جامعه

معدن‌کاوی و جاده‌کشی بلای جان حیات‌ وحش

معدن‌کاوی و جاده‌کشی بلای جان حیات‌ وحش

زیستگاه به عنوان زیستگاه گونه های گیاهی و جانوری بسیار حائز اهمیت است زیرا هرگونه تغییر در آن می تواند بر کیفیت زندگی و حتی بقای آنها تأثیر بگذارد.

به گزارش آپارات نیوز، تهدیداتی مانند آتش سوزی، راه سازی و معدن، زیستگاه های طبیعی و جانوری کشور را تهدید می کند. در این زمینه، حفاظت از زیستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین به گفته حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، 11 نکته در مورد زیستگاه ها وجود دارد:

* «تخریب زیستگاه» در دنیا و کشور ما مهم ترین عامل انقراض گونه ها و از بین رفتن ذخایر ژنتیکی است.

* با توجه به تخریب زیستگاه ها، تلاش ها برای جلوگیری از انقراض یوزپلنگ به نتیجه نرسیده است و در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی سازمان حفاظت محیط زیست تغییر اقلیم و خشکسالی های مداوم است که در کنار آن شاهد تخریب های گسترده هستیم.

* بسیاری از مناطق بکر به جاده هایی مانند جاده ها دسترسی دارند و بسیاری از گونه هایی که به حضور انسان حساس بودند آسیب دیدند.

*امروز چیزی به نام زیستگاه در مناطق آزاد نداریم و زیستگاه مناسبی برای آهو در کشور وجود ندارد زیرا راهسازی های زیاد باعث شده که زیستگاه دشتی مناسبی برای این گونه نداشته باشیم.

* در حال حاضر به جز مناطق آزاد در مناطق چهارگانه، از نظر زیستگاه مناسب جانوران وضعیت خوبی نداریم.

* در حال حاضر ایران تقریباً 309 منطقه چهارگانه به مساحت 18 میلیون هکتار دارد، اما بیش از 5800 کیلومتر بزرگراه، 550 کیلومتر بزرگراه، بیش از 3000 خط انتقال سوخت و بیش از 1800 کیلومتر برق فشار قوی در این مناطق است. مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ما زندگی می کنیم.

* حدود 280000 هکتار زمین توسط بخش خصوصی اداره می شود.

* سال گذشته به دلیل خشکسالی و گرمای هوا و عدم آموزش کافی 10 هزار هکتار آتش سوزی در مراتع و جنگل ها به ویژه جنگل های ارزشمند هورکانی شمال کشور رخ داد.

* «توسعه مواد معدنی» یکی از مهم ترین اشکال تخریب طبیعت ایران است و باعث دسترسی های بی رویه مانند جاده ها، خطوط انتقال سوخت و بزرگراه ها و… برای تخریب زیستگاه های مناسب حیوانات می شود.

* در حال حاضر توسعه معدنی در بسیاری از نقاط کشور به صورت همزمان صورت می گیرد، از طرفی سازمان محیط زیست حوزه استعلام مواد معدنی را در مناطق آزاد یعنی 89 درصد کشور رها کرده و عملاً نمی تواند هیچ معدنی داشته باشد. در مناطق آزاد

*سازمان حفاظت محیط زیست لایحه ای برای جلوگیری از تخریب زیستگاه های جانوری تهیه کرده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا