بین الملل

نظام مسائل جهش تولید در اقتصاد ایران

در گفت‌وگو با آنا تشریح شد؛

نظام مسائل جهش تولید در اقتصاد ایران

عضو انجمن اقتصاددانان ایران تأکید کرد: نظام مسائل جهش تولید در ایران امروز بدون مشارکت مردم به نحوه شایسته‌ای حل نخواهد شد.

عباس علوی‌راد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تشریح پنج ضرورت در جهش تولید به عنوان راهبرد نخست کشور در شرایط فعلی اقتصاد اظهار کرد: جبران آسیب‌های جدی به رشد اقتصادی در دهه ۱۳۹۰، بهبود درآمد سرانه واقعی، کاهش نرخ فقر، بهبود توازن رشد ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی و کاهش گرانی شدید (علاوه بر تورم) برخی اقلام مصرفی خانوار‌ها، پنج ضرورتی هستند که تردیدی باقی نمی‌گذارند، جهش تولید راهبرد نخست کشور در شرایط فعلی اقتصاد ایران باشد.

به گفته مشاور اقتصادی و رئیس میز اقتصادی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور در کنار این ضرورت‌ها، جهش تولید در اقتصاد ایران در افق پیش رو با نظام مسائلی مواجه است که نیازمند برنامه‌های حل مسئله‌محور است.

وی نظام مسائل برای جهش تولید در اقتصاد ایران را «ساز و کار‌های افزایش نرخ رشد اقتصادی با میانگین ۴/۳ درصد در سال‌های ۱۴۰۱-۱۳۹۹ به نرخ رشد اقتصادی پایدار ۸ درصدی در سال ۱۴۰۳ و طول سال‌های برنامه هفتم کدامند؟»، «ساز و کار‌های متوازن سازی نرخ رشد ارزش افزوده بخش‌های چهارگانه اقتصاد ایران کدامند؟ و «ساز و کار‌های جبران عقب افتادگی نرخ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی نسبت به رشد اقتصادی و سایر بخش‌های اقتصادی بعد از کرونا کدامند؟» برشمرد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران یادآور شد: به نظر می‌رسد رهبر معظم انقلاب اسلامی با قراردادن مشارکت مردم در کنار جهش تولید به عنوان راهبرد نخست کشور در سال ۱۴۰۳، هوشمندانه تاکید دارند که نظام مسائل جهش تولید در ایران امروز بدون مشارکت مردم به نحوه شایسته‌ای حل نخواهد شد.

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا