هوش کودک چهار ماهه

آشنایی با وضعیت رشد استاندارد نوزاد چهار ماهه

چهار ماهگی نوزاد سن هوشیارتر شدن و شروع اکتشافات است. حالا کودک شما بدن خود را بهتر می‌شناسد و هماهنگی بیشتری بین اعضای بدنش برقرار می‌کند. نوزاد چهار ماهه با سرعت زیادی هر چیزی که پیدا کند را در دهان می‌گذارد و به راحتی پدر و مادرش را می‌شناسد. به افراد آشنا و غریبه لبخند می‌زند و زمانی که با او صحبت می‌کنید به لب‌ها و چشمان شما توجه می‌کند. حرکات نوزاد در چهار ماهگی کمی بیشتر از قبل تحت کنترلش هستند.  آنچه در این سن ممکن است موجب نگرانی والدین شود این است که آیا کودکم در وضعیت رشدی مناسبی قرار دارد؟ آیا رشد هوشی او متناسب با سنش است؟

هوش کودک چهار ماهه

 

بسیاری از والدین مسئولیت پذیر به کمک تابلو ایست پلیسی، قوانین ساده راهنمایی و رانندگی را به کودک خود آموزش می دهند

تست هوش نوزاد چهار ماهه

یکی از مواردی که در مسیر رشد کودک برای والدین مسئله مهمی به شمار می‌آید هوش کودکشان است. در جدیدترین رویکرد نسبت به معنی هوش آمده است که هوش به معنایی توانایی پردازش اطلاعات است و آنچه که در تست هوش نوزاد 4 ماهه سنجیده می‌شود مشخص می‌کندکه فرزند دلبند شما با چه سرعتی در بازه سنی مخصوص به خودش مهارت‌های فکری را فرامی‌گیرد و آن را در زندگی روزمره خودش به کار می‌گیرد؛ بنابراین باید در نظر داشت که در تست هوش نوزاد در چهار ماهگی تمامی جنبه‌های رشد از قبیل مهارت شنوایی، مهارت زبانی، مهارت گفتاری، مهارت شناختی، مهارت حرکتی، مهارت اجتماعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استاندارد رشد مشخص می‌کند حد نرمال برای نوزاد شما در چهار ماهگی چه قدر است و با توجه به توانایی او می‌توان میزان نسبی هوش کودک چهار ماهه را حدس زد.

ویژگی‌های ظاهری نوزاد در چهار ماهگی

طبق استاندارد رشد نوزادان، در پایان چهار ماهگی نوزاد شما باید به وزنی حدود دوبرابر وزن تولدش برسد. با بررسی مداوم وزن و قد نوزاد چهار ماهه خود می‌توانید از روند صحیح رشد جسمانی او مطمئن شوید.

نوزاد شما در 4 ماهگی به شکل میانگین وزن نوزاد چهار ماهه دختر 6 کیلوگرم و وزن نوزاد چهار ماهه پسر و 6 و 300 است. البته که وزن آن‌ها می‌تواند حداقل 4 و حداکثر 8 کیلوگرم باشد.

قد نوزادان 4 ماهه به شکل میانگین 64.9 سانتی‌متر در دختران و 62.2 سانتی‌متر در پسران است. البته این مقدار می‌تواند از 55 سانتی‌متر تا 76.5 سانتی‌متر متغیر باشد.

نوزادان سالم معمولاً با دور سری حدود 35 سانتی‌متر متولد می‌شوند و سپس تا یک سالگی هر ماه 1 سانت به دور سر آن‌ها اضافه می‌شود. پس دور سر نوزاد در چهار ماهگی حدود  38 تا 39 سانتی‌متر است.

بازی با نوزاد چهار ماهه ، هفته اول

– حباب بازی

یکی از روش های جذاب برای بازی با نوزاد 4 ماهه، حباب بازی است. در این سن فرزند شما می‌آموزد که چطور باید حرکات خود را کنترل کند. چنگ زدن را آموخته و می‌داند که می‌تواند وسایل اطرافش را لمس کند. حباب بازی بهترین بازی برای تقویت این توانایی اوست.

مهارت‌‌‌‌های تقویت شده در این بازی: هماهنگی دست و چشم و شناخت اعضای مختلف بدن

وسایل مورد نیاز: حباب ساختن

فرزندتان را روی صندلی غذا بنشانید و بعد در مکانی مناسب مثل حمام یا بیرون از خانه حباب‌‌‌‌های صابونی درست کنید. مراقب باشید حباب‌‌‌‌‌ها وارد چشم یا دهان شیرخوار نشوند.

به آرامی حباب‌هایی را درست کنید و به سمت فرزندتان بفرستید و تشویقش کنید تا آنها را بگیرد. وقتی درک کرد که حباب‌‌‌‌‌ها چطور در هوا باقی می‌مانند و بعد می‌ترکند اشتیاق بیشتری برای بازی کردن نشان می‌دهد و بخشی از بازی می‌شود. اجازه دهید حباب‌‌‌‌‌ها روی دست و پای کودک بیافتد و هر بار اسم عضو او را صدا کنید تا با اعضای بدنش آشنا شود. وقتی کودک تان کمی بزرگتر شد از این بازی در حمام لذت می‌برد. حباب‌‌‌‌های صابونی در حمام بدون اینکه بترکند روی پوستش باقی می‌مانند و به کودک این فرصت را می‌دهند تا بازی رنگ را در آنها قبل از ترکیدن ببیند. تا جایی که می‌توانید حباب‌‌‌‌های بزرگتر درست کنید و او را به فوت کردن آنها تشویق کنید.  به لحاظ قیمت جلیقه پلیس اسباب بازی در نمونه های مختلف تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر ندارند

– آواز خواندن

قبل از آنکه کودک بتواند حرف بزند کلمات را یاد می‌گیرد و هر بار آنها را بشنود بار بعد بهتر به یادشان خواهد آورد. آواز خواندن به او این فرصت را می‌دهد تا با کلمات جدید آشنا شده و مرتبا آنها را تکرار کند.

مهارت‌‌‌‌های تقویت شده: توانایی‌‌‌‌های هوشی، شنوایی و بیانی

ابزارهای مورد نیاز: یک صندلی چرخدار (اختیاری)

شعرهای سنتی را با آب و تاب برای کودک‌تان بخوانید و برای جذاب شدن بجای اسم شخصیت‌‌‌‌های مختلف اسم افراد آشنا را بگویید. حتی می‌توانید همزمان عکس‌‌‌‌های مرتبط به کودک نشان دهید. برای بالا بردن هیجان می‌توانید کودک‌تان را روی یک صندلی چرخدار بگذارید و حرکت دهید.

 بازی با نوزاد 4 ماهه ،هفته دوم

– میتونی اینو بگیری؟

هر چه نوزاد بزرگتر شود اشیای اطرافش را بهتر می‌شناسد.

مهارت‌‌‌‌های تقویت شده: توانایی بینایی، شنخت رابطه دلیل و معلول

وسایل مورد نیاز: هر چیزی که در اطرافتان می‌بینید و می‌توانید روی سر بگذارید

وقتی فنجان چای را روی سرتان بگذارید و ادای کلاه را با آن در بیاورید کودکان از خنده ریسه خواهد رفت. کاسه‌‌‌‌های پلاستیکی یا هر وسیله سبکی که اطرافتان هست را روی سر بگذارید و با تکان دادن آن چنین وانمود کنید که کلاهی به سر دارید. می‌توانید حتی کودک را جلوی آینه بنشانید و با گذاشتن اشیا روی سرش او را تحریک به انجام همین بازی کنید.

هر بار این کار را می‌کنید از کودک بپرسید: ” کلاهمو دوست داری؟

– تاب تاب عباسی

بعد از گذشت چند ماه از تولد، کودکان می‌آموزد که بدون کمک بنشینند. در این مرحله بازی تاب تاب عباسی به تقویت عضلات کمر و کمک به مستقل شدن او در نشستن کمک می‌کند

بازی با کودک چهار ماهه ، هفته سوم

– گوش کن

فرزند شما دوست دارد صدای شما را بشنود و این موضوع به تکامل مهارت زبانی او کمک خواهد کرد. از مانیتور اتاق کودک برای بازی استفاده و او را شگفت زده کنید. در این شرایط او متوجه می‌شود که حتی زمانی که کنارش نیستید می‌تواند صدای شما را بشوند.

مهارت‌‌‌‌های تقویت شده: مهارت‌‌‌‌های کلامی و درک ماندگاری افراد حتی وقتی آنها را نمی‌بینیم.

وسایل مورد نیاز: مانیتور اتاق کودک دو سویه یا تاکی واکی یا صدای ضبط شده خودتان

کودک را در محل امنی بخوابانید و مانیتور را نزدیکش قرار دهید. سپس از اتاق خارج شده و به آرمی در میکروفون صحبت کنید. در مورد خانه، آب و هوا، برنامه‌‌‌‌های روزتان و حتی در مورد کودکتان با او صحبت کنید. اگر بزرگسال دیگری در اتاق کنار کودک باشد و بتواند گفت و گو را دو طرفه کند بسیار بهتر است. وقتی بعد از اتمام گفت و گو وارد اتاق شوید کودک از دیدن شما بسیار خوشحال می‌شود. بیسیم اسباب بازی پسرانه بازی یکی از وسایل هیجان انگیز و مناسب بازی های پسرانه است.

دکمه بازگشت به بالا