لزوم همکاری شهرهای بریکس برای بهبود کیفیت زندگی
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان ظرفیتها و چالشهای شهری تهران و ضرورت شناخت چالش های شهری، از شهرهای عضو بریکس خواست برای بهبود کیفیت زندگی شهرهای بریکس همکاری کنند.
به گزارش آپارات نیوز، مهدی چمران در مجمع «دستور کار اقلیمی بریکس در شرایط کنونی» در مسکو با حضور نمایندگانی از اعضاء، به منظور ایجاد همکاریهای بیشتر میان شهرهای بریکس بر شناخت چالشهای آنها تاکید کرد و گفت: برای ایجاد همکاریهای بیشتر بین شهرهای بریکس ابتدا باید آنها و چالشهای مهمشان را شناخت و سپس به حل آنها همت گماشت.
چمران با بیان اینکه تهران شهری بزرگ با جمعیتی بیش از ۱۲ میلیون نفر با آب و هوای متعادل که در دامنه کوههای البرز قد برافراشته است، گفت: تهران قدیم یک باغ شهر کوچک خوش آب و هوا بوده ولی امروزه شهر یا ابر شهری بزرگ با زیباییها و کاستیهای فراوان خود است، در تهران امروز از باغها و بوستانهای زیبای قدیم خبری نیست و مردم آن عموماً در اکثر روزهای سال از هوای سالم و پاک برخوردار نیستند و در پاییز و زمستان پدیده وارونگی هوا بر شدت آلودگی آن میافزاید.
وی افزود: در تمام طول سال ۳۰ روز هوای پاک ندارند؛ علاوه بر آلودگی هوا به خاطر ذرات ریز دومیکرون که از هر جهت برای سلامتی مضر است، ذرات گرد و غبار برخاسته از کویر و بیابانهای داخل کشور، ذرات غبار کویرها و بیابانهای کشورهای همسایه مثل عراق و سوریه بر آلودگی هوای نامناسب تنفس میافزاید، برای برون رفت از این مشکلات و چالشها اولین کار افزایش بوستانهای شهر و جلوگیری از انهدام بیشتر باغها و درختان است که در افزایش بوستانها از تعداد ۷۵ پارک قبل از انقلاب اسلامی، در حال حاضر به ۲۵۰۶ پارک رسیدهایم ولی این تعداد کافی نیست، فضای سبز شهر نیز از حدود یک متر مربع به ۱۷ متر مربع هم اکنون رسیده است که مطابق پیشنهاد طرح جامع شهری است ولی هنوز توزیع فضای سبز در همه شهر متوازن نیست.
رئیس شورا با بیان اینکه برای بهبود کیفیت هوا در اطراف شهر، علیرغم کمبود آب، درختکاری و جنگلکاری گستردهای صورت پذیرفته است، اظهار داشت: در سال گذشته یک میلیون و ۴۵۰ هزار متر مربع درختکاری شده و در برنامه امسال نیز تا پایان سال حدود ۲ میلیون متر مربع درختکاری پیش بینی شده است که برای صرفهجویی در مصرف آب به روشهای نوین آبیاری میشوند.
وی افزود: از جمله اقدامات دیگر کاستن از آلودگی هوا، تنظیم نسبت استفاده از حمل و نقل عمومی به جای استفاده از خودروی شخصی است که در حال حاضر نسبت آن ۷۵ درصد شخصی به ۲۵ درصد عمومی است که باید به عکس این نسبت تبدیل شود. گسترش سریع مترو که باید به ۲۰ درصد سهم خود برسد و هم اکنون حدود ۸ درصد است و نیز استفاده از اتوبوس که باید به ۲۵ درصد برسد که هم اکنون ۱۵ درصد است. در این راستا تلاش شده از اتوبوسهای برقی نیز استفاده شود که هم در داخل ساخته میشود و هم تعداد ۲۰۰۰ دستگاه از چین خریداری شده است و قرار است بعد از طی مراحل اداری تا پایان سال وارد ایران شود.
چمران در ادامه با تاکید بر اینکه افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروی شخصی علاوه بر کاستن از آلودگی هوا، از حجم ترافیک نیز میکاهد، گفت: قبل از شیوع ویروس کرونا استفاده از مترو در شهر تهران به تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در روز رسید و امروزه با گسترش خطوط مترو و افزایش تعداد واگنها میتوان این میزان را به دو برابر افزایش داد. برای کاستن از آلودگی، استفاده از اتوبوس، تاکسی و خودروی شخصی برقی نیز توصیه شده و تلاش شده است تا تعدا آنها گسترش یابد.
وی افزود: همچنین از حدود ۲۰ سال قبل ساختن هرگونه کارخانه در اطراف شهر تهران تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری ممنوع شده ولی کارخانههای قبلی کم و بیش هنوز به کار خود ادامه میدهند. هم اکنون در کل کشور ایران روزانه حدود ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف میشود که حدود ۱۵ میلیون لیتر آن در تهران است و بدیهی است مصرف این میزان سوخت فسیلی بر افزایش کربن و آلودگی هوا میافزاید.
رئیس شورا در ادامه اظهاراتش اشارهای نیز به میزان مصرف برق در تهران و نحوه مدیریت آن کرده و اظهار داشت: در تهران مصرف برق در تابستان امسال و گرمای ۴۰ درجه به حدود ۶۰۰۰ مگاوات رسید که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد افزایش داشت، سامانههای سرمایشی به اندازه کل برق قالب، برق مصرف میکنند. به ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، ۲۰۰ مگاوات به مصرف برق شهر افزوده میشود، ولی با تمام این مشکلات، با تلاش فراوان دست اندرکاران و با مدیریت موفق، برق خانگی قطع نشد و مشکل قطعی برق همانند خیلی از کلانشهرها به وجود نیامد. اگر به لحاظ زیست محیطی این این اقدامات تداوم یابد و مشکلی پیش نیاید، میتوان به بهبود شرایط زیست محیطی امیدوار بود.
چمران در رابطه با موضوع جمع آوری پسماندها و زبالههای شهری نیز بیان کرد: با برنامههای جامع در خصوص جمع آوری پسماندها و ایجاد زباله سوزها میتوان شاهد بهبودی در وضعیت کنونی بود که با توجه به تولید روزانه شش هزار تن زباله، جمع آوری و دفع آن اقدام بزرگی است به ویژه در محلات قدیمی شهر تهران که قبل از ورود و استفاده از اتومبیل ساخته شده است این جمع آوری سختتر میشود.
وی در خصوص استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی به عنوان یکی دیگر از مسادل زیست محیطی نیز گفت: استفاده بیش از حد از منابع آب زیرزمینی منجر به کاسته شدن از این منابع و در نتیجه فرونشست زمین شده است در این مورد هم برنامههای خاصی باید به اجرا درآید. عدم وزش باد طبیعی در شهر تهران نیز یکی دیگر از چالشهای زیست محیطی است چرا که اطراف شهر تهران به ویژه شمال آن با کوههای بلند احاطه شده که این امر مانع وزش طبیعی باد و همچنین ورود ابرهای باران زا به داخل شهر میشود که این نیز بر مشکلات زیست محیطی شهر میافزاید.
رئیس شورا در پایان با بیان اینکه مسائل مطرح شده از مشکلات شهر تهران بوده که تلاش برای حل این مشکلات نیز صورت میپذیرد ولی تاکنون کافی نبوده است، اظهارکرد: البته تهران با همه این مشکلات زیباییهای خاص خود را نیز دارد و دعوت میکنم که از این شهر بزرگ و دیدنی دیدار داشته باشید که قطعاً لذت خواهید برد. امیدوارم که همه شهرهای بریکس با برنامهریزی درست و عمیق به بهبود شرایط زیست محیطی شهر خود بیفزایند.
انتهای پیام