اقتصادیعمومیکسب و کار برتر

خاک سنگ چیست؟

کربنات کلسیم چیست؟

امروزه کربنات کلسیم به علت کاربردهای فراوانی که دارد به نامی آشنا برای همه افراد تبدیل شده است. اما کربنات کلسیم چیست؟

قیمت پودر میکرونیزه: کربنات کلسیم ماده‌ای معدنی با فرمول شیمیایی CaCO3 است که به دو صورت طبیعی و مصنوعی تولید می‌شود. پودر کربنات کلسیم طبیعی از آسیاب کردن سنگ‌های طبیعی حاوی این ماده تولید می‌شود. یعنی از خرد کردن و آسیاب کردن سنگ‌های گچ، مرمر و آهک. کربنات کلسیم مصنوعی توسط واکنش‌های شیمیایی خاص و مصنوعی در کارخانجات تولید می‌شود. کربنات کلسیم ماده‌ای سفید رنگ، روشن و شفاف و نسبتا ارزان‌ قیمت است. به همین دلیل در بسیاری از صنایع به عنوان یک فیلر یا پرکننده ارزان قیمت کاربرد دارد.

پودر مل چیست؟

همانطور که می‌دانید کربنات کلسیم طبیعی اغلب از آسیاب کردن سنگ مرمر تولید می‌شود. پودر مل محصول زائدی است که در طی تولید پودر کربنات کلسیم تولید می‌شود. در واقع  تولید کربنات کلسیم و پودر مل در طی یک فرآیند واحد انجام می‌شود.

فروش پودر کربنات کلسیم: دانه بندی پودر مل می‌تواند از 0 تا 400 میکرون متفاوت باشد. فرمول شیمیایی پودر مل CaCO3 و به رنگ سفید است. در واقع ظاهر و بافت این ماده اولیه به آرد سفید شباهت زیادی دارد. استفاده از این پودر در صنایع مختلف دارای مزایای زیادی است. از جمله:

  • سرعت زیاد در خشک شدن
  • انعطاف پذیری
  • کاهش هزینه زیاد

تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و پودر مل

در این بخش به بیان تفاوت و شباهت کربنات کلسیم و پودر مل می‌پردازیم.

تولید کننده کربنات کلسیم پوشش دار مهم‌ترین شباهت این دو ماده ترکیب شیمیایی یکسان آن‌ها، CaCo3 است. فرمول شیمیایی یکسان باعث می‌شود تا رفتار این دو ماده و ویژگی‌های اساسی آن‌ها یکسان باشد. تفاوت اصلی این دو ماده در شیوه تولید آن‌هاست. کربنات کلسیم از آسیاب کردن سنگ‌های حاوی کربنات کلسیم، اعم از گچ، آهک و مرمر بدست می‌آید. در حالی که پودر مل عبارت است از ضایعات آسیاب کردن سنگ مرمر! اغلب پودر مل نسبت به پودر کربنات کلسیم ریزدانه‌تر و دارای بافت نرم‌تری است‌. کاربردها و موارد مصرف این دو ماده نیز دارای شباهت و تفاوت‌هایی است. هر دوی این مواد در صنعت ساختمان سازی و صنایع آرایشی بهداشتی به کار می‌روند. اما کاربرد پودر مل در هنر، اعم از نقاشی و مجسمه سازی برجسته‌تر است.

موارد مصرف کربنات کلسیم و پودر مل

در این بخش درباره موارد مصرف کربنات کلسیم و پودر مل صحبت خواهیم کرد.

رایج‌ترین استفاده از پودر مل در نقاشی است. این ماده یک پرایمر مناسب برای سطوح قبل از شروع نقاشی به شمار می‌رود. مجسمه سازی دومین کاربرد هنری پودر مل است. همچنین این ماده به عنوان پر کننده‌ای مناسب برای ترکیب با رنگ‌های نقاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پودر مل در صنایع ساختمان ساده نیز به صورت گسترده استفاده می‌شود. پودر مل ماده اصلی در بتونه سازی است که به آن گل بتونه نیز گفته می‌شود. صنایع بهداشتی دیگر صنعتی است که در آن از پودر مل استفاده می‌شود. این پودر ماده اولیه برای تولید خمیر دندان است.

کربنات کلسیم در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، تولید کاشی و سرامیک، پخت آجر و تولید رنگ استفاده می‌شود. کربنات کلسیم همچنین در تولید لاستیک، پلاستیک و پلیمر کاربرد فراوانی دارد‌. تولید دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی دیگر کاربرد مهم کربنات کلسیم به شمار می‌رود.

خرید پودر کربنات کلسیم

خرید برای اهداف مختلفی انجام می‌شود. پودر کربنات کلسیم دارای انواع مختلفی است که هر نوع از آن برای کاربرد خاصی مناسب است‌. کیفیت این ماده خام بر کیفیت محصولات نهایی در صنایع مختلف تاثیر خواهد گذاشت‌. بنابراین خرید کربنات کلسیم با کیفیت بالا دارای اهمیت فراوانی است. هرچه کربنات کلسیم سفیدتر، روشن‌تر و دارای بافت یکدست‌تری باشد، کیفیت بالاتری دارد. خرید کربنات کلسیم و پودر مل از وب سایت الوان پودر امکان پذیر است.

خرید پودر مل

مراجعه به وب سایت الوان پودر، بهترین و آسان‌ترین راه برای خرید پودر کربنات کلسیم و است. امکان سفارش دهی و خرید پودر مل با مش‌های گوناگون در این وب سایت وجود دارد.

در خرید پودر مل ریز دانه بودن و بافت یکدست و منسجم اهمیت زیادی دارد. قیمت پودر مل نسبت به سایر مواد اولیه مشابه بسیار مناسب است. همین موضوع باعث می‌شود استفاده از پودر مل به عنوان ماده اولیه، بهای تمام شده محصولات صنایع مختلف را کاهش دهد. این پودر هم به صورت فله‌ای و هم در کیسه‌های آماده عرضه می‌شود. کیسه‌های پودر مل اغلب ۵، ۱۰، ۲۰ و ۳۰ کیلویی هستند.

نتیجه گیری

این دو ماده معدنی موادی بسیار پرمصرف و پرکاربرد در صنایع مختلف هستند. به کار بردن این مواد خام در تولید محصولات مختلف دارای مزیت‌های مالی و کیفی فراوانی است.  کاهش هزینه و افزایش کیفیت محصولات انگیزه‌ای برای افزایش روزافزون کاربرد این مواد در صنایع مختلف به شمار می‌رود. مزیت بزرگ این پودرها طبیعی بودن آن‌هاست.  طبیعی بودن باعث می‌شود استفاده از این پودرها برای محیط زیست ایمن باشد

انواع خاک سنگ

پودر خاک سنگ را می توان از سه جنبه تقسیم بندی نمود. اولا بر این اساس که از چه نوع سنگی تولید شده ، ثانیا درجه کیفیت و ثالثا منطقه تولید آن کجا باشد. بر همین اساس می توان موارد زیر را نام برد:

خاک سنگ کربنات کلسیم
خاک سنگ سفید و رنگی
پودر سنگ سوپر و معمولی
پودر سنگ جوشقان
پودر سنگ الیگودرز
پودر سنگ قم
آرد سنگ مرداب (مردار سنگ)

از این ماده می‌توان در صنایع گوناگون استفاده کرد. در ادامه این مقاله از به برخی از مهم‌ترین کاربردهای پودر یا خاک سنگ اشاره می‌کنیم.

خاک سنگ چیست؟

کاربرد در صنایع ساختمانی

بیشترین کاربرد خاک سنگ، در صنعت ساختمان‌سازی است. این ماده با دیگر مصالح ساختمانی مانند ، سیمان و سیمان سفید ترکیب می‌شود و به دلیل چسبندگی زیادی که دارد، باعث افزایش مقاومت و استحکام سازه می‌شود. همچنین از ترک خوردن سیمان بعد از خشک شدن نیز جلوگیری می‌کند.

پودر سنگ تولیدشده از سنگ‌هایی مانند مرمر دارای درجه خلوص بالاتری هستند و از آن برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود.

کاربردهای صنعتی پودر سنگ

خاک سنگ کاربردهای صنعتی بسیاری دارد. یکی از کاربردهای خاک سنگ استفاده از آن به‌عنوان پرکن برای تولید کاشی، سرامیک و بتن است. همچنین خاک‌سنگ کربنات کلسیم در ساخت گاز دی‌اکسید کربن خوراکی که در تولید نوشابه‌های گازدار کاربرد دارد، مورداستفاده قرار می‌گیرد. دیگر محصولات فرآوری شده این ماده آهک است. برای استفاده از خاک سنگ ابتدا سنگ به‌وسیله فک‌های کوبشی قدرتمند کوبیده و پودر می‌شود سپس این پودر به‌صورت دانه‌بندی شده درمی‌آید که دارای بالاترین کیفیت است.
در صنایع گوناگون خاک سنگ با سیمان مخلوط می‌شود. این کار از دهه‌های پیش در جهان آغاز شده است، زیرا از آلودگی محیط‌ زیست جلوگیری می‌کند و نرخ نهایی تولید بتن را نیز کاهش می‌دهد. ضمن اینکه باعث افزایش مقاومت نهایی بتن می‌شود. از آنجا که در ایران معادن سنگ زیادی وجود دارد، تولید خاک سنگ نیز رونق زیادی دارد و به‌راحتی می‌توان این ماده ارزشمند را از سنگ‌ تولید کرد.

 

کاربرد خاک سنگ در مجسمه‌سازی

یکی از کاربردهای پودر سنگ برای تولید آثار هنری است. این ماده برخلاف سیمان بعد از خشک شدن ترک برنمی‌دارد، ازاین‌رو یک ماده مناسب برای ساخت آثار هنری زیبا به‌شمار می‌رود.

خمیر سنگ انعطاف‌پذیری خوبی برای تغییر شکل دارد. از خمیر سنگ برای مجسمه‌سازی، گل‌سازی و انواع تابلوهای نقش‌برجسته می‌توان استفاده کرد. اما ماده اصلی تشکیل‌دهنده خمیر سنگ همان آرد سنگ است.

این ماده نقش حجم‌دهنده و قوام‌بخش را در صنایع هنری نقش‌برجسته برعهده دارد. برای مجسمه‌سازی به‌طور معمول از پودرهای سفید استفاده می‌کنند و سپس با اضافه کردن مواد رنگی به خمیر سنگ، رنگ موردنظر را به‌دست می‌آورند اما استفاده از پودرهای رنگی تولید رنگ موردنظر را کمی مشکل‌تر می‌کند.
نرخ ارزان این ماده و کیفیت خوب آن باعث شده است به یک ماده اصلی برای تولید ماده پوشش‌دهنده بوم‌های نقاشی با نام گریس آکریلیک تبدیل شود. همچنین از آن برای تولید پلاستر و ترمیم و بازسازی آثار هنری استفاده می‌شود.

برخی از نقاشان از این ماده برای تقویت پاستل‌های روغنی استفاده می‌کنند. خاک‌سنگ‌های ویژه نقاشی در کیسه‌های یک کیلوگرمی به فروش می‌رسد.

دیگر کاربردهای خاک سنگ

علاوه بر موارد یاد ‌شده، کاربردهای دیگری نیز برای خاک سنگ می‌توان برشمرد که عبارتند از:

– پاشش روی قیرگونی‌کاری
-دوغاب‌دهی سنگ، کاشی و سرامیک با مخلوط آرد سنگ و سیمان سفید
– استفاده از سنگ نمره، آرد سنگ و سیمان سفید در نمای ساختمان
– حجم‌دهنده و اتصال‌دهنده ذرات برای آسفالت جاده‌ها
– ماده گدازآور در کوره‌های انفجاری برای تولید سرباره مذاب
– تصفیه فاضلاب‌های شهری به دلیل ویژگی‌های میکروب‌کشی و ضدعفونی‌کننده
– دارای خاصیت ضداسیدی برای باز کردن راه فاضلاب‌ها
– اصلاح خاک‌های اسیدی در کشاورزی با افزایش PH خاک مناسب برای رشد گیاهان

امین پارسائی

امین پارسائی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا