جامعه

فک خزری؛ گونه‌ای در معرض انقراض

فک خزری؛ گونه‌ای در معرض انقراض

فک خزر (Pusa caspica) یک پستاندار دریایی نادر است که فقط در دریای خزر و انشعابات آن مانند ولگا و اورال زندگی می کند. این تنها پستاندار در دریای خزر است و به دلیل صید بی رویه و وخیم شدن شرایط زندگی و کاهش شدید جمعیت به حمایت بین المللی نیاز دارد.

به گزارش آپارات نیوز ، فک خزر به طور متوسط ​​1.5 متر طول و 80 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچکترین انواع فک است. ساکنان ساحلی در شمال کشور این حیوان را سگ آبی می نامند. این گونه در جهان بی نظیر است و فقط در دریای خزر یافت می شود. این حیوانات زندگی اجتماعی دارند و اغلب در گروههای بزرگ دیده می شوند. فک ها حیوانات مهمی برای اکوسیستم دریای خزر هستند و انقراض این حیوانات می تواند اکوسیستم خزر را به خطر بیندازد.

فکهای دریای خزر سالانه مهاجرت منظمی دارند. آنها بسیار وابسته به دمای آب هستند. با افزایش دمای آب ، آنها به مناطقی مهاجرت می کنند که آب عمیق تر و سردتر است. حدود فوریه ، فکهای بزرگسالان به سواحل شمالی دریای خزر (روسیه و قزاقستان) سفر می کنند تا فرزندان ماده خود را در سطح آب یخ زده به دنیا آورند. زندگی فک خزری را می توان به سه دوره تقسیم کرد. دوره اول مربوط به جفت گیری و فعالیت های تولید مثل است. دوره دوم ، فصل جفت گیری این حیوانات و آخرین دوره مهاجرت و جستجوی غذا است. فکهای خزر معمولاً در جستجوی غذا از جمله آبهای ایران ، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به قسمتهای مرکزی و جنوبی دریای خزر مهاجرت می کنند.

استخوان فک دریای خزر گونه ای در معرض خطر انقراض است که جمعیت آن از چند میلیون نفر تا کمتر از 100000 نفر است و اگرچه هنوز جمعیت قابل توجهی از فکها وجود دارد ، اما کاهش جمعیت یک تهدید محسوب می شود زیرا تنها زیستگاه است. این گونه در دریای خزر است. یکی از دلایل کاهش جمعیت فک خزری علاوه بر وخیم شدن شرایط زندگی ، از بین رفتن تصادفی این پستاندار در تورهای ماهیگیری است.

فک خزر طبق قوانین آژانس حفاظت از محیط زیست گونه ای در معرض خطر در نظر گرفته می شود و طبق فهرست قرمز گونه های در معرض خطر اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در زمره گونه های در معرض خطر طبقه بندی می شود.

سل 96 به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران ، مقررات مربوط به حفاظت از فک خزر به کنوانسیون CMS (حفاظت از گونه های وحشی مهاجر) اضافه شد که بر اساس آن کشورها باید اقدامات لازم را در زمینه حفاظت از فک خزر و اینگونه زیستگاهها در سال 1998 اما آژانس حفاظت از محیط زیست با اجرای یک پروژه گردشگری در مساحت تقریبی 22 هکتار از آشوراده موافقت کرد که با مخالفت شدید مخالفت کرد و اعلام کرد که اجرای این پروژه خطرات زیادی برای فک خزر دارد.

به گزارش آپارات نیوز ، استخوان فک خزر مانند مقبره ایرانی ، خرس سیاه آسیایی و گوزن زرد ایرانی یکی از گونه های در معرض خطر انقراض در این کشور است ، بنابراین توجه سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از حیات وحش برای آنها ضروری است.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا