جامعه

«عشق» یا «احتیاج» به دوست داشته شدن؛ نشانه‌های عشق واقعی چیست؟

«عشق» یا «احتیاج» به دوست داشته شدن؛ نشانه‌های عشق واقعی چیست؟

یکی از اعضای تیم تخصصی مهارت های زندگی در انجمن ازدواج و خانواده کشور که بر اهمیت ازدواج صحیح و انتخاب همسر به دور از هیجان در ادامه زندگی مشترک و جلوگیری از طلاق تاکید دارد، گفت: نمی توان ادعای ساخت از روی عشق و محبت کرد. در عین حال هیچ چیزی نسبت به طرف مقابل نداشته باشد. بیشتر جوانان ذائقه، هیجان، میل و کشش به طرف مقابل را با عشق اشتباه می گیرند و گاهی بر همین اساس ازدواج می کنند و پس از فروکش کردن این احساسات متوجه می شوند که انتخاب اشتباهی برای ازدواج کرده اند.

دکتر. رباب نوری در گفت وگو با آپارات نیوز. وی با بیان اینکه در بیشتر مواقع مردم تصورات نادرستی از مفهوم «عشق» دارند، گفت: عشق یک عاطفه و احساسی است که با دوست داشتن یک فرد آن را تجربه می کنیم. در واقع وقتی کسی را دوست داریم جذب او می شویم و این جذابیت با احساسات خوب و خوشایندی همراه است.

این هیات علمی دانشگاه خوارزمی همچنین گفت: “عشق” اگرچه یک “هیجان” است، اما نوعی “نیاز” نیز محسوب می شود و در صورت تجربه، هورمون های خاصی در بدن ترشح می شود.

به گفته این روانشناس، افراد به طور طبیعی نیاز دارند که دیگران را دوست داشته باشند و مورد محبت دیگران قرار گیرند، به همین دلیل است که افراد می توانند بارها عاشق شوند و حتی با سکته های عشقی فراوان دوباره این حس را تجربه کنند.

“عشق چیست؟

وی با تاکید بر اینکه عشق پدیده ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت زیرا ریشه فیزیولوژیکی دارد، درباره مفهوم عشق توضیح داد: اریک فروم (روانشناس آمریکایی-آلمانی) معتقد است انواع محبت هایی که انسان ها می دهند. همدیگر (به اصطلاح محبت برادرانه) مانند عشق مادر و فرزند یا عشق دو نفر از هم نوع «عشق جمعی» محسوب می شود. به گفته اریک فروم، “عشق جمعی” باید دارای چهار مولفه باشد: “درک”، “احترام”، “اعتماد” و “تعهد و مسئولیت” به طرف مقابل، و افراد نمی توانند ادعا کنند که عاشق کسی شده اند در حالی که در آنها زندگی می کنند. در رابطه با دیگران به این چهار مولفه احترام نمی گذارند.

عضو تیم تخصصی مهارت های زندگی در کانون ازدواج و خانواده کشور در ادامه سخنان خود به نظریه «استرنبرگ» (روانشناس آمریکایی) در مورد «عشق جنسی» نیز اشاره کرد و توضیح داد: این نظریه مدنظر قرار می دهد. سه بعد عشق که به آن نظریه می گویند “مثلث عشق” نیز نامیده می شود. در این نظریه عشق دارای سه جزء «صمیمیت»، «شور» و «تعهد» است. بر اساس این نظریه، زوج ها چقدر در رابطه عاشقانه خود علایق، صمیمیت و فعالیت های مشترکی دارند و از انجام این فعالیت های مشترک با هم لذت می برند، چقدر از یکدیگر لذت می برند، هیجان و تمایل به با هم بودن؟ آنها به یکدیگر متعهد هستند و رابطه متقابل بسیار مهم است. زن و شوهر برای ایجاد این صمیمیت باید صمیمی و متعهد به یکدیگر باشند و وجه اشتراک داشته باشند.

بدون “تعهد” نمی توان ادعای “عشق” کرد.

نوری با اشاره به اهمیت «تعهد» در یک رابطه عاشقانه، تاکید کرد: نقطه مشترک دو نظریه مذکور «تعهد» است. هم در نظریه «عشق جمعی» و هم در نظریه «عشق مثلثی» جزء «تعهد» مشترک است و از این رو باید گفت که نمی توان بدون وجود «تعهد» و یکی از «عشق» صحبت کرد. نمی تواند ادعا کند که عاشق است در حالی که هیچ تعهدی نسبت به طرف مقابل ندارد.

گاهی اشتیاق به طرف مقابل را با «عشق» اشتباه می گیرند.

به گفته این روانشناس، این روزها بسیار پیش آمده که افراد شور، اشتیاق، هیجان و کشش نسبت به طرف مقابل را با «عشق» اشتباه می گیرند و فکر می کنند صرفا داشتن شور و هیجان در یک رابطه یعنی «عاشق» بودن، در حالی که عشق. بدون تعهد بی معنی است

همه ابعاد عشق برای ازدواج لازم است

هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: گاهی جوانان فکر می کنند به خاطر دیدن یک نفر ناگهان هیجان زده می شوند، قلبشان می زند و نفسشان می ایستد، یعنی عاشق شده اند. آنها این احساسات را معادل عشق می دانند و بر اساس این احساسات برای ازدواج اقدام می کنند، در حالی که این احساس شوق و هیجان نسبت به طرف مقابل تنها یکی از ابعاد عشق است. برای ازدواج باید ابعاد دیگری از عشق وجود داشته باشد که مهمترین آنها تعهد است. اگر به کسی متعهد نباشند نمی توانند به کسی بگویند که دوستشان دارند.

“عشق” یا “نیاز” دوست داشته شدن

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت که مردم به اشتباه تصور می کنند به دلیل نیاز به دوست داشتن دیگران یا نیاز به دوست داشتن دیگران عاشق شده اند؟ این بسیار مورد است. اغلب اتفاق می افتد که ما عشق را تجربه نمی کنیم اما تصور می کنیم که عاشق هستیم. رایج ترین آن زمانی است که ما آن جاذبه، میل، اشتیاق و هیجان را نسبت به یک شخص داریم و این احساسات را با “عشق” اشتباه می گیریم. زیرا این احساسات دارای غریزه جنسی و مبنای فیزیولوژیکی هستند.

با در نظر گرفتن تمام ابعاد عشق برای ازدواج اقدام کنید

به گفته این روانشناس، بسیاری از اوقات افراد بر اساس میل، تنش و اشتیاق که مبنای فیزیولوژیکی دارد و بدون در نظر گرفتن سایر جنبه های عشق، ازدواج می کنند و زمانی متوجه این موضوع می شوند که هیجانات پس از ازدواج فروکش کند و تصمیم درستی نداشته باشند. . و انتخاب برای ازدواج

مردم و روانشناسان «عشق» را متفاوت تعریف می کنند

یکی از اعضای تیم تخصصی مهارت های زندگی در انجمن ازدواج و خانواده کشور گفت: تعریف مردم از عشق اغلب با تعریف روانشناسان متفاوت است. خیلی از اوقات مردم در مورد عشق صحبت می کنند، اما واقعا نمی دانند در مورد چه چیزی صحبت می کنند. بسیار رایج است که افراد متاهل وارد روابط دیگری می شوند و در عین حال ادعا می کنند که عاشق همسر خود هستند و به دلیل تنوع، همزمان به دنبال روابط دیگری نیز می روند، در حالی که ادعای عشق بدون تعهد بی معنی است. . خیلی وقت ها وقتی برای طرف مقابل مشکلی پیش می آید، فردی که ادعای عاشقی می کند، او را به حال خود رها می کند و یا در مواردی، فردی که ادعا می کند عاشق است، طرف مقابل را آزار می دهد و این عمل خلاف عشق واقعی است. .

نوری در پایان سخنان خود توصیه کرد: در مواردی که ذکر شد، به اشتباه شور، شوق، میل و کشش به طرف مقابل، همان عشق تلقی می شود. ما باید بیایید مفهوم عشق را درست درک کنیم و بر اساس هیجان، تنش، میل، اشتیاق و ذوق ازدواج رفتار نکنیم. زیرا عشق واقعی نیاز به شناخت دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا