جامعه

عکس | رمزگشایی شگفت انگیز از دلبستگی گرگ‌ها به انسان‌ها !

به گزارش خبرگزاری آپارات نیوز، مجله اکولوژی و تکامل در گزارشی به این موضوع اشاره کرد که گرگ ها نیز در بسیاری از موارد به انسان دلبستگی دارند.

محققان دانشگاه استکهلم سوئد، آزمایش‌های رفتاری را بر روی 10 گرگ و 12 سگ انجام دادند تا رفتار دلبستگی تاریک سگ‌ها را که زیرمجموعه‌ای از سگ‌ها است (و شامل حیواناتی مانند سگ‌های اهلی، گرگ‌ها، کایوت‌ها و روباه‌ها) را تعیین کنند. ، روباه، دینگو و بسیاری از گونه های دیگر پستانداران سگ موجود و منقرض شده اند) طراحی شد.

بیشتر بخوانید:

در طی این آزمایش، گرگ های 23 هفته ای به طور خود به خود بین یک فرد آشنا و یک غریبه تمایز قائل شدند و سگ ها نیز رفتار مشابهی داشتند و در واقع با افراد آشنا با وابستگی بیشتر رفتار نزدیک و صمیمانه تری داشتند. علاوه بر این، حضور یک فرد مشهور به عنوان یک بافر استرس اجتماعی برای گرگ ها عمل می کرد و آنها را در موقعیت های استرس زا آرام می کرد.

این اکتشافات بر اساس مجموعه‌ای از شواهد است که با این فرضیه که سگ‌ها پس از اهلی شدن توسط انسان در 15000 سال پیش، توانایی پیوند با انسان‌ها را توسعه دادند، در تضاد است.

دکتر. کریستینا هانسویت، دکتری. در اخلاق از دانشگاه استکهلم، سوئد، گفت: “ما احساس کردیم که نیاز به انجام تحقیقات کامل در این زمینه وجود دارد. با توجه به اینکه مطالعات قبلی کمک زیادی به سوالات ما کرده است، فکر می کنم اکنون زمان خوبی است تا این ایده را مطرح کنیم که اگر تغییراتی در رفتار دلبستگی نسبت به انسان در گرگ ها وجود دارد، این رفتار می تواند یک هدف بالقوه برای فشار انتخاب اولیه اعمال شده در زمان اهلی کردن سگ ها باشد.

داستان دلبستگی گرگ ها به انسان ها را رمزگشایی کنید

دکتر. هانسن علاقه زیادی به درک چگونگی تأثیر حیوانات اهلی بر رفتار آنها دارد. او و اعضای تیمش برای بررسی این موضوع، توله سگ های ده روزه گرگ و سگ را بزرگ کردند و آزمایش های رفتاری مختلفی را روی آنها انجام دادند. در یکی از این آزمایشات فرد آشنا و غریبه ای به نوبت وارد اتاق آزمایش شدند تا شرایط عجیب و استرس زا را برای حیوان ایجاد کنند.

راز پنهان این آزمایش که در ابتدا برای ارزیابی دلبستگی در نوزادان انسان ایجاد شد، تحریک رفتارهای دلبستگی از جمله جستجو و تلاش برای نزدیک شدن به افراد با ایجاد یک محیط ناپایدار بود.

در واقع چیزی که محققان در این آزمایش عجیب به دنبال آن بودند این بود که آیا گرگ ها و سگ ها می توانند بین یک آشنا و یک غریبه تمایز قائل شوند یا خیر. آیا در مواجهه با یک فرد آشنا بیشتر از یک غریبه محبت نشان می دهند و زمان بیشتری را صرف احوالپرسی و ارتباط فیزیکی با او می کنند یا خیر؟ اگر سگ ها و گرگ ها رفتاری مشابه و یکسان داشته باشند، به این معنی است که این توانایی منحصر به سگ نیست، یعنی به طور خاص فقط در سگ ها تکامل نیافته است.

بیشتر بخوانید:

دکتر می گوید: «این دقیقاً همان چیزی است که ما دیدیم. هانسن بسیار واضح است که گرگ ها نیز مانند سگ افراد آشنا را به غریبه ها ترجیح می دهند. اما جالب‌تر این بود که وقتی سگ‌ها تحت تأثیر شرایط آزمایشی قرار نمی‌گرفتند، گرگ‌ها تحت تأثیر قرار می‌گرفتند. آنها وارد اتاق آزمایش شدند. اما نکته قابل توجه این بود که وقتی یک فرد آشنا یا کسی که تمام عمر با گرگ ها بوده است دوباره وارد اتاق آزمایش شد، از راه رفتن منصرف شد. این بدان معنی است که سلبریتی به عنوان یک سپر و محافظ در برابر استرس های اجتماعی برای گرگ ها عمل می کند. من شک دارم که این تا به حال در گرگ ها مطالعه شده باشد. و این مکمل وجود پیوند قوی بین حیوانات و افراد مشهور است.

دکتر. هانسن در ادامه خاطرنشان کرد که شباهت‌های بین سگ‌ها و گرگ‌ها می‌تواند به ما چیزهای مهمی را در مورد منشأ رفتارهایی که در سگ‌ها می‌بینیم به ما بگوید. البته ممکن است برای برخی تعجب آور باشد که گرگ ها می توانند از این طریق با انسان ها ارتباط برقرار کنند، اما به گفته دکتر. هانسن، در نگاهی به گذشته، منطقی به نظر می رسد: “اینکه گرگ ها وابستگی و وابستگی انسان محوری نشان می دهند می تواند برتر باشد. این یک انتخاب در مراحل اولیه اهلی کردن سگ ها بود.”

دکتر. هانسن اکنون در حال بررسی داده‌هایی است که او و تیمش در طول سه سال جمع‌آوری کرده‌اند و گرگ‌ها و سگ‌ها را در شرایط یکسان پرورش می‌دهند تا درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های رفتاری آنها بیشتر بدانند.

5858

دکمه بازگشت به بالا