جامعه

قدیمی‌ترین جشنواره فیلم ایران عقبگرد دارد؟

قدیمی‌ترین جشنواره فیلم ایران عقبگرد دارد؟

پنجاه و دومین جشنواره بین المللی فیلم رشد در حالی کمتر از 50 روز دیگر آغاز می شود که فراخوان آن به تازگی منتشر شده است و هیچ فیلمبرداری در بین عوامل اجرایی وجود ندارد.

به گزارش آپارات نیوز، جشنواره فیلم رشد قدیمی ترین جشنواره هنری کشور است و یکی از مهم ترین ویژگی های آن جدای از سابقه طولانی آن، ارتباط آن با نسلی است که آینده سازان ایران هستند، اما در سال های اخیر به ویژه از آنجایی که شیوع ویروس کرونا باعث شده تا این رویداد افت کیفیت محسوسی را تجربه کند.

دو سال پیش و در اوج دوران کرونا، پنجاهمین دوره این جشنواره برگزار شد که البته باید برای نیم قرن فعالیتش به درستی آماده می شد، اما شرایط فوق العاده آن روزها باعث شد بسیاری از جشنواره های جهان به خوبی آماده شوند. به تعویق افتاد. جشنواره های مهم سینمایی مانند کن، برلین و حتی اسکار که این امر تاثیری در رشد جشنواره نداشت و پنجاهمین دوره جشنواره سوت و کور برگزار شد و به پایان رسید.

بیشتر بخوانید:

قدیمی ترین جشنواره فیلم ایران چه شد؟

50 سال برای بلوغ کافی نیست؟

حالا دو سال از آن زمان می گذرد و شرایط به روال عادی برگشته است اما به نظر می رسد وضعیت جشنواره فیلم رشد تغییر چندانی نکرده است. صادق یزدانی در پنجاه و دومین دوره جشنواره رشد فروردین ماه امسال به عنوان دبیر جشنواره منصوب شد. وی از فارغ التحصیلان دانشگاه صداوسیما است که سه ماه پیش مدیر شبکه افق سیما شد و در فعالیت های فرهنگی و هنری خود معاونت شبکه و رهبری فعالیت های خاتم الاوصیا (ص) را بر عهده داشت. بنیاد فرهنگی، تهیه کننده و گوینده برنامه های رادیویی و تلویزیونی، مدیر مسئول و سردبیر دو هفته نامه هالک وصل و عضویت در هیات انتخاب جشنواره فیلم عمار ذکر شده است.

جشنواره فیلم «رشد» قرار است از هفتم تا سیزدهم آذرماه در تهران برگزار شود، در حالی که فراخوان جشنواره چهار روز زودتر یعنی 16 مهرماه منتشر شده بود، کارشناسان دیگر دیر شده است.

جدای از این، نگاهی اجمالی به اسامی اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره که جلسه آن در خرداد برگزار شد و خبر آن در سایت جشنواره منتشر شد، نشان می دهد که جنبه آموزشی چیدمان افراد. در بخش اجرایی و سیاست‌گذاری بسیار سنگین‌تر است و نامی از سینماگر در شورا برده نمی‌شود و این باعث ایجاد تعادل در بعد هنری و سینمایی جشنواره نشد.

بر اساس اعلام سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، 9 نفر از خارج از سازمان و 9 نفر از درون سازمان برای شورای سیاست گذاری انتخاب می شوند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛ آقای. کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ آقای. باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش؛ آقای. موسوی، مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌المللی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ آقای. محبی، رئیس پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش؛ آقای. اسماعیلی، مدیرعامل موزه سینما؛ آقای. جانباز، رئیس اداره هنر کودک و نوجوان؛ آقای. علوی تبار، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمانی؛ آقای. مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان؛ آقای. بدیعی، مدیرکل سازمان؛ آقای. بهمنی، مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی فنی و حرفه ای و همکارانش از سازمان؛ آقای. باقریان، رئیس دفتر تالیف کتب نظری ابتدایی و متوسطه سازمان؛ آقای. شکرریز، معاون فناوری آموزشی دفتر انتشارات و فناوری آموزشی؛ آقای. مالمیر رئیس گروه برنامه ریزی جشنواره بین المللی فیلم رشد و دبیر جشنواره.

این شورا بر توجه ویژه به مدرسه و فرآیندهای آموزشی و تربیتی آن به عنوان نهاد مهم تمدن ساز و تربیت کننده نسل آینده برای حل مشکلات کشور، «شناسایی و معرفی بهترین تولیدات علمی، آموزشی و آموزشی در حوزه فیلم» تاکید می کند. و سینماتوگرافی، «حمایت و آموزش هنری از جریان رسمی آموزش و یادگیری»، «ایجاد بستر و بستر مبتنی بر عدالت برای رشد و توسعه ظرفیت هنری- آموزشی معلمان و هنرجویان فیلمسازی» و «اشاعه نوآوری، خلاقیت و ارتقای سطح کیفی فیلم های علمی، آموزشی و آموزشی» به اهداف اصلی این دوره از جشنواره اعلام کرد.

این اهداف در حالی مطرح شد که برخی از کارشناسان و فعالان عرصه تولید فیلم آموزشی تاکید کردند که جشنواره فیلم روش نه تنها نیازمند یک تزلزل اساسی است، بلکه نیازمند نگاه جدی و تخصصی تر به فیلم های آموزشی با بودجه مناسب و استفاده از نیروهای متخصص توسعه خود است. اما در سال های اخیر قهقرایی چند ساله مشاهده شده و جشنواره فیلم روش استانداردهای لازم را برای رویدادی با این نام و جایگاه تدوین نکرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا