بین الملل

مشعل: بر حفظ آرامش در اردوگاه‌ها تاکید داریم/اجازه اختلافات داخلی را نمی‌دهیم

مشعل: بر حفظ آرامش در اردوگاه‌ها تاکید داریم/اجازه اختلافات داخلی را نمی‌دهیم

رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به دیدار خود با مفتی لبنان در سفر به لبنان بر لزوم حفظ آرامش در اردوگاه‌های فلسطینی در لبنان تاکید کرد و گفت: ما هر تلاشی برای ایجاد اختلافات داخلی انجام خواهیم داد.

به گزارش آپارات نیوز، به نقل از النشره، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج از کشور در دیدار با شیخ عبداللطیف داریان، مفتی لبنان، گفت: در ابتدای سفرمان به لبنان به مناسبت سی و چهارمین سالگرد این مراسم. حماس و مشورت با مقامات لبنان مفتخریم که با او دیدار کنیم.

لبنان در کانون مشکلات امت اسلامی است، لبنان عزیز با پویایی، آگاهی مردم و میراث مقاومت، فرهنگ، مطبوعات، آزادی و دموکراسی که از آن برخوردار است، قلب تپنده اسلام است. دولت و ما برای آن، به ویژه در مواقع بحرانی.» اقتصادی که این روزها داریم برای ما آرزوی سلامتی دارد و امیدواریم اتفاقات خوبی برای کل امت اسلامی بیفتد. خاک این کشور در واقع میهمان لبنان است، آنها اصول مهمان نوازی را رعایت می کنند، زیر سقف قانون، حاکمیت و قوانین این کشور هستند و امنیت و ثبات این کشور را در نظر می گیرند. در لبنان به عنوان وطن یا جایگزین نمانند آنها فلسطین را قبول ندارند و چشم و دلشان معطوف فلسطین است و بر حق بازگشت خود تاکید می کنند.

وی گفت: در شرایط سخت فلسطینی ها خطر دیگری آنها را تهدید می کند و آن جابجایی آنهاست، به همین دلیل از شیخ داریان و مقامات لبنانی می خواهیم که به ما کمک کنند. به آنها کمک کنید تا شرایط موقتی برای زندگی آبرومندانه در لبنان تا بازگشت به وطن خود فراهم کنند.

وی افزود: در برخی از مسائل ملی فلسطین از جمله مبارزه با رژیم اشغالگر، مقاومت مردم، عملیات شمشیر قدس و مسئله قدس و مسجد الاقصی با داریان هستیم. خطر تلاش برای تقسیم زمان به دلیل سیاست های رژیم صهیونیستی.» و مکان آن و تصویب قوانینی که دانش آموزان را ملزم به حمله به مسجد می کند، این مسجد را تهدید می کند و همچنین تخلیه فلسطینی ها و تخریب خانه های آنها را که در حال تسخیر هستند، تهدید می کند. این روزها در محله های بیت المقدس، از جمله محله های شیخ جراح و باب العمود.

مشعل تاکید کرد: قطعاً در سفر به لبنان و کشورهای عربی از ملت‌های اسلامی می‌خواهیم که در این مبارزه با ما همراهی کنند و مطمئن هستیم که اگر خدا بخواهد این دشمن را شکست خواهیم داد و آرزوی رهایی امت اسلامی از شر آن را داریم. بحران های آن را می توان به نژادها تقسیم کرد.” فرقه و مذهب را بشکنید، پشت این تصاویر جناح های اسرائیل، آمریکا و قدرت های بزرگ جهان هستند. اما ما با وجود تنوع، یک ملت هستیم و این تنوع یک ثروت است، اولویت ما توسعه کشورمان و ایجاد رفاه، امنیت، ثبات، همزیستی و مبارزه برای مسائل ماست و در راس آن مسئله. فلسطین

این شخصیت حماس همچنین درباره حادثه تلخی که در جنوب لبنان رخ داد، گفت: قطعا از کشتار فلسطینی ها توسط دیگر فلسطینی ها بسیار ناراحت هستیم، اکنون بدون توجه به شرایط و دلایل، مردم تشییع جنازه شهید حمزه شاهین را دارند. با حضور شخصیت های فلسطینی و لبنانی این موضوع فلسطین همراه شد. اما تیراندازی هایی از سوی برخی فلسطینی ها صورت گرفت که در نتیجه آن سه نفر شکنجه و تعدادی مجروح شدند و شکی نیست که زخمی به قلب ما وارد شده و قطعاً ما را به تلاش برای ایجاد وحدت ملی و صلح در اردوگاه ها سوق می دهد. حفظ کنیم و ما از هرگونه تلاش برای ایجاد اختلافات داخلی جلوگیری خواهیم کرد. اما قاتلان باید دستگیر شوند، ما به این کشور و حاکمیت سیاسی و قوانین آن احترام می گذاریم، بنابراین از مقامات لبنان می خواهیم که قاتلان را طبق قانون دستگیر و محاکمه کنند، این جنایت قابل توجیه نیست. اما قطعاً به این معنا نیست که ما وارد جنگ داخلی می شویم یا درگیری در اردوگاه ها تشدید می شود، ما می خواهیم اردوهای ما آرام باشد و یک واحد ملی ایجاد شود و این واحد ملی پایه های خود از جمله این پایه ها را تقویت کند. محاکمه دستگیری ها و قاتلان است، خداوند شهدا را بیامرزد و اگر خدا بخواهد تمام تلاش خود را برای برقراری ثبات در لبنان انجام می دهیم و بر اولویت منافع ملی تاکید می کنیم.

مشعل درباره انتقاد برخی از گروه‌های سیاسی لبنان از آنچه اتفاق افتاده است، گفت: اگر آنها به کشتار مردم بی‌گناه انتقاد می‌کنند، ما با آنها موافقیم. اما اگر آن‌ها آن را مشکل فلسطینی‌ها می‌دانند که گریبان‌گیر لبنان شده است، ما چه باید بکنیم؟ آنها برادران فلسطینی شما هستند که در این سرزمین مهمان هستند و اگر مشکلی برای آنها پیش آمد، در کنار آنها باشید و چیزی بر مشکلات آنها اضافه نکنید، به ویژه اینکه ما در امور داخلی لبنان دخالت نمی کنیم و تخلف نمی کنیم. حاکمیت این کشور و ما فقط به فکر مسائل خود هستیم، به اصول، قوانین و سیاست های لبنان احترام می گذاریم، جنجال هایی را که این روزها پیش آمده تحمل می کنیم و انشاءالله قبل از بروز مشکلات آن را منطقی حل خواهیم کرد. رهبران فلسطینی از جمله فرماندهان حماس. آنها با مقامات لبنانی مشورت کرده اند و این بحران ها نشان دهنده تاکید ما بر حفاظت از لبنان است، به ویژه اکنون که با بحران اقتصادی مواجه است و ما نمی خواهیم لبنانی ها که خانواده و برادران ما هستند، مشکلات بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا