تا حد قابل قبولی از تشدید سرطان جلوگیری می کند. مطابق مطالعات انجام شده، حداقل پنج زیرگروه از فلاونوئیدها تأثیر قابل قبولی در کاهش فشار خون دارند. ارتفاع آن حدود بیش از نیم متر است و گونه های مختلفی از آن از شمال تا جنوب ایران در تنوع آبوهوایی مختلف در فلات زاگرس، کویرهای خشک و بیآب، ارتفاعات و تپه ها در نقاط مختلف ایران پرورش مییابند.

این گیاه گونههای مختلفی دارد و عمدتا در ایران، چین، مغولستان و کره یافت میشود. این گیاه در کشورهایی نظیر ایران، سوریه، ترکیه و خاورمیانه به وفور یافت می شود. به طور کلی فرآورده های گیاه گون نظیر عسل گون کتیرا، دارای اثرات آنتی اکسیدانی است که تولید رادیکال آزاد را در بدن مهار می کند. بیشتر گونه های گون در مکمل های رژیمی های که انسان ها استفاده می کنند ، وجود ندارد. بدن انسان را از عوامل بیماریزا محافظت میکند. فلاونوئیدها همچنین عوامل آنتی اکسیدانی قدرتمندی هستند.

این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان است که باعث مهار رادیکال های آزاد در بدن می شود. رادیکال های آزاد به سلول ها آسیب می رسانند و با بسیاری از مشکلات سلامتی که با پیری مرتبط هستند، رابطه مستقیم دارند. چندین نوع گون وجود دارد؛ برخی حامی سمی به نام سوینسونین هستند و با مسمومیت دام های اهلی مرتبط دانسته شده اند. برخی اوقات آن را به پوست می زنند تا جریان خون را در آن ناحیه افزایش دهند و خوب شدن زخم را سرعت ببخشند.

عوارضی نظیر بثورات پوستی، خارش، آبریزش بینی، حالت تهوع و اسهال که البته بسیار جزئی بوده و به ندرت در برخی افراد مشاهده شده است. اگر شما دچار افت قند خون شده باشید با مصرف عسل به حالت تعادل خواهید رسید و اگر به دیابت و بالا بودن قند خون مبتلا باشید با مصرف عسل این مقدار پایین خواهد آمد. از طرفی مصرف این عسل در روزهای سرد پاییز و زمستان می تواند تاثیر زیادی بر درمان خشونت سینه و حنجره داشته باشد و احتمال ابتلا به گرفتگی صدا در افرادی که در فصل پاییز و زمستان دچار این عارضه می شوند را کاهش دهد.

امروزه به دلیل تغذیه نامناسب و نرسیدن ویتامین های مورد نیاز بدن، افراد زیادی در جهان دچار مشکلات کم خونی هستند. روزهای سرد پاییز و زمستان می تواند مشکلاتی از قبیل گرفتگی صدا، مشکلات سینه و حنجره برای شما به وجود بیاورد. در معرفی انواع عسل این نکته مهم را خاطرنشان میکنیم که خواص و فواید عسل گون به خواص گیاه و گل گون بازمیگردد که زنبور از آن تغذیه میکند.

علاوه بر عسل گون و زول، انواع دیگری از عسل در بخش عسل و مربا فروشگاه مصفی وجود دارد. رُس بستن عسل مصفی گواهی ما خواهد بود چرا که عسل حرارت دیده به هیچ عنوان رُس نخواهد بست. بسیاری از پزشکان قلبی آن را به بیماران خود توصیه میکنند، به دلیل خواصی که دارد باعث آرام ساختن اعصاب شده و همچنین قند خون و فشار خون را پایین می آورد.

در حال حاضر انواع عسل تقلبی نیز به بازار هدف راه یافته و تشخیص نوع اصل از تقلبی کار دشواری است. مولفه دیگر برای تشخیص اصالت عسل مقدار پرولین آن است. این مولفه با خوراندن مواد قندی مصنوعی به زنبور یا ترکیب کردن محلول آب و شکر به عسل بالا می رود. این اتفاق تنها با تغییر سبک زندگی و جایگزینی عسل با سایر شیرین کننده های مصنوعی صورت میگیرد.

برگ های آن مرکب از برگچه هایی است که به صورت متقابل در محور هر برگ قرار گرفته اند. گون ها با داشتن آرایش برگ های شانه ای و همچنین ساختار گل های زیبا و معطر به رنگ های مختلف از جمله سفید، آبی، صورتی، بنفش، زرد و قرمز جلوه خاصی به مراتع کوهستانی ایران بخشیده است. رنگ عسل گون، با توجه به نوع گیاهِ گونی که عسل از آن بدست آمده شامل طیفهای مختلفی از رنگ زرد طلائی تا قرمز تیره میشود.

گون در نيمه دوم تابستان از گياه 2 ساله بهره برداري مي شود، پس از تيغ زدن يقه گياه، گون به سرعت شروع به تراوش مي كند و هم زمان با خروج از شيار آب خود را از دست داده و به تدريج سخت و سفت تر مي شود، ترشح كتيرا از محل شيار های گون تا 20 روز ادامه دارد اما 3 الی 4 روز پس از تيغ زدن نسبت به برداشت محصول اقدام مي نمايند، اين گون که به چين اول يا محصول چين اول معروف است، بسيار مرغوب مي باشد.

افراد دیابتی در ارتباط با مصرف عسل می بایستی با پزشک خود مشورت کنند.عسل گون خالص عسلی با ساکاروز پایین و نسبت گلوگز پایین می باشد که جزو عسل های مناسب جهت بیماران دیابتی به حساب می آید (با نظر پزشک مصرف شود). میزان ساکارز عسل طبیعی گون که اغلب و 1 و زیر 1 درصد می باشد با این میزان ساکارز جز عسل های کمیاب است و برای تمامی دارو گیاهی و بیماران دیابتی پر کاربرد می باشد.

عسل گون وحشی یکی از شناخته شدهترین و محبوبترین عسلهای موجود در ایران است که علت آن، وسعت مناطق تحت پوشش گیاهی گون و همچنین ساکارز پایین این نوع عسل است که معمولا برای بیماران دیابتی (جایگزین مقدار قند مجاز مصرفی) مورد استفاده قرار میگیرد. احتمالا شما کتیرا که یکی از درستاوردهای گون میباشد بیشتر شنیده باشید.

یکی از محصولات گیاه گون، کتیرا می باشد. آمینواسیدها، آنزیمها و آنتیاکسیدان نیز از جمله مواد مفید با کارایی بالا در عسل بهشمار میروند. گون گونهای از گیاهان دارویی است که ویتامینها و مواد مغذی فراوانی برای بدن دارد. عسل تهیه شده از این گیاه بسیار با کیفیت بوده و معجزه ای برای درمان دیابت است از این رو مصرف عسل زول با مشورت و نظر پزشک متخصص برای درمان و کنترل دیابت می تواند مثمر ثمر واقع شود.

در واقع ابتدا باید بررسی کنیم که خواص درمانی گیاه گون چیست و سپس املاح و مواد مغذی عسل را بررسی کنیم. تهیه عسل گون کتیرا باید در منطقه ای که تحت پوشش وسیع گیاه گون قرار گرفته، انجام شود. عسل گون هم مانند هر عسل دیگری در صورت مصرف دوز بالای آن ممکن است خطراتی را برای هر فردی ایجاد کند، پس بهتر است در مصرف آن اعتدال کنید و در حد نیاز بدن مورد مصرف قرار بگیرد.

موضوع ديگري كه بر محبوبيت اين عسل افزوده است، اعتدال نسبي طبع آن و گرميِ اندكِ آن است. این شربت از بهترین نوشیدنی های طبیعی بوده و علاوه بر ضد سرطان بودن خاصیت ضد عفونی کننده نیز دارد و از تمام خواص عسل مصرف شده به علاوه میزان بالای ویتامین C موجود در آب لیموی طبیعی برخوردار است. این ترکیبات به دلیل خاصیت ضد باکتری و کف، به شامپوها، صابونها، پاک کنندههای خانگی و محصولات آرایشی اضافه میشوند. مطالعات نشان داده که عسل گون هم مانند خود گیاه گون خاصیت ضد سرطانی دارد و تا حد چشمگیری از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند.

در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده است که این ترکیبات، سلولهای سرطان خون را از بین میبرد و از گسترش آنها در سراسر بدن جلوگیری میکند. برای مثال آن را همراه با برگ نو درخشان (Ligustrum lucidum) ، برای درمان سرطان سینه ، سرطان گردن و ریه بکار می روند. برای مثال برای درمان سرماخوردگی ، عفونت های تنفسی و همچنین جلوگیری از دیابت بسیار پیشنهاد می شود که از آن استفاده کنید.

در این مقاله به بررسی خواص و انواع عسل گون اصل پرداخته ایم. قبل از آغاز صحبت در خصوص خواص عسل گون، بهتر است به بررسی ویژگیها و خواص گیاه و گُل گون پرداخته شود. این شربت بهترین نوشیدنی طبیعی بوده و علاوه بر تمام خواص ذکر شده در بالا از میزان بالایی ویتامین سی موجود در آبلیموی طبیعی بهره مند است.

همچنين دارای ارزش علوفه اي بالایی هستند و از این نظر بسیار مورد استفاده دامداران می باشد. از آنجایی که در مجاورت گیاهان گون، گیاه آویشن نیز یافت می شود، اگر زنبورهایی که به تهیه شهد از گیاهان گون مشغولند به سراغ گیاهان آویشن نیز بروند، عسل به دست آمده “عسل گون آویشن” نامگذاری می شود.

عسل گون به خواب راحت کمک می کند بدان معنا که سبب افزایش آرامش در فرد می شود و ترشح هورمون انسولین در بدن را تعدیل می بخشد. در طب سنتی تحقیقات بسیاری روی خواص عسل گون انجام شده و نتایج حاصل به این شرح است: افزایش حافظه، قدرت تمرکز بالا، افزایش هوش و بروز خلاقیتهای ذهنی از نتایج مصرف عسل ذکرشده است.

از صمغ این گیاه، کتیرا و گز تهیه می کنند. طبق آخرین تحقیقات، آنها متابولیسم چربی را بهبود می بخشند و ممکن است به جلوگیری و درمان چاقی کمک کنند. عسل گون در درمان و کاهش دردهای مفصلی ، استخوانی و آرتروز بسیار موفق عمل می کند. آنتی اکسیدانها به بدن کمک میکنند تا با مولکولهای مضر موجود در بدن مقابله کند.

عسل گون به عسلی گفته می شود که زنبور با خوردن شهد گیاه گون آن را می سازد. همانطور که گفته شد گیاه زول به درمان قند خون کمک می کند بنابراین عسل زول هم همین خصوصیت را دارد. این عسل علاوه بر موارد ذكر شده هم خواص قوي گون در رفع مشكلات معده، كليه، مثانه و مجاري ادراري را داراست، و هم داراي خواص منحصر به فرد عسل گشنيز در پيشگيري و درمان حساسيت هاي فصلي و غذايي، رفع عوارض صرع و تشنج، و دردهاي عضلاني است.

اما تحقیقات بیشتری لازم است که درباره فواید آن بر روی قلب اطمینان حاصل کرد. البته عسل سیاه دارای آنزیم و مواد معدنی و ویتامینهای بیشتری دارد. مانند سایر عسلها، این نوع عسل نیز بازتاب دهندهی خواص مواد طبیعی و سودمند موجود در گُل گَون میباشد. اگر این گرما از حد مجاز بیشتر شود، عسل تمامی مواد معدنی و آنزیم های مفید خود را از دست داده و هیچ خاصیتی نخواهد داشت. بعضی از آنها خاصیت های درمانی و دارویی دارند. گیاه گون به دلیل شکوفه های فراوانی که دارد زنبور عسل را به خودش جذب می کند و سبب تولید عسل گون می شود.

گون کتیرا برای بیماری های نظیر بیماری های قلبی و ریوی مورد استفاده قرار می گیرد و به طور کلی سبب بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن می گردد. مصرف بیش از حد آن باعث آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن می شود. یک رژیم غذایی غنی از ساپونین ممکن است به جلوگیری از این مشکلات کمک کرده و قلب را سالم نگه دارد. نوع دیگری از تقویت مربوط به آسیبها و مشکلات چشمی است. گون یک نوع مکمل رژیمی است که برای مشکلات سلامتی مختلف استفاده می شود.

همچنین این عسل محصول کندوهای جنوب کشور بوده و برداشت امسال است. تاثیر معجزهآسای عسل گون برای جوانی، تقویت پوست، رشد ناخن و همچنین سلامت دندانها را نادیده نگیرید. حال با این تفاسیر نم نمک قصد دارد در این مطلب شما را با خواص گیاه و عسل گون و نحوه مصرف آن آشنا کند ، پس با ما همراه باشید.

یک عسل کتیرای خوب و طبیعی دارای بوی خوبی می باشد و رنگی زرد و روشن دارد و میزان شیرینی آن کاملا معتدل بوده و دل را نمی زند. رنگ عسل گون رنگ زرد روشن می باشد. توجه داشته باشید که عسل هایی که دارای رنگ تیره تری می باشند یا از گیاهان دیگر تهیه شده اند و یا رنگ آن در کارخانه و در اثر قرار گرفتن در معرض حرارت تیره شده است و عسل کتیرای طبیعی نیستند.

نباید فراموش شود که دستیابی به این خواص از طریق مصرف پیوسته و در دراز مدت حاصل میشود. تعدادي از انواع علفي گون به دليل ميزان پروتئين بالا و كم بودن فيبر، به شدت مورد چراي دام قرار مي گيرند. این گیاه برای بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد ، ولی شواهد زیادی کافی برای تأثیر آن وجود ندارد. کم خونی ، ایدزHIV/AIDS ، برای تقویت و تنظیم سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

در پزشکی از ساپونینها در فرمولاسیون واکسن برای تنظیم عملکرد سیستم ایمنی استفاده میشود. در اين پژوهش، نتيجه ي تجربي اثر پماد به دست آمده از تركيب زرده تخم مرغ و عسل گون بر روي خرگوش بررسي شده است. محتوای آنتی اکسیدانی موجود در عسل گون برای مبارزه سلولهای شما با رادیکالهای آزاد ضروری است.

پروتئین موجود در عسل حدود 2 درصد است. ساپونین موجود در گل و یا عسل گون چه خاصیتی دارد؟ عسل گون عسلی با درجه رس کردن متوسط است که به آرامی شروع به رس کردن خواهد کرد . این ماده همچنین ضدتشنج و صرع است. فلاونوئیدهای مختلف همچنین میتوانند یک روش موثر برای کمک به کنترل فشار خون بالا باشد.

عسل گون برای امراض معده از جمله ورم و زخم معده مفید است ، آخر شب و صبح ناشتا یک قاشق مربا خوری عسل گون میل کنید و صبح به مدت یک ساعت از خوردن و نوشیدن خودداری کنید. عسل آویشن معمولا رنگی متمایل به قرمز دارد و اندکی غلیظ تر است و یک عسل با کیفیت دارای خواص ضدعفونی کننده خواهد بود. آیا ریشه گون دارای خواص سودمندی برای قلب است؟

جهت تقویت استخوانها، بهبود درد مفاصل و رشد ماهیچهها نیاز به ویتامینها و خواص عسل گون دارید. در عین حال، آنها با تحریک تولید سلولهای T، عملکرد ایمنی بدن را بهبود می بخشند. این عسل سرشار از آنتیاکسیدان است که باعث مهار رادیکالهای آزاد در بدن میشود.

گیاه گون، گیاهی کوهی است که انواع بسیاری دارد. بنابراین گون ها، جزء گیاهان خشکی پسند به شمار می روند که با رطوبت کم و نیاز آبی اندک به حیات خود ادامه می دهند. این گیاه به صورت بوته ای و علفی مشاهده می شود. با توجه به اینکه این گیاه خواص دارویی فوق العاده ای دارد آیا در کنار این خواص فوق العاده می تواند عوارض جانبی دیگری داشته باشد؟

در ادامه به بررسی مهمترین خواص دارویی عسل کتیرا خواهیم پرداخت. عسل گون و زول مصفی، کاملاً طبیعی و سالم، آزمایش شده در آزمایشگاه معتبر غذا و دارو می باشد. در نتیجه، قلب خون و اکسیژن کمتری دریافت میکند. دیابت حاصل قند خون و انسولین بالاست. بهطور قطع انرژی جسمی شما نیز با مصرف عسل تامین میشود.

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا