دانش و سلامت

همه چیز درباره “کاشت حلزون شنوایی” در ایران

همه چیز درباره "کاشت حلزون شنوایی" در ایران

صدا؛ تنها آرزو برای کودکان ناشنوا و خانواده های آنهاست. رویایی که برای برخی از این کودکان با کاشت حلزون حلزون محقق می شود و دنیای پر از سکوتشان را با صدا رنگی می کنند…

به گزارش آپارات نیوز، یکی از دستاوردها و امیدهای علم پزشکی برای کودکان ناشنوا، کاشت حلزون شنوایی بود که با عطای شنوایی می تواند آنها را به زندگی عادی برساند. لازم به ذکر است که کاشت حلزون در کشور ما از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و از آن سال تا کنون که ۲۹ سال از شروع کاشت حلزون در کشور می گذرد، بیش از ۱۶۰۰۰ هزار مورد کاشت حلزون در همه جا انجام شده است. یعنی گوش دادن به کودکانی که در زندگی خود صدایی نداشته اند.

در حال حاضر با اقدامات انجام شده در زمینه توسعه مراکز کاشت حلزون شنوایی در کشور، تعداد مراکز به 15 مرکز رسیده و تلاش می شود دسترسی بیماران ناشنوا به این خدمات در سراسر کشور فراهم شود.

در عین حال اخیراً موضوع کاشت حلزون مورد توجه دولت ها قرار گرفته و طرح تحول ملی کاشت حلزون برای تسریع و تسهیل رسیدگی به مشکلات بیماران ناشنوای کاندید کاشت حلزون شنوایی در شهریور ماه امسال است. سال طرحی که دو هدف اصلی داشت. تسریع در انجام روش های کاشت حلزون و کاهش لیست انتظار برای این روش ها و همچنین صفر شدن هزینه کاشت حلزون برای بیماران. به این ترتیب با شروع انقلاب ملی در کاشت حلزون شنوایی و با اقدام سریع هیئت امنا برای صرفه جویی در هزینه های درمان بیماران برای پروتز، لیست انتظار کاشت حلزون به صفر رسید و در عین حال هزینه ها نیز کاهش یافت. رایگان برای بیماران

به گفته مسئولان هیئت امنای صرفه جویی در هزینه در امور بیماران، در سال 1400، 1430 کاشت حلزون شنوایی در یک سال انجام شده است، اما در شش ماهه اول سال 1401، بالغ بر 1209 پروتز به مراکز تحویل داده شده است. پیش بینی می شود که این تعداد به 1800 افزایش یابد.

البته لازم به ذکر است که طبق آمار وزارت بهداشت، بر اساس آمار کشوری، از هر 1000 تولد زنده، دو نوزاد ناشنوای کامل و شدید هستند. اکنون تعداد تولدها در کشور ما در سال های اخیر بین یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تولد بوده است و بر این اساس تقریباً 2000 تا 2700 کودک ناشنوا متولد می شوند. البته این آمار بسته به شرایط می تواند بیشتر یا کمتر باشد. اکنون گفته می شود بین 40 تا 60 درصد این کودکان شرایط کاشت را دارند. بر این اساس وزارت بهداشت اعلام می کند با اجرای طرح تحول ملی در کاشت حلزون، مدت انتظار کودکان ناشنوا برای کاشت حلزون شنوایی دیگر تمدید نمی شود و این عمل برای بیماران واجد شرایط به سرعت انجام می شود.

شرایط کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا

با توجه به اعلام هیئت امنای ارزی اسپار در درمان بیماران، هنگام تولد کودک ناشنوا، احتمال ناهنجاری دیگری وجود دارد که اجازه کاشت حلزون را نمی دهد. مثلاً در کاشت حلزون باید وسیله ای در داخل گوش گذاشته شود، اما در برخی از کودکان گوش اصلاً تشکیل نمی شود و در عوض یک بافت غیرفعال وجود دارد که به هیچ وجه اجازه قرار دادن دستگاه را نمی دهد. در عین حال وقتی پروتز را داخل گوش قرار می دهید باید مسیرهای عصبی سالمی وجود داشته باشد. در برخی از کودکان، این مسیرهای عصبی مشکل دارند یا عصب وجود ندارد، بنابراین این کودکان کاندیدای کاشت نخواهند بود. از طرفی وقتی برای کودک کاشت حلزون انجام می دهید، این کودک باید در جلسات گفتار درمانی شرکت کند. بنابراین برای اینکه بتواند یاد بگیرد باید حداقل ضریب هوشی داشته باشد. کودکان دارای عقب ماندگی ذهنی شدید از کاشت حلزون نفعی نخواهند برد.

عصر طلایی کاشت حلزون

در عین حال هر عضوی در بدن که استفاده نشود به مرور زمان عملکرد خود را از دست می دهد. در میان مسیرهای عصبی موجود، مسیرهای عصبی از بدو تولد و زمانی که با محرک های محیطی در تماس هستند ایجاد می شوند. هنگامی که یک مسیر عصبی استفاده نمی شود، این مسیر به تدریج ناپدید می شود و از کار می افتد. بنابراین بهتر است کودکانی که برایشان کاشت حلزون تجویز می شود این کار را در اسرع وقت انجام دهند. البته باید حداقل هایی مانند وزن مناسب و غیره وجود داشته باشد. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، پیش از این گروه سنی یک سال را به عنوان حداقل سن کاشت حلزون اعلام کرده بودند، اما اکنون در مراجع علمی جدید این سن را کمی کمتر کرده اند. از طرفی تا سن چهار سالگی پاسخ های خوبی از کاشت حلزون به دست می آید. حتی کاشت حلزون بعد از چهار سالگی جواب می دهد، اما نیاز به کار بیشتری دارد و احتمال موفقیت کمتر خواهد بود. اما بیش از چهار سال است که موارد موفقی در کشور وجود دارد. در هر صورت سن طلایی کاشت حلزون را تا چهار سال می گویند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا