بین الملل

نه بزرگ کشورهای عربی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل

به گزارش آپارات نیوز اندیشکده کوئینسی در مقاله ای نوشت:

بر اساس شاخص افکار عربی ۲۰۲۲ که اخیرا توسط مرکز مطالعاتی قطر منتشر شد، شهروندان عرب در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا همچنان اسرائیل و ایالات متحده را تهدیدهای اصلی برای امنیت کشور خود می دانند و مخالفت با عادی سازی با دولت یهود همچنان بالاست.

تقریباً ۸۰ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که سیاست های ایالات متحده و اسرائیل «امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد». در مقابل، ۵۷ درصد در مورد ایران و روسیه همین را گفتند که تقریباً ۱۵ امتیاز برای هر دو کشور از سال ۲۰۱۶ بهبود یافته است. ترکیه و چین تنها کشورهایی بودند که رتبه مثبتی برای سیاست های خود در جهان عرب کسب کردند.

دانا ال کرد، استاد دانشگاه ریچموند، در یک نشست مطبوعاتی درباره این یافته‌ها گفت: «یک حس کلی از ریاکاری آمریکا در مورد سیاست خاورمیانه وجود دارد». این احساس وجود دارد که یک استثنا در خاورمیانه برای موضع دموکراسی خواهانه این دولت وجود دارد.

نه بزرگ کشورهای عربی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل

بیشتر بخوانید:

شاهد گام‌های روبه‌جلویی در مذاکرات با عربستان بودیم/ روابط ممتازی با عراق داریم

پشت‌پرده مواضع اخیر بغداد

روابط ایران و روسیه در قالب استراتژیک نمی‌گنجد

پاسخ دهندگان به خصوص دیدگاه ضعیفی نسبت به سیاست ایالات متحده در قبال فلسطین داشتند و تنها ۱۱ درصد گفتند که مواضع واشنگتن را تایید می کنند. در مقام مقایسه، ۳۱ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی سیاست ایران در قبال فلسطینی ها را تایید کردند و ۴۳ درصد نیز سیاست ترکیه را تایید کردند.

نظرسنجی شاخص افکار عرب شامل داده‌های مصاحبه‌های حضوری با ۳۳۰۰۰ پاسخ‌دهنده در ۱۴ کشور عربی است. (مصاحبه با پاسخ دهندگان سعودی از طریق تلفن انجام شد.) نظرسنجی ۲۰۲۲ هشتمین نظرسنجی از سال ۲۰۱۱ است که مرکز عرب این پروژه را راه اندازی کرد. مصاحبه کنندگان طیف وسیعی از سوالات را در مورد دموکراسی، سیاست و اقتصاد مطرح کردند.

در حالی که نتایج دقیق نظرسنجی فقط به زبان عربی در دسترس است، مرکز عرب واشنگتن دی سی خلاصه اجرایی این نظرسنجی را به زبان انگلیسی منتشر کرد. کشورهای مورد نظر شامل الجزایر، مصر، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، موریتانی، مراکش، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سودان و تونس بودند.

وقتی صحبت از سیاست خارجی به میان می آید، نتایج نشان دهنده گسست شدید بین شهروندان کشورهای عربی و رهبران آنهاست که بسیاری از آنها به دنبال تنش زدایی با اسرائیل هستند. در حالی که این نظرسنجی تغییر قابل توجهی را به نفع عادی سازی در مراکش و سودان نشان می دهد – که هر دو به همراه امارات متحده عربی و بحرین قبلاً با اسرائیل روابط برقرار کرده اند – اکثریت قریب به اتفاق (۸۴ درصد) از همه پاسخ دهندگان به هر شکلی با روابط دیپلماتیک با تل آویو مخالف بودند.

در عربستان سعودی، که اسرائیل آن را مهم‌ترین هدف برای به رسمیت شناختن متقابل می‌داند، تنها پنج درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که طرفدار عادی‌سازی هستند، در حالی که ۳۸ درصد گفتند مخالف هستند و ۵۷ درصد گفتند که یا نمی‌دانند یا از پاسخ دادن خودداری کردند. مخالفت‌ها در الجزایر، موریتانی، لیبی، فلسطین، اردن و تونس قوی‌تر بود که از ۹۰ تا ۹۹ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند که مخالف عادی‌سازی با دولت یهود هستند.

خلیل جهشان، مدیر اجرایی مرکز عرب واشنگتن دی سی، استدلال کرد که سیاست گذاران آمریکایی باید این شکاف را در هنگام تدوین سیاست برای منطقه در نظر بگیرند. برای کشورهایی که به حمایت از دموکراسی افتخار می کنند، باید به افکار عمومی نگاه کنند… ببینند مردم واقعاً چه می خواهند.

اکثریت قریب به اتفاق پاسخ دهندگان حمایت خود را از حکومت دموکراتیک اعلام کردند، اگرچه ۴۷ درصد ابراز نگرانی کردند که کشورشان «آماده دموکراسی نیست».

در حالی که ۸۰ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی، مردم عرب را یک ملت واحد می دانستند، این نظرسنجی نشان داد که اختلافات شدید بین کشورهای خلیج فارس و بقیه کشورهای عربی بر سر مسائل اقتصادی وجود دارد.

بیش از ۹۰ درصد از شهروندان خلیج‌فارس، وضعیت اقتصادی خانواده‌شان را خوب یا بسیار خوب توصیف کردند، در مقایسه با ۶۶ درصد در شمال آفریقا و ۵۰ درصد در شام. هشتاد و شش درصد از بومیان خلیج فارس گفتند که درآمد خانوارشان برای گذراندن یا پس انداز پول کافی است، در حالی که تقریباً نیمی از شهروندان شام – از جمله پاسخ دهندگان از اردن، فلسطین و لبنان – گفتند درآمد آنها برای پوشش هزینه های روزانه کافی نیست.

نزدیک به سه نفر از هر چهار (۷۳ درصد) پاسخ دهندگان گفتند که کشورشان از فساد گسترده رنج می برد. در لبنان، تونس و عراق، بیش از ۹۰ درصد از پاسخ دهندگان فساد گسترده را گزارش کردند، در حالی که در قطر و عربستان سعودی کمتر از ۳۰ درصد همین را گفتند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۳۶ درصد از پاسخ دهندگان به اخبار آنلاین به عنوان منبع اصلی اطلاعات خود متکی هستند، که نسبت به سال ۲۰۱۱، زمانی که برای اولین بار سوال پرسیده شد، جهش ۳۱ امتیازی داشت. با وجود علاقه به اخبار آنلاین، ۵۷ درصد گفتند که به اطلاعات منتشر شده در رسانه های اجتماعی اعتماد ندارند.

۳۱۱۳۱۱

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا