جامعه

واکنش سازمان محیط زیست به مازوت‌سوزی در پتروشیمی “نکا”

واکنش سازمان محیط زیست به مازوت‌سوزی در پتروشیمی "نکا"

پس از انتشار تصاویری از سوختن مازوت در پتروشیمی «نکا» مازندران، استفاده از این سوخت آلوده بار دیگر خبرساز شد و شوراهای اسلامی روستاهای اطراف نیروگاه شهید سلیمی نکا به استانداری مازندران شکایت کردند. دادستان و خواستار اقدام عاجل برای جلوگیری از خسارات ویرانگر شد. این امر ناشی از مصرف سوخت گازوئیل بوده است. در حال حاضر دو واحد از چهار واحد این نیروگاه گازسوز هستند اما در سایر واحدها همچنان از سوخت گازوئیل استفاده می شود. در چنین شرایطی رئیس مرکز ملی هوای سازمان محیط زیست می گوید: راهی جز سوختن مازوت در نیروگاه نکا وجود ندارد و تنها با نصب سیستم های کنترلی می توانیم آسیب های زیست محیطی را به حداقل برسانیم.

به گزارش آپارات نیوز، در سال‌های اخیر بحث سوختن مازوت در فصول پاییز و زمستان مطرح بوده است، اما در حال حاضر سوختن مازوت در تابستان، در شرایطی که استان مازندران دارای ذخیره‌گاه زیست کره است، علاوه بر انسان، زیستگاه‌های جانوری و گیاهی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع باعث شکایت سازمان محیط زیست شده است.

نیروگاه شهید سلیمی نکا در 22 کیلومتری شهر نکا در استان مازندران قرار دارد. این نیروگاه که در دهه 1950 شروع به کار کرد، سالانه پنج درصد برق کشور را تولید می کند و سالانه بیش از یک میلیارد تن گازوئیل می سوزاند. دود حاصل از این سوخت‌های فسیلی در حجم زیادی از لوله‌های اگزوز می‌آید و گرده‌های سیاه را در سراسر منطقه می‌پاشد. روستاهای نوزهر آباد، دنگسرک و زاغمرز به دلیل مجاورت با نیروگاه بیشتر آسیب زیست محیطی می بینند. در بیشتر باغات این گرده سیاه وجود دارد و روی برگ و میوه می نشیند و به گیاه و میوه آسیب می رساند. به گفته روستاییان منطقه بیماری های تنفسی در این روستاها بسیار شایع است. نکته حائز اهمیت این است که برخی کشاورزان با شکایت از نیروگاه سالانه مبالغی را بابت خسارت دریافت می کنند. پناهگاه حیات وحش میانکاله تالاب لپو بسیار نزدیک به نیروگاه شهید سلیمی نکا است.

این در حالی است که به گفته رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست چاره ای جز سوزاندن نفت کوره در این شهرستان نداریم و تنها با سیستم های کنترلی می توانیم آسیب های زیست محیطی را کاهش دهیم. داریوش گلعلی زاده در گفت وگو با آپارات نیوز وی به مصوبات صادر شده برای برخی نیروگاه های حرارتی با قابلیت سوزاندن گازوئیل اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر به منظور افزایش نفت، گاز و گازوئیل در نیمه دوم سال که آلودگی هوا به دلیل وارونگی هوا افزایش می یابد. آب و هوا، تصمیم به استفاده از سوخت گازوئیل برای نفت و گاز صرفه جویی شد و از سوی دیگر به دلیل افزایش مصرف گاز، مشکل کمبود مهمان را نیز داریم.

وی به پیگیری های سازمان محیط زیست وزارت نیرو برای نصب «سیستم های کنترلی» اشاره کرد و افزود: سامانه های کنترلی روشی مطمئن و مطمئن در مواقع کمبود میهمان و تحریم است که با نصب این سامانه ها در آنجا وجود دارد. شما باید نگران سوختن مداوم نفت کوره نباشید.” با پیگیری های انجام شده وزارت نیرو در نظر دارد این طرح را در 16 نیروگاه حرارتی کشور با ظرفیت استفاده از سوخت گازوئیل اجرا کند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به دو ماده قانونی اتهامات آلایندگی و جرایم زیست محیطی تصریح کرد: نیروگاه هایی که خروجی آلایندگی دودکش آنها بیش از حد مجاز سازمان محیط زیست باشد مشمول جریمه می شوند. و جریمه تصمیم سوختن گازوئیل در سطح بسیار بالاتری گرفته شده و سازمان محیط زیست فقط گزارش می دهد و قانون خود را اجرا می کند. تصمیم نهایی در مورد اعمال قانون و رسیدگی به واحد آلاینده بر عهده مراجع قضایی است.

گلعلی زاده افزود: ادارات کل محیط زیست استان در خصوص سوختن گازوئیل به مراجع قضایی اطلاع می دهند و برای مصرف و آلایندگی خارج از حد مجاز جریمه در نظر گرفته می شود.

وی تاکید کرد: نیروگاه به دلیل بحث تولید برق نمی تواند تعطیل شود، زیرا جزو اولویت های کشور است و تنها با پرداخت جریمه می توان آن را کنترل کرد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سوختن نفت کوره در فصل تابستان گفت: در این شرایط در فصل تابستان در صورت عدم وجود آلودگی هوا و باد، هوا دچار سوختگی می شود. تهویه شود، اما باز هم رعایت محدودیت های مصوب، اقدام ماست.

وی تاکید کرد: خروجی واحدها با هر نوع سوخت باید در حد مجاز باشد. تجاوز از حدود مصوب، پیگیری قانونی و صدور حکم از سوی مراجع قضایی دارد. سازمان صلاحیت پلمب واحد را ندارد و باید بر اساس دستور قضایی این کار را انجام دهد.

گلعلی زاده پیگیری های اساسی سازمان را در امر نصب سیستم های کنترلی دانست و افزود: این کار به صورت مستمر انجام می شود و اورژانسی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر آلاینده های منتشر شده از هوا تهویه نشود، بر تنوع زیستی و سلامت انسان تاثیر منفی می گذارد و حتی ساختمان ها را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث خوردگی آنها می شود. در این شرایط قانون هوای پاک نیز پیش بینی کرده است که وزارت نیرو باید از تجهیزات کنترلی استفاده کند. متأسفانه به دلایل زیادی این کار را نکرد و مصرف آب را بهانه آورد; در حالی که در نیروگاه نکا به دلیل نزدیک بودن به دریا مشکل آب نداریم.

وی راه های کاهش گوگرد موجود در سوخت را برای آلودگی کمتر عنوان کرد و افزود: فرض ما برای وزن حجمی میزان گوگرد در نفت پالایشگاه 35 تا 40 هزار قسمت در میلیون (ppm) است و بهترین راه استفاده از کنترل است. سیستم های کاهش میزان دی اکسید گوگرد SO2) خروجی را طبق استانداردها کاهش می دهند. راه دیگر صرف هزینه در نیروگاه برای کاهش گوگرد سوخت دریافتی، کاهش گوگرد سوخت دریافتی قبل از احتراق و سپس سوزاندن آن است. آخرین مورد توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر است تا فشاری به نیروگاه های گرمایشی وارد نشود، اگر برق با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر تامین شود، نیروگاه ها نمی توانند همیشه در مدار تولید برق باشند.

گلعلی زاده افزود: سازمان محیط زیست بر اجرای قانون هوای پاک نظارت دارد و باید عملکرد وزارت نیرو در حوزه نیروگاهی را به دولت و نهادهای نظارتی گزارش دهد. سازمان به عنوان مدعی العموم در حوزه محیط زیست باید این موضوع را به مراجع قضایی ارجاع دهد تا در مورد نحوه و نوع مجازات تصمیم گیری شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیمی سازمان حفاظت محیط زیست به سوزاندن نفت کوره در سایر نقاط کشور اشاره کرد و تصریح کرد: بر اساس شرایط کشور و سوختن نفت کوره در نقاط مختلف تلاش می کنیم میزان سوخت را کاهش دهیم. آسیب به محیط زیست در گذشته که دما معکوس می شد در شهرهایی مانند تهران، کرج و اصفهان سوخت گازوئیل نمی سوزاندند و در نقاطی که دور از شهرک بوده و باد خوبی می وزید گازوئیل سوزانده می شد.

وی به نیروگاه رجایی در مسیر قزوین به کرج اشاره کرد و گفت: در این نیروگاه آلودگی ناشی از سوختن مازوت به کرج و تهران نمی رسد زیرا اگر در جهت وزش باد باشد انتقال آلاینده های رقیق شده بر اساس اطلاعات ایستگاه های وهادسنج، شهر قزوین نیز آلوده بوده و باد غالب در جهت شهر کرج نیست که بر آن تاثیر بگذارد.

گلعلی زاده با توجه به پایش روزانه داده های ایستگاه های کنترل کیفیت هوا گفت: زمانی که چاره ای جز سوزاندن نفت کوره نداریم، با بررسی شرایط هر شهر سعی می کنیم در شهری که آلاینده نباشد این کار را انجام دهیم. با وزش باد در شهر، آلودگی ناشی از نفت کوره نیز رقیق می شود.» خواهد بود بزرگترین مشکل در فصل زمستان وزش باد است، مثلاً اگر در شهر تهران باد بیاید، آلودگی تولید شده دیگر جمع نمی شود.

رئیس مرکز ملی تغییرات آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست به نیروگاه نکا شهر در استان مازندران اشاره کرد و گفت: تاکید ما بر سوختن مازوت در نیروگاه نکا نیست، بلکه در شرایط فعلی باید وجود داشته باشد. عدم ایجاد اختلال در تامین برق و مقدار برق تولیدی باید متناسب با در نظر گرفتن مصارف خانگی، بیمارستانی و صنعتی باشد. بنابراین چاره ای جز سوزاندن نفت کوره در این شهر نداریم و تنها می توانیم آسیب های زیست محیطی آن را به حداقل برسانیم.

وی در ادامه گفت: نمی توان فعالیتی را انجام داد که منجر به تخریب حداقلی محیط زیست نشود. بنابراین بر اساس گزارش ارزیابی تنها با رساندن آلودگی به حداقل حد مجاز می توان از خسارت بیش از حد ایجاد کننده کارخانه با ایجاد کارخانه جلوگیری کرد.

گلعلی زاده در این خصوص با توجه به اصل «اثر تجمعی» توضیح داد: اگر 50 کارخانه در شهرهای مختلف حدود مجاز را رعایت کنند، گویی این 50 واحد در مجموع یک کارخانه است که حدود مجاز را رعایت نکرده است. اثر تجمعی معیار اقدام برای سازمان محیط زیست است، اما در حال حاضر تمام توان سازمان در جهت استفاده از سیستم های کنترلی است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به فراخوان وزارت نیرو برای ارائه طرح سامانه های کنترلی توسط شرکت های مختلف اشاره کرد و گفت: بر اساس این فراخوان، شرکت ها طرح های خود را ارائه کردند که البته این اقدامی به این زودی انجام نخواهد شد.

گلعلی زاده ضمن تاکید بر اینکه هیچ نیروگاه یا واحد صنعتی بر اساس قانون نمی تواند آلودگی ایجاد کند و باید حدود مجاز را رعایت کند، سوزاندن سوخت گازوئیل و آلودگی ناشی از سوخت گازوئیل در نیروگاه نکا را تصمیمی حیاتی در زمینه مدیریت بحران گفت: سوختن گازوئیل در شهرستان نکا تصمیم گروه تصمیم گیری اضطراری بحث سوخت است. تاکید این سازمان بر بهبود محیط زیست و کیفیت هوا در همه شهرها است زیرا در سلامت انسان و حفظ تنوع زیستی مانند جنگل ها و زمین های کشاورزی موثر است.

وی افزود: سازمان محیط زیست بر استفاده از فناوری های نوین و انرژی های پاک با رعایت حدود مجاز تاکید دارد اما زمانی که تصمیمی در سطح جمعی گرفته می شود باید بر اساس آن اجرا شود.

گلعلی زاده در پایان با اشاره به سه مشعل بودن نیروگاه نکا شهر بخاری با سوخت نفت، گاز و گازوئیل گفت: سوخت گازوئیل برای نیروگاه مضر است زیرا گازوئیل به دلیل داشتن گوگرد زیاد باعث خوردگی تجهیزات نیروگاه می شود. از طرفی باعث آلودگی هوا با عدم رعایت حدود و استانداردهای مجاز خروجی می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا