جامعه

هوای امسال آلوده‌تر از پارسال؟

آلودگی هوا مشکلی است که در فصول سرد سال اهمیت بیشتری پیدا می کند ، زیرا غلظت آلاینده ها ، به ویژه ذرات معلق ، با پدیده وارونگی دما افزایش می یابد و تنفس برای شهروندان شهرهای بزرگ را دشوار می کند. از ابتدای امسال محاسبه شاخص کیفیت هوا سختگیرانه شده است و بنابراین تعداد روزهای آلوده امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است ، اما آیا افزایش تعداد روزهای آلوده فقط به همین دلیل است؟

به گزارش آپارات نیوز ، از ابتدای سال جاری ، محاسبه شاخص کیفیت هوا بر اساس استانداردهای 2018 تغییر کرده و سخت تر می شود. این تغییرات برای پنج آلاینده شاخص اعمال شده است ، از جمله “آلاینده های ذره ای کمتر از 2.5 میکرون” ، “آلاینده های دی اکسید گوگرد” ، “دی اکسید نیتروژن” و “ازن”.

طبق استانداردهای جدید برای محاسبه غلظت آلاینده ها ، “ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون” برای نقاط شکست منطقه تمیز و قابل قبول ، تغییراتی ایجاد شده است که می تواند تعداد روزهای تمیز را کاهش دهد. و از 65.5 میکروگرم در متر مکعب به 55.5 میکروگرم در متر مکعب افزایش یافت.

به گزارش آپارات نیوز ، شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم می شود. طبق این طبقه بندی از صفر تا 50 هوای پاک ، از 51 تا 100 هوای قابل قبول (سالم) یا متوسط ​​، از 101 تا 150 هوای ناسالم برای گروه های حساس ، از 151 تا 200 هوای ناسالم برای همه گروه ها ، از 201 تا 300 هوا بسیار ناسالم و از 301 تا 500 شرایط کیفیت هوا خطرناک است.

طبق گفته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، غلظت زیاد این آلودگی ناشی از این تغییرات می تواند کیفیت هوا را به جای شرایط ناسالم برای گروه های حساس در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار دهد.

طبق اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، کیفیت هوای پایتخت طی هشت ماه گذشته از ابتدای سال جاری 15 روز در محدوده پاک ، 160 روز در محدوده قابل قبول ، 52 روز در محدوده ناسالم برای گروه های حساس و 2 در هر روز در مجموعه ناسالم برای همه گروه ها حضور داشتند.

در همین حال ، کیفیت هوا در پایتخت در مدت مشابه سال گذشته در محدوده پاک 25 روز ، در محدوده قابل قبول 177 روز ، در محدوده ناسالم برای گروه های حساس 27 روز و در یک گروه در محدوده ناسالم برای همه گروه ها بوده است. روزهای تمیز و قابل قبولی کمتر و آلوده تر از سال گذشته است.

نباید فراموش کرد که محاسبه شاخص کیفیت هوا از ابتدای سال جاری سخت تر شده است و این ممکن است باعث افزایش تعداد روزهای آلوده و کاهش تعداد روزهایی شود که کیفیت هوا در یک محدوده تمیز و قابل قبول است ، اما با توجه به شرکت کنترل کیفیت طبق استاندارد قدیمی کیفیت هوای پایتخت ، هوای تهران طی 8 ماه گذشته در محدوده پاک 26 روز ، در محدوده قابل قبول 167 روز ، در محدوده ناسالم برای گروه های حساس 36 روز و هیچ روز در محدوده ناسالم نبود. برای همه گروه ها

حتی اگر کیفیت هوا را در 8 ماه اول امسال با مدت مشابه سال قبل طبق یک استاندارد واحد (قدیمی) مقایسه کنیم ، خواهیم دید که کل روزهای هوای پایتخت در سال گذشته در دامنه قابل قبول و تمیز بود. امسال همین دوره بود و مجموع روزهای ناسالم برای گروه های حساس و ناسالم کمتر بود. به عبارت دیگر می توان گفت هوای پایتخت طی 8 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته روزهای آلوده تری را پشت سر گذاشته است.

هوای امسال آلوده‌تر از پارسال؟

حسین شهیدزاده – مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران – در مورد علل آلودگی بیشتر هوای تهران در پاییز سال جاری به دلیل عواملی مانند افزایش شکنندگی خودروهای شخصی به دلیل شیوع ویروس کرونا ، نبود باد مناسب ، افزایش مصرف خودروهای شهری در نیمه دوم سال و دمای وارونگی نشان داد.

یوسف رشیدی ، کارشناس آلودگی هوا نیز معتقد است: عدم اجرای برخی راهکارها و برنامه ها برای کاهش آلودگی هوا از جمله رانندگی در تردد اتومبیل ، کاهش ترافیک ، برچیدن خودروهای فرسوده ، ارتقا standard استاندارد وسایل نقلیه با ترافیک زیاد ، مانند تاکسی و موتور سیکلت ، و جایگزینی کاتالیزور. اتومبیل ها همه موارد و راه حل هایی برای کاهش آلودگی هوا هستند که به طور جامع و قاطع اجرا نشده اند و بنابراین عملاً اقدامی در زمینه کاهش آلودگی هوا صورت نگرفته است و در چنین شرایطی نمی توان انتظار بهبود کیفیت هوا را داشت. .

وی گفت: هم اکنون نیز با شیوع ویروس کرونا ، طبیعی است که مردم ترجیح می دهند از اتومبیل های شخصی استفاده کنند ، بنابراین واضح است که آلودگی هوا نه تنها کاهش نمی یابد بلکه افزایش می یابد.

به گزارش آپارات نیوز ، روش محاسبه شاخص کیفیت هوا در سال جاری سخت تر از سال گذشته شده است. طبق استاندارد قدیمی ، هوای پایتخت طی هشت ماه نخست سال جاری شاهد روزهای آلوده تری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است. طبق مقالات علمی ، هرگونه افزایش غلظت ذرات کمتر از 2.5 میکرون ، میزان مرگ و میر ناشی از بیماری عروق بیماری کرونا قلب را 8٪ افزایش می دهد ، بنابراین در مورد آلودگی هوا با شیوع ویروس کرونا توصیه می شود که افراد در خانه بمانند و تا آنجا که ممکن است کارهای غیرضروری انجام دهند . از خانه خارج نشوید. همچنین لازم است که افراد دائماً از ماسک خارج استفاده کنند.

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا