فراموشی و تحریف، دفاع مقدس را تهدید می کند

فراموشی و تحریف، دفاع مقدس را تهدید می کند

آپارات نیوز/سمنان مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان از فراموشی و تحریف به‌عنوان دو خطر بالقوه جدی در حوزه دفاع مقدس نام برد و خواستار روایت متقن و بیان واقعیت‌های دفاع مقدس شد.

سردار عباس مطهری امروز (۱۶ مرداد ماه) در نشستی با اصحاب رسانه استان بر لزوم شناخت بیشتر فعالان رسانه‌ای، اهالی قلم و مجریان برنامه‌های مخلتف از حقیقت دفاع مقدس تاکید و اظهار کرد: توجه به این مهم و جلوگیری از تحریف دوران دفاع مقدس در عصر انفجار اطلاعات و دوره جنگ شناختی و نرم دشمنان اهمیت بیشتری می‌یابد.

وی با بیان اینکه برای معرفی واقعیات دفاع مقدس باید هم از دانش روز و هم از فناوری‌های نوین استفاده کنیم، ادامه داد: استفاده حداکثری از زبان هنر برای بیان هنرمندانه واقعیت دفاع مقدس امری ضروری است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان بر لزوم بهره‌گیری حداکثری از فضای رسانه‌ای برای بیان و روایت دفاع مقدس تاکید و بیان کرد: در دوره جنگ همه‌جانبه رسانه‌ای و لزوم توجه بیش از پیش به «روایت اول» رویکرد تخصصی به حوزه رسانه در بخش حماسه و دفاع مقدس امری ضروری است.

مطهری تجلیل و معرفی رسانه‌های برتر حوزه دفاع مقدس از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان را در همین راستا ارزیابی و اظهار کرد: انتظار می‌رود فعالان رسانه‌ای شناخت خود از دوران دفاع مقدس را بیشتر کنند.

وی با گلایه از برخی بی‌توجهی‌ها در تولید محتواهای مرتبط با دفاع مقدس، ادامه داد: برخی افرادی که خود در فضای دفاع مقدس نبودند به ارائه تصویری از دوران دفاع مقدس می‌پردازند که مبتنی بر پیش‌فرض‌های ناصواب آنها از سال‌های حماسه و خون است.

او از وجود خطر تحریف و فراموشی در این بخش خبر داد و گفت: در حماسه عاشورا اگر حضرت زینب (س)، امام سجاد (ع) و اسرا نبودند، فرهنگ عاشورا دچار تحریف و فراموشی می‌شد. امروز نیز فرهنگ دفاع مقدس با خطر تحریف و فراموشی روبه‌رو است. گاهی اهداف شهدا از حضور در میدان های دفاع مقدس توسط برخی صاحبان قلم و رسانه و برخی مجریان برنامه‌ها تحریف می‌شود.

وی از عملیات مرصاد به‌عنوان یکی از عملیات‌های مهم در دوران دفاع مقدس نام برد که رزمندگان استان سمنان و از جمله تیپ قائم سمنان نقش اصلی و محوری در آن داشتند و اضافه کرد: با وجود نقش محوری رزمندگان استان در این عملیات، اما همچنان در برخی یادنامه‌ها، آثار تالیفی و تولیدی از سوی برخی افراد خاص، به این نقش مهم و محوری توجه نمی‌شود.

وی بر لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود تاکید کرد و گفت: اینک که در جنگ ترکیبی و شناختی با دشمنان هستیم، باید از هنر و همه ظرفیت‌های‌ رسانه‌ای موجود در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس، غلبه بر دشمن و بیان نقش مهم استان سمنان در انقلاب و دفاع مقدس استفاده کنیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان  از فعالان رسانه‌ای خواست با مطالعه آثار مستند و معتبر، شناخت خود از دوران پرافتخار دفاع مقدس را بیشتر کنند.

او به برنامه‌ریزی‌های اداره کل متبوع خود برای توسعه و حفظ فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و گفت: اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای انجام مأموریت‌های خود در چهار حوزه شهدای گمنام، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، حفظ آثار و نشر ارزش‌ها نقشه راهی را ترسیم و برای هر میدان و فعالیت اهداف، الزامات و چالش‌های موجود را تدوین کرده است.

وی با بیان اینکه اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان تاکنون ۱۲ کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر کرده است، اظهار کرد: تاکنون نشست‌های متعددی با پیشکسوتان دفاع مقدس استان و بخصوص شهرستان‌های سمنان، شاهرود و دامغان برگزار شده است تا با گردآوری آثار آن دوران، به تدوین بهتر کارنامه استان در دفاع مقدس کمک شود.

مطهری از تلاش برای تهیه اطلس جغرافیای حماسی استان سمنان خبر داد و افزود: تلاش ما این است که این اطلس در قالب یک سامانه جدید مبتنی بر هوش مصنوعی تهیه و تدوین شود.

به گزارش آپارات نیوز، در این آیین از هشت رسانه برتر استان در بخش دفاع مقدس و از جمله آپارات نیوز استان سمنان تجلیل شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا