جامعه

نوری: آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است

نوری: آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ورود حدود 800 هزار دانش آموز و شهروند جدید ایرانی به مدارس کشور در سال تحصیلی آینده گفت: با توجه به افزایش تعداد پذیرش مدارس و افزایش تعداد معلمان بازنشسته و کاهش در پذیرش دانشگاه فرهنگیان طی چند سال گذشته، نظام آموزشی و پرورشی با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه بوده است.

به گزارش آپارات نیوز، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش صبح امروز دوشنبه 22 تیر 1401 در اولین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که با حضور رئیس شورای اسلامی در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به وی طی روز گذشته با تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان توسط هیات وزیران خاطرنشان کرد: شهادت می‌دهم که شورای اسلامی به‌ویژه آقای مهندس قالیباف با وسواس و دقت فراوان در مراحل مختلف تصویب این طرح حضور فعال داشت و با جدیت پیگیر ارتقای نظام آموزشی و صلاحیت حرفه ای معلمان بود.

وی با بیان اینکه این آیین نامه پاداش قابل توجهی خواهد داشت، گفت: یکی از مهم ترین مولفه های تحقق اهداف سند اصلاح بنیادین احزاب طرح نمره دهی معلمان است. معلمان انقلاب اسلامی قطعا بهترین گزینه برای مدیریت عالی و آبرومندانه به عنوان رابط معلمان عزیز با وزارت آموزش و پرورش که بخشی از دولت است می باشند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امروز انتظار داریم با توجه به اجرای سند تحول بنیادین که مهمترین دغدغه نظام آموزشی کشور است، مهمترین تاکید و توصیه مقام معظم رهبری و مهمترین خواسته از میان کسانی که آموزش و پرورش درگیر آن هستند، اقداماتی را برای تبدیل این سند به صورت گفتمانی انجام خواهند داد. مهمترین اقدامی که می تواند سند را برای اجرا به صحنه بیاورد، گفتمان سازی این سند است که با همکاری فرهنگیان محقق خواهد شد.

نوری گفت: همگرایی دولت، مجلس و ووگراد در بررسی طرح درجه بندی مشخص شده است و از صبر و شکیبایی فرهنگیان تشکر می کنم. اگر خدا بخواهد شیوه نامه این آیین نامه که آماده است و فقط نیاز به ویرایش نهایی دارد، هفته آینده تصویب می شود تا اجرایی شود.

وی تاکید کرد: رتبه بندی معلمان شروعی برای بهبود بخشی از نظام آموزشی است که معلمان مهمترین رکن کلیدی آن هستند. رتبه بندی مهمترین مصوبه ای بود که با توجه به اجرای سند تحول بنیادین انجام شد و اگر خدا بخواهد در مراحل بعدی شاهد اجرای کامل سند خواهیم بود.

به گزارش آپارات نیوز، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ورود حدود 800 هزار دانش آموز و شهروند ایرانی جدید به مدارس کشور در سال تحصیلی جدید، اعلام کرد: امسال حدود 550 هزار دانش آموز ایرانی و بر اساس گزارش وزارت آموزش و پرورش. کسب و کارهای داخلی حدود 250 هزار دانشجوی اتباع به دانشجویان کشور اضافه می شوند. از طرفی امسال بین 88 تا 120 هزار بازنشسته خواهیم داشت. همچنین با توجه به اینکه دسترسی دانشگاه فرهنگیان طی چندین سال کاهش یافته است، این مشکل باعث شده تا با کمبود نیروی انسانی مواجه شویم.

نوری افزود: با مهاجرت هایی که به اطراف شهرهای بزرگ صورت گرفته است، تعداد دانش آموزان در کلاس ها بیش از دو برابر آنچه در سند تعیین شده است، باعث شده تا شاهد کاهش کیفیت نظام آموزشی باشیم. از سوی دیگر با کمبود فضا مواجه هستیم و امروز جایی برای تربیت معلمان مورد نیاز کشور وجود ندارد.

وی بیان کرد: از ریاست مجلس تقاضا داریم به برنامه هفتم توسعه به خواست خدا برای حل مشکلات آموزش و پرورش توجه کنند. باید در برنامه هفتم برای حل مشکلات نیروی انسانی و فضای مورد نیاز نظام آموزشی بر اساس دیدگاه جمعیتی پیش بینی شود. سند تحول بنیادین نیز نیاز به تصویب دارد و امیدواریم این مصوبات را در سند هفتم لحاظ کنیم تا بتوانیم این سند را به درستی اجرا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پایان به اقدامات معلمان در زمان شیوع کرونا اشاره کرد و خاطرنشان کرد: معلمان کسانی بودند که در همه زمان ها از جمله دفاع مقدس درخشیدند. این قشر از جامعه هم در دوران کرونا تلاش زیادی کردند اما نتوانستیم آنطور که باید جبران کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا