عمومیکسب و کار برتر

مقاومت کاشی های سرامیکی در برابر آب

تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی چیست؟

درباره تفاوت سرامیک پرسلان با سرامیک معمولی می توان اشاره کرد که هر دو بخشی از دسته بزرگتری بنام کاشی ها هستند که به طور کلی می توان آنها را سرامیک نامید.

این دسته شامل تمام کاشی های سفت و محکم شکل گرفته از خاک رس طبیعی است که در اثر حرارت سخت شده اند.

با این وجود، در صنعت کاشی مدرن پرسلان طبقه بندی خاص خود را دارد.

کاشی و سرامیک پرسلان

میزان جذب آب در سرامیک پرسلان ۰.۵ درصد یا کمتر است که توسط بخش C373 انجمن آزمایش و مواد آمریکایی (ASTM) تعریف شده است.

برای آزمایش این مورد ابتدا کاشی پخته شده وزن می شود، سپس آن را به مدت پنج ساعت جوشانده و می گذارند ۲۴ ساعت در آب بماند.

سپس دوباره وزن می شود. اگر وزن کاشی در نتیجه جذب آب در سطح آن کمتر از نیمی از یک درصد باشد، آن را پرسلان می دانند.

برای دستیابی به این تراکم، از مخلوط مخصوص خاک رس کائولن استفاده می شود که نسبت به اکثر رس های سرامیکی ریزتر و خالص تر است.

این مواد معمولاً حاوی مقادیر قابل توجهی از کوارتز و فلدسپات است که در آنها مخلوط شده است.

سرامیک پرسلان در دماهای مختلف از ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد پخته می شود.

از نظر مصرف کننده ، به طور کلی کافی است بگوییم که پرسلان یک نوع کاشی متراکم، ریزدانه و صاف است که نسبت به کاشی و سرامیک معمولی در برابر نفوذ آب مقاوم تر است.

کاشی پرسلان همیشه تحت پوشش لعاب سطحی قرار می گیرد. در حالی که برخی از اشکال کاشی و سرامیک لعاب ندارند.

به طور معمول پرسلان نسبت به کاشی و سرامیک نفوذ ناپذیرتر است و بنابراین کمتر آب به آن نفوذ می کند.

تفاوت کاشی معمولی با پرسلان

کاشی که به عنوان سرامیک تعریف شده است از یک رس خشن درشت با نسبت کمی از رس ریز کائولن استفاده می کند و به طور کلی فاقد برخی از مواد افزودنی مورد استفاده در پرسلان است.

سرامیک معمولی در دمای پایین تر، به طور کلی بیش از ۹۰۰ درجه سانتی گراد ، پخته نمی شود. سرامیک نسبت به پرسلان کمی در معرض نفوذ آب قرار می گیرد، اگرچه در صورت لعاب کاری کاشی و سرامیک این تفاوت ها نسبتاً کم می شود.

کاشیکاری با چسب کاشی

اگر یک خانم خانه دار خیال تعویض کاشی‌های شکسته، کنده شده و آسیب دیده آشپزخانه، سرویس بهداشتی یا هر فضای دیگری را دارد لازم نیست به یک متخصص حرفه ای مراجعه نماید. این عملیات به راحتی می‌تواند توسط خود فرد انجام گردد. تنها کافی است کاشی قدیمی برداشته شده و سطح زیر آن به خوبی تراشیده شود تا پس از استفاده از چسب کاشی و چسباندن کاشی جدید در جای قبلی سطح کاشی بالاتر از سایر کاشی‌ها قرار نگیرد و کاشی با بقیه کاشی‌ها کاملا یکدست گردد.

یکی از رایج ترین دلایل لق شدن، کنده شدن و شکستن کاشی‌ها از محل بندها استفاده از دوغاب سیمان به عنوان مواد پرکننده بندها است که از استحکام لازم برخوردار نبوده و به مرور زمان در مجاورت آب و رطوبت و مواد پاک کننده سست شده و پس از مدتی کاشی لق شده یا از جا در می‌آید.

مقاومت کاشی های سرامیکی در برابر آب

چسب های مختلف کاشی

صنایع کاشی و سرامیک با درک این ضعف اقدام به ساخت چسب‌هایی بر پایه سیمان و رزین های خاص نموده است که برای چسباندن کاشی و سرامیک می‌توان گفت بهترین روش می‌باشد. این چسب‌هادارای انواع مختلفی هستند که به طور کل بر اساس ترکیبات مواد اولیه خود به دو گروه چسب با  مواد آلی و مواد معدنی  تقسیم می‌شوند

با توجه به اینکه چسب های خمیری در برابر آب مقاومت چندانی ندارند و به صورت آماده به کار در بسته بندی‌ها وجود دارد مناسب استفاده در فضاهای مرطوبی که دائما با آب در تماس هستند نمی باشد. اما چسب‌های ساخته شده از مواد معدنی که بیشتر بر پایه سیمان پورتلند و مواد پلیمری مخصوص می‌باشند  و  در بازار به شکل پودری  وجود دارد متفاوت از چسب‌های کاشی آلی می‌باشند. این پودرها با مقداری معینی آب ترکیب شده و به شکل خمیر در می‌آید آنگاه دقیقا مانند سیمان می‌توان از آن برای چسباندن کاشی و سرامیک استفاده نمود. چسب‌های پودری مقاومت بالایی دارند وپس از گیرایش نهایی به سختی قابل برداشتن می‌باشد.

میزان لیزی کاشی سرامیکی

درجه‌بندی مهم دیگر ضریب اصطکاک و مخفف آن C.O.F (coefficient of friction) است. COF به مقاومت طبیعی کاشی در برابر لیزخوردن اشاره دارد. هرچه میزان آن بیش‌تر باشد کفی که با این کاشی فرش شده است اصطکاک کم‌تری با پای افراد برقرار می کند و اگر میزان آن کم باشد یعنی کف لیز است.

COF بیش‌تر از ۵۰. برای مصارف مسکونی و COF بیش‌تر از ۶۰. برای مصارف تجاری مناسب هستند. اگر برای حمام خانه خود مشغول خرید کاشی هستید حتما به درجه COF آن دقت کنید. هر چه عدد آن بیش‌تر باشد هنگام خارج شدن از حمام کم‌تر احتمال سرخوردن وجود دارد.

چنانچه تمایل به استعلام قیمت کاشی و سرامیک و خرید ابزارهای نمارومی دارید ، با ما تماس حاصل فرمایید .

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا