قلب تپنده قطارهای باری و مسافری ساخته شده توسط محققان جهاددانشگاهی رونمایی شد
به مناسبت دهه فجر؛
موتور ترکشن D ۷۸ بهعنوان قلب تپنده قطارهای باری و مسافری کشور ساخته شده توسط محققان جهاددانشگاهی رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی رئيس جهاددانشگاهی و هیئت همراه، شنبه ۲۱ بهمنماه از موتور ترکشن D۷۸ بهعنوان قلب تپنده قطارهای باری و مسافری کشور در مرکز تخصصی ماشینهای الکتریکی و فشارقوی سازمان جهاددانشگاهی خواجهنصیرالدین طوسی رونمایی شد.
حسن مسلمی رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم که در مجتمع تحقیقاتی این نهاد واقع در استان البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز آخرین روز ماه رجب است و در آستانه ماه شعبان قرار داریم، فرارسیدن جشن پیروزی انقلاب اسلامی را به رهبری حضرت امام خمینی (ره) تبریک گفت.
وی با اشاره به برکات پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: قبل از انقلاب بالاترین مقامهای کشور میگفتند که ما حتی کوچکترین و سادهترین چیزها را نمیتوانیم بسازیم و باید سرتا پا غربی شویم. همچنین بسیاری از امور فنی و پزشکی را مستشاران و افراد خارجی انجام میدادند، اما کار بزرگی که امام خمینی رحمتالله علیه انجام داد، تحقق ما میتوانیم بود.
مسلمی نائینی بابیان اینکه جهاددانشگاهی بهعنوان مولود مبارک انقلاب نیز شعار ما میتوانیم را به اثبات رساند گفت: این نهاد همیشه مورد تحسین رهبر انقلاب قرار داشته است و آن چیزی که باعث ماندگاری جهاددانشگاهی شده پویایی شما جهادگران است.
وی بابیان اینکه فعالیتهای خوبی در واحدهای سازمانی جهاد دانشگاهی در حال انجام است به همکاریهای بین واحدی تأکید کرد و گفت: در کنار این همکاری باید از محل انتفاع تولید فناوریها به اعضا نیز منفعت رسانده شود.
مسلمی نائینی همچنین بابیان اینکه باید ارتباط با دانشگاهها بیشتر شود افزود: باید از ظرفیت اساتید در انجام پروژهها بهره بگیریم و این همکاری مشترک زمینهساز ارزشافزوده شود.
همچنین دکتر حبیب اله اصغری رئيس سازمان جهاددانشگاهی خواجهنصیرالدین طوسی نیز در این مراسم مهمترین هدف این واحد سازمانی را اضافه کردن فناوریهای جدید به سبد جهاددانشگاهی عنوان کرد.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی خواجهنصیرالدین طوسی ادامه داد: پس از طراحی و ساخت موفقیتآمیز آنتنهای هیبرید ۵ G توسط محققان این سازمان، پروژه طراحی و ساخت موتورهای درونچاهی نیز در مراحل نهایی است که با تکمیل آن میتوانیم به افتخارات جهاددانشگاهی در حوزه صنعت نفت بیافزاییم.
وی با تجلیل از همکاران این سازمان در مرکز تخصصی ماشینهای الکتریکی و فشارقوی برای ساخت موتور ترکشن D۷۸ گفت: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل ریلی کشورمان به این موتورها بسیار نیاز است.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی خواجهنصیرالدین طوسی در پایان سخنانش توجه به نیروی انسانی را بسیار مهم دانست و گفت: بهنوعی نیروی انسانی مهمتر از تولید فناوری است.
دکتر فرشید نجاتی مدیر مرکز تخصصی ماشینهای الکتریکی و فشارقوی سازمان جهاددانشگاهی خواجهنصیرالدین طوسی نیز در این مراسم به مهمترین فعالیتهای این سازمان اشاره کرد و گفت: حوزههای نفت و گاز؛ ریلی و تعمیر و بازسازی ماشینهای الکتریکی خاص از فعالیتهای اصلی این سازمان است.
وی در ادامه با اشاره به ساخت موتور ترکشن D۷۸ در مرکز تخصصی ماشینهای الکتریکی و فشارقوی سازمان جهاددانشگاهی خواجهنصیرالدین طوسی گفت: موتور ترکشنها به دو دسته کلی برای قطارهای بینشهری و راهآهن و همچنین قطارهای شهری و مترو تقسیم میشوند.
نجاتی موتورهای D۷۸ ارتقا یافته موتورهای D۷۷ هستند به روابط عمومی جهاد دانشگاهی گفت: هر دستگاه لوکوموتیو قطارهای بینشهری به ۶ دستگاه از این موتور ترکشن نیاز دارد.
مدیر مرکز تخصصی ماشینهای الکتریکی و فشارقوی سازمان جهاددانشگاهی خواجهنصیرالدین طوسی با اشاره به سیاستهای دولت در حوزه ریلی گفت: دولت برای توسعه ترانزیت ریلی از ۱.۶ میلیون تن به ۴ میلیون تن نیاز به تعداد زیادی از این موتور ترکشنها بهعنوان قلب تپنده صنعت ریلی دارد.
مدیر تولید این پروژه در پاسخ به این سؤال که چرا جهاددانشگاهی به این حوزه ورود کرده است؟ گفت: این موتورها بهصورت پراکنده در کشور تولید میشدند و یا جاهایی بازسازی آن را انجام میدادند که جوابگوی نیازهای کشور نبود و قیمت تمامشده آن بسیار بالا بود به همین دلیل با درخواست صنعت ریلی برای ساخت ۱۰۰ موتور ترکشن، جهاددانشگاهی تولید این موتورها را آغاز کرد.
نجاتی ویژگی اصلی موتور ترکشن ۷۸D ساخته شده توسط سازمان جهاددانشگاهی خواجهنصیرالدین طوسی را توجه به افزایش کیفیت و قیمت تمامشده خواند و افزود: هدف اصلی ما این بود که قیمت تمامشده موتورها را پایین بیاوریم تا تولید آن صرفه اقتصادی داشته باشد و در کنار آن بتوانیم صادرات داشته باشیم.
وی بابیان اینکه جهاددانشگاهی این موتورها را باقیمت جهانی و قابلرقابت تولید کرده است گفت: ظرفیت خوبی برای صادرات داریم و در تمام کشورهایی که از صنعت ریلی استفاده میکنند برای بازسازی مصرفکننده اصلی موتورها هستند.
مدیر مرکز تخصصی ماشینهای الکتریکی و فشارقوی سازمان جهاددانشگاهی خواجهنصیرالدین طوسی بابیان اینکه میتوانیم به کشورهای مصر و ترکیه صادرات این موتورها را داشته باشیم افزود: در دنیا کشورهایی مثل امریکا، هند و کانادا از تأمینکنندههای اصلی موتورها هستند.
وی هدف دیگر جهاددانشگاهی برای تولید این موتور ترکشن را ارتقا کیفیت ذکر کرد و گفت: هزینه تأمین و نگهداری این موتورها بسیار بالاست و هر یک ماه که عمر موتور بیشتر شود آورده بالایی دارد. به همین دلیل ارتقا کیفت و تولید با بهترین مواد اولیه در دستور کار قرار گرفت.
نجاتی همچنین پیرامون تجاریسازی و راهاندازی خط تولید این موتورها نیز گفت: سرمایهگذاران خوبی برای توسعه این فعالیتها اعلام آمادگی کردهاند که قرار است با توافقات انجامشده و سرمایهگذاری ۲۵۰۰ هزار میلیارد ریالی کارخانه تخصصی تولید این موتورها با مشارکت جهاد دانشگاهی و شرکت خصوصی انجام شود.