عمومیکسب و کار برتر

 مزایای استفاده از قالب فلزی بتن

در این مطلب قصد داریم به انواع ادوات قالب‌بندی بپردازیم. پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه صنایع مختلف صورت گرفته است و صنعت ساخت و ساز نیز از این قائده مستثنی نیست و در چند دهه اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این پیشرفت مدیون استفاده از ابزارهای کاربردی جهت انجام کارهای سخت می‌باشد. برای ساخت سازه‌های بتنی از ابزارآلات متنوعی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت سازه بتنی قالب‌بندی آن است. قالب‌بندی برای شکل دادن به بتن و سفت شدن آن استفاده می‌شود. برای این منظور انواع قالب‌ها در اختیار افراد قرار دارد تا بسته به نیاز و بودجه خود متناسب‌ترین قالب را انتخاب کنند.

 مزایای استفاده از قالب فلزی بتن

مزایای استفاده از تجهیزات قالب بندی

استفاده از تجهیزات قالب بندی در ساخت و ساز از مزایای بسیاری برخوردار است. در ادامه، به برخی از این مزایا اشاره می‌شود:

۱٫ کاهش زمان اجرا: استفاده از تجهیزات قالب بندی مناسب، به کاهش زمان اجرای پروژه ساختمانی کمک می‌کند. برای مثال، با استفاده از قالب‌های چندبار مصرف، زمان مورد نیاز برای تولید قالب‌ها کاهش پیدا می‌کند.

۲٫ بهبود کیفیت سازه: تجهیزات قالب بندی باعث بهبود کیفیت نهایی سازه می‌شود. با استفاده از تجهیزات مناسب، سازه قابلیت انجام عملیات دقیق تر و صحیح تر را دارد.

۳٫ صرفه‌جویی در هزینه‌ها: استفاده از تجهیزات قالب بندی با کیفیت بالا، زمان و نیروی کاری را برای ساخت استفاده می‌کند. با این کار، هزینه‌های ساخت و ساز کاهش پیدا می‌کند.

۴٫ افزایش ایمنی: تجهیزات قالب بندی مناسب، باعث افزایش ایمنی کار در محل کار می‌شود. برای مثال، استفاده از قالب‌های روسازی برای ساخت پل، می‌تواند در افزایش ایمنی کار بسیار موثر باشد.

۵٫ حفظ تنوع و خلاقیت: تجهیزات قالب بندی به طراحان و مهندسان اجازه می‌دهد تا در طراحی و ساخت سازه، از تنوع و خلاقیت بیشتری برخوردار باشند.

در کل، استفاده از تجهیزات قالب بندی در ساخت و ساز دارای مزایای بسیاری است. این مزایا شامل کاهش زمان اجرا، بهبود کیفیت سازه، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، افزایش ایمنی و حفظ تنوع و خلاقیت هستند.

ابزار قالب‌بندی

برای قالب بتن از ادوات مختلفی استفاده می‌کنند. هر کدام از این ادوات کاربرد خاصی دارد و بدون آن‌ها سیستم قالب‌بندی ناقص می‌ماند. این ادوات شامل پین و گوه، میان بولت چدنی، میان بولت آب‌بند فنری، بولت تمام دنده، بولت دو سر رزوه، واشر دولوله قالب‌بندی، گیره قالب‌بندی، سرجک قالب‌بندی و … می‌شود. هر کدام از این موارد دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را برای کاربردی که دارند متناسب می‌کند. در ادامه به هر یک از این موارد می‌پردازیم.

پین و گوه

پین و گوه از ادوات قالب‌بندی هستند که از یک ورق به ضخامت ۴ میلی‌متر ساخته می‌شوند. کاربرد پین و گوه برای اتصال است و وظیفه متصل کردن پانل‌های قالب بتن را بر عهده دارند. این ابزار کوچک ضخامتی به اندازه ۴ میلی‌متر دارد و قسمت نری آن به اندازه ۹ سانتی‌متر است. همچنین قسمت مادگی پین گوه حدود ۸ سانتی‌متر طول دارد. وزن تقریبی آن نیز به حدود ۱۰۰ گرم می‌رسد. قیمت پین و گوه نیز با توجه به کیفیت فلز به کار رفته در آن می‌تواند متفاوت باشد.

سرجک

سرجک قالب‌بندی در قسمت بالایی داربست قرار می‌گیرد. کاربرد این قطعه تعیین دقیق تراز می‌باشد و به راحتی می‌توان آن را به صورت دستی تنظیم نمود. قیمت سرجک قالب‌بندی وابسته به کیفیت فلز به کار رفته در آن و اندازه آن می‌تواند متفاوت باشد. افراد وابسته به نیاز خود می‌توانند سرجکی با اندازه دلخواه سفارش دهند. به طور معمول این قطعه در اندازه‌هایی مانند ۴۰، ۵۰، ۶۰ و ۷۰ سانتی‌متر به تولید و عرضه می‌رسد. این قطعه یکی از مهم‌ترین ادوات قالب‌بندی می‌باشد و لازم است تا هنگام تهیه آن نهایت دقت و توجه را به خرج داد. عدم دقت هنگام خرید باعث ایجاد خسارت‌های مالی و حتی جانی می‌شود.

گیره قالب‌بندی

گیره‌هایی که برای قالب‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند در سه نوع تولید می‌شوند. در ادامه به هر یک از این گیره‌ها که کاربرد متفاوتی دارند می‌پردازیم.

گیره متوسط

زمانی که پشت‌بند، لوله باشد از گیره متوسط استفاده می‌کنند. درواقع برای متصل کردن قالب به پشت‌بند لوله‌ای گیره متوسط کاربرد دارد. برای متصل کردن قالب به پشت‌بند، قلاب گیره متوسط را در سوراخ‌های لبه قالب بتن قرار می‌دهند و سپس با سفت کردن پیچ‌هایی که بر روی آن قرار دارد قالب را به لوله متصل می‌کنند.

گیره بلند

زمانی که پشت‌بند افقی قالب فلزی بتن ناوداتی باشد گیره بلند قالب‌بندی نورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین اگر پشت‌بند قائم لوله باشد از این نوع گیره استفاده می‌کنند. قیمت گیره بلند نیز بر اساس نوع فلز به کار رفته در آن متغیر است و قیمت‌گذاری آن طبق کیفیتی که ارائه می‌دهد می‌باشد.

گیره لوله به لوله

برای متصل کردن دو لوله به هم از این نوع گیره استفاده می‌شود. این لوله‌ها می‌توانند به صورت موازی به هم متصل شوند و یا به صورت عمود بر هم اتصال پیدا کنند. این نوع گیره از لحاظ شکل مانند گیره بلند است اما قلاب‌های آن دارای کشیدگی بیشتری می‌باشد تا لوله در آن جای بگیرد. قیمت این نوع ادوات قالب‌بندی نیز بر اساس کیفیت فلز به کار رفته در آن متفاوت است.

بولت قالب‌بندی

بولت قالب‌بندی نیز یکی دیگر از ادوات قالب‌بندی می‌باشد که در چهار نوع بولت تمام رزوه، بولت دو سر دنده، بولت عصایی و بولت بیرونی به تولید می‌رسد. با استفاده از بولت تمام رزوه و بولت دو سر دنده دو قسمت قالب که روبروی هم قرار دارند به یکدیگر متصل می‌شوند. این اتصال به گونه‌ای انجام می‌شود که امکان فاصله گرفتن دو وجه قالب در اثر فشارهای جانبی بتن وجود نخواهد داشت.

از بولت عصایی برای متصل کردن سولجر به لوله پشت‌بند افقی استفاده می‌شود. بولت عصایی به عنوان گیره سولجر نیز شناخته می‌شود. برای متصل کردن میان بولت به قالب بتن نیز از بولت بیرونی استفاده می‌کنند. ادوات قالب‌بندی مختلف دیگری مانند میان بولت آب‌بند چدنی، مهره بولت، میان بولت فنری، پیچ و مهره جک، واشر تخت، بلت عصایی، واشر دو لوله، تسمه بولت و … نیز هستند که هر کدام کاربرد خاصی دارند و در قالب‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد تجهیزات قالب بندی در اجرای ساخت و ساز

تجهیزات قالب‌بندی یکی از اجزای اساسی در ساخت و ساز می‌باشد. این تجهیزات می‌توانند در هر قسمتی از یک پروژه ساختمانی استفاده شوند از جمله بتون‌ریزی مبدل، دیواره‌های پایه، فضاهای داخلی پله‌ها، سقوف، دیواره‌ها و پشت بام‌ها و غیره. با استفاده از تجهیزات قالب‌بندی، شرکت‌های ساختمانی و پیمانکاران می‌توانند کیفیت اجرای پروژه‌ها، کنترل مسائل محیطی و ایمنی را بهبود بخشند و همچنین زمان، مواد و هزینه‌های ساخت و ساز را کاهش دهند. با استفاده از تجهیزات قالب‌بندی مناسب، مشتریان می‌توانند هزینه‌های خود را کاهش دهند و به اهداف خود در ساختمان نزدیک‌تر شوند. سازمان های منطقه و مراکز تجاری می‌توانند همچنین با استفاده از تجهیزات قالب‌بندی مناسب، افزایش قابلیت دسترسی و تأمین نیروی انسانی جهت اجرای پروژه‌های ساختمانی خود را فراهم کنند.

تکرار پذیری و ماندگاری متعلقات قالب بندی

تکرارپذیری و ماندگاری تجهیزات قالب بندی در اجرای ساخت و ساز، بسیار مهم هستند. تکرارپذیری به معنای وجود قابلیت استفاده مجدد تجهیزات و قالب‌بندی‌های مورد نیاز در پروژه‌های ساختمانی است. هدف از تکرارپذیری، کاهش هزینه‌ها، زمان و نیروی کاری است. ماندگاری متعلقات قالب‌بندی، به معنای حفظ کیفیت و قابلیت استفاده مجدد تجهیزات و قالب‌بندی‌های ساختمانی است. تجهیزات باید قابلیت مقاومت در برابر شرایط سخت و تکرار شدن دارا باشند تا بتوانند به ماندگاری کافی برای استفاده مجدد دست پیدا کنند.

تکرارپذیری و ماندگاری متعلقات قالب‌بندی بسیار مهم است، چرا که:

۱٫ به حفظ کیفیت ساختمان کمک می‌کند: استفاده از تجهیزات بی‌کیفیت و قالب‌بندی ضعیف، می‌تواند به کاهش کیفیت ساختمان و به تبع آن، افزایش احتمال خطراتی مانند آسیب زدن به ساختمان و حتی خطر سقوط سازه منجر شود.

۲٫ باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه می‌شود: تکرارپذیری و استفاده مجدد تجهیزات و قالب‌بندی‌ها، می‌تواند به کاهش هزینه‌های پروژه و همچنین کاهش هزینه‌های تولید منجر شود.

۳٫ افزایش سرعت پروژه: استفاده مجدد از تجهیزات قالب‌بندی کار زمان‌بر در تایید، خرید و ایجاد تجهیزات جدید را کاهش خواهد داد و در نتیجه به افزایش سرعت اجرای پروژه کمک می‌کند.

به طور کلی، تکرارپذیری و ماندگاری متعلقات قالب بندی بسیار مهم هستند و برای حفظ کیفیت و افزایش کارایی در ساخت و ساز، باید از تجهیزات با کیفیت و مقاوم استفاده کرد.

برای خرید تجهیزات قالب بندی به چه نکاتب یاید توجه کرد

خرید تجهیزات قالب بندی یکی از مراحل مهم در اجرای ساخت و ساز است. برای انتخاب تجهیزات قالب بندی مناسب باید به چند نکته توجه کرد. در ادامه، به برخی از این مسائل اشاره خواهیم کرد:

۱٫ مشخص کردن نیازهای پروژه: قبل از شروع به خرید تجهیزات قالب بندی، باید نیازهای پروژه خود را به دقت شناسایی کرده و مطمئن شوید که تجهیزات مورد نظر دارای مشخصات فنی مناسبی جهت انجام این نیازها هستند.

۲٫ بررسی کیفیت تجهیزات: انتخاب تجهیزات با کیفیت بالا بر روی عمر مفید ساختمان و کیفیت نهایی سازه تأثیرگذار است. بنابراین لازم است تجهیزات متداول و مشهور را از نظر کیفیت بررسی کرده و در صورت نیاز، مشاوره از کارشناسان فنی را در خرید تجهیزات استفاده کنید.

۳٫ طرح‌ ریزی هزینه‌ها: قبل از شروع به خرید تجهیزات، باید طرح ریزی شده در خصوص هزینه‌های مورد نیاز برای خرید و نصب تجهیزات قالب بندی داشته باشید و مطمئن شوید که بودجه برای خرید تجهیزات قالب بندی در اختیار شماست.

۴٫ بررسی سابقه شرکت تولیدکننده: مطمئن شوید که شرکتی که تجهیزات را تولید کرده، در بازار قابل اعتماد است، سابقه کار در این زمینه دارد و قابلیت تأمین قطعات جایگزین و خدمات فنی پس از فروش را دارد.

۵٫ انجام آزمایش‌های لازم: بهتر است قبل از استفاده از تجهیزات، مطمئن شوید که آنها با توجه به نیازهای پروژه، براي ارائه عملکرد مناسب، پیش می روند.

در کل، خرید تجهیزات قالب بندی برای هر پروژه ساخت و ساز بسیار مهم است. برای انتخاب تجهیزات مناسب، باید به مشخص کردن مشخصات فنی، کیفیت، بودجه، سابقه کار و آزمایش توجه کنید تا بتوانید از بهترین تجهیزات در خرید و استفاده برخوردار شوید.

کلام آخر

قالب‌بندی یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت سازه می‌باشد و بایستی در انتخاب قالب و ادوات قالب‌بندی نهایت دقت را داشت. قالب‌بندی علاوه بر قالب ادوات دیگری مانند پین و گوه، سرجک، گیره قالب‌بندی، بولت قالب‌بندی و … نیز دارد که هر کدام نقش مهمی را در سیستم قالب‌بندی ایفا می‌کنند. ادوات قالب بندی و انواع و تعداد زیادی دارند. برای اینکه بتوانید قالب بندی مناسب و با کیفیتی داشته باشید استفاده از تجهیزات مناسب بسیار مهم است. شرکت مدرن سازان بدین منظور اقدام به تولید و ارائه ی انواع تجهیزات قالب بندی نموده است. شما می توانید به راحتی تمامی وسایلی که برای قالب بندی نیاز دارید را از شرکت مدرن یوتیوب خریداری نمایید.

 

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا