جامعه

عکسی هشدارآمیز از تخت‌جمشید – آپارات نیوز

تخت جمشید- سایت میراث جهانی تخت جمشید با انتشار عکسی قدیمی از این اثر باستانی نسبت به خشکسالی و کم آبی در کشور هشدار داد.

به گزارش آپارات نیوز، این عکس به مناسبت سیزدهم فروردین روز طبیعت در صفحه رسمی اینستاگرام سایت میراث جهانی تخت جمشید با عنوان سیزده بدر دهه شصت در کنار آثار تاریخی تخت جمشید منتشر شده است. هشدار داده شد که «خشکسالی و کم‌آبی «بیایید کشور را جدی‌تر از گذشته نگاه کنیم».

بیش از یک دهه است که درباره خشکسالی و فرونشست زمین در محوطه میراث جهانی تخت جمشید – تخت جمشید هشدار داده شده است. همچنین با بحران فرونشست زمین در استان فارس، حمید فدایی – مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید – یادآور شد: علاوه بر خشکسالی، سوء مدیریت منابع آبی و حفر چاه های غیرمجاز در نقاط مختلف به ویژه در دشت مرودشت و … محوطه تخت جمشید و نقش رستم عوامل مهمی بودند که در بروز فرونشست تاثیر داشتند.

سازمان میراث فرهنگی در نامه ای به استاندار وقت فارس در سال 1395 نسبت به 16 هزار حلقه چاه در مرودشت که 50 درصد آنها غیرقانونی ساخته شده اند هشدار داد و خواستار توقف حفر چاه های کشاورزی شد. از آن زمان سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه ای فارس صدور مجوز برای حفر چاه در مرودشت را متوقف کردند. اما گزارش های منتشر شده از پایگاه جهانی تخت جمشید حاکی از آن است که تعدادی از چاه ها با دستور کسر مجوز حفاری دریافت کرده اند.

عکسی هشدار دهنده از پرسپولیس

فرونشست در اطراف تخت جمشید – پرسپولیس 1395

مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید در سال 1397 نیز نسبت به کاشت “شالی” (برنج) با وجود خشکسالی در دشت مرودشت و محوطه تخت جمشید اعتراض کرد و گفت: نشانه هایی از ترک در “نقش رستم” و برخی مناطق وجود دارد. تخت جمشید زمینی را روی زمین دید.

مدیر آبفای استان فارس در سال 1377 گفت: برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی استان فارس را با بحران فرونشست زمین مواجه کرده است و این بحران به حدی است که این استان از نظر میزان آب در دنیا رتبه اول را دارد. فرونشست خاک.” بنابراین استاندارد فرونشست چهار میلی متر در سال است اما در استان فارس میانگین فرونشست سالانه بین شش تا هشت سانتی متر گزارش شده است.

بررسی های اخیر درباره پدیده فرونشست در استان فارس نیز نشان می دهد که ریزش مرودشت مجموعه تاریخی «نقش رستم» را تحت تأثیر قرار داده و تا 300 متری سازه «تخت جمشید» ادامه یافته است. دانشگاه شیراز هشدار داده است که در صورت عدم توقف این روند، ریزش در محوطه تخت جمشید رخ خواهد داد.

عزت الله رئیسی اردکانی، استاد گروه هیدرولوژی دانشگاه شیراز که در رشته آب و فرونشست در استان فارس تحصیل کرده است، در مصاحبه ای در تابستان سال 1400 می گوید: «در این مطالعات شکافی به طول 300 متر، یک متر داریم. عریض متوجه شد. و 100 متر عمق.” در «نقش رستم» حدود 30 سانتی متر کاهش نشان می دهد و به همین دلیل وضعیت پرسپولیس نگران کننده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا