جامعه

همکاری سازمان منابع طبیعی با مجلس برای طرح جامع آبخیزداری

همکاری سازمان منابع طبیعی با مجلس برای طرح جامع آبخیزداری

معاون آبخیزداری، مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه طرح جامع آبخیزداری به امضای 52 نماینده مجلس رسیده و اکنون برای تصویب نیاز به بررسی دارد، گفت:

به گزارش آپارات نیوزبه منظور پیشنهاد و بررسی طرح جامع آبخیزداری و آبخوان داری توسط نمایندگان کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و ارجاع آن جهت اعلام نظر مجلس تخصصی، لایحه قانون آبخیزداری با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی ذیربط در ماه جاری در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگزار شد.

پرویز گرشاسبی در گفت وگو با آپارات نیوزدرباره طرح جامع آبخیزداری توضیح دهید: طرح جامع آبخیزداری به امضای 52 نماینده مجلس رسید و به کمیسیون کشاورزی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه پیش نویس این طرح یک ضرورت است و باید بررسی و سپس تصویب شود، افزود: کمیسیون کشاورزی در جلسات متعددی در این خصوص طی مکاتباتی با نمایندگان خود بر لزوم قانونی شدن این طرح تاکید و آن را تصویب کرده است.

هدف دولت افزایش کیفیت طرح جامع آبخیزداری است

معاون آبخیزداری، امور مزارع و بیابان سازمان منابع طبیعی در خصوص جزئیات طرح جامع آبخیزداری گفت: پس از تدوین این طرح، کمیسیون کشاورزی از دولت خواست تا طرحی با کیفیت بهتر ارائه کند. دولت مخالف این طرح نیست و به دنبال کیفیت بالاتر آن است زیرا این طرحی است که نمایندگان ارائه کرده اند و هیچ مخالفتی از سوی دولت محلی علیه اعراب وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای ارتقای کیفی این طرح، مفهوم آن به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ارجاع شد و تا پایان خردادماه باید نظرات سازمان منابع طبیعی و دستگاه های مرتبط با این موضوع را جمع آوری کنیم و در صورت تمایل به کمیسیون کشاورزی ارائه شود.

به گفته گرشاسبی خوشبختانه تمامی دستگاه ها طی جلساتی به صورت واحد بر لزوم قانونی شدن این طرح تاکید کردند و در حال تدوین و ویرایش مواد قانون هستیم.

وی با بیان اینکه این قانون در وهله اول موضوع هیأت عالی آبخیزداری را مطرح می کند، گفت: قانون آبخیزداری ماهیت طرح جامع آبخیزداری برای کاهش خسارت و احیای بهتر مناطق است.

جذب سرمایه خصوصی یکی از مشکلات اساسی است

معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی درباره مشکلاتی که در توسعه فعالیت های آبخیزداری وجود دارد، گفت: یکی از مشکلات موجود جذب سرمایه های خصوصی برای توسعه فعالیت های آبخیزداری است.

وی افزود: در طرح جامع آبخیزداری، پیش بینی صندوق احیای آبخیزداری در دستور کار قرار گرفته است زیرا می تواند از منابع مالی مختلف سرمایه برداشت کند به گونه ای که بتواند به راحتی از منابع مختلف داخلی و خارجی غیردولتی استفاده کند. احیای حوزه های آبخیز، حفاظت از حوزه های آبخیز و اجرای مدیریت آبخیزداری.

گرشاسبی ادامه داد: روح طرح جامع آبخیزداری، سیاست گذاری، یکپارچگی و ارتقای انسجام دستگاه های اجرایی مبتنی بر توان کشور با مشارکت مردم و ذینفعان حوزه است.

وی با بیان اینکه در حوزه های آبخیز فعالیت های مخربی مانند چرای دام، معادن، راه سازی و تغییر کاربری اراضی وجود دارد، گفت: راهکار کاهش یا پیشگیری چیست؟ برای این موارد باید ضوابط و ضوابط تعیین شود و در صورت انجام معادن، اقدامات توانبخشی برای بهبود وضعیت آن انجام شود.

ماینر باید در حین عملیات استخراج نیز عملیات کاهش را انجام دهد

معاون آبخیزداری، امور مناطق کوهستانی و بیابانی سازمان منابع طبیعی با ذکر مثالی گفت: اصلاح و احیا را انجام دهید. طرحی که به تصویب سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری می رسد که در زمان برداشت و بهره برداری به تدریج قسمت های تخریب شده احیا و روی مواد زائد جنگلی کار شود.

وی با بیان اینکه این روش در همه جای دنیا رایج است، گفت: به گونه ای عمل کنید که معدن کمتر تخریب شود و در صورت تخریب با برنامه ریزی، برنامه ریزی و نظارت بر منابع طبیعی، آبخیزداری، صنعت و عملیات معدنی. وضعیت معدن را به شرایط اولیه نزدیک می کند و آن را به سرزمین ویران تبدیل می کند. رها نشده است.

قانون باید شفاف و قابل اجرا باشد

گرشاسبی در پاسخ به این سوال که آیا در زمان نگارش قانون به امکان اجرای آن توجه شده است یا خیر، گفت: قوانین باید به گونه ای نوشته شود که به مرحله اجرا برسد، یعنی شفاف باشد. و قابل اجراست. باید به سمتی برویم که غیرممکن هایی را که در کشور وجود دارد کنار بگذاریم و بگوییم نمی توانیم و به سمت توسعه حرکت کنیم و همچنین جاده هایی را طراحی کنیم که کمترین فرسایش را داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی در یک شهر چندین جاده ساخته می شود. باید ببینیم چرا یک جاده اصولی ساخته نمی شود و ما هنوز نیاز به ساخت جاده های متعدد را احساس می کنیم؟

گرشاسبی در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم فعالیت ها به صورت اصولی انجام شود تا به طبیعت آسیبی وارد نشود، متاسفانه در ایران کمتر حوزه ای وجود دارد که دخالت انسان در آن صورت نگرفته باشد و این وضعیت بسیار تاسف بار است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا