بین الملل

وعده مجدد ناتو به کشور های شرقی/ از شما حمایت می کنیم

وعده مجدد ناتو به کشور های شرقی/ از شما حمایت می کنیم

آفتاب نیوز :

دبیرکل ناتو، بار دیگر وعده حمایت از کشور های جناح شرقی ناتو را در صورت حمله با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین داده است.

وی روز سه شنبه پس از دیدار با “ادگارس رینکوویچ”، رئیس جمهور لتونی در ریگا، گفت: ناتو نیروها، منابع، توانایی ها و اراده سیاسی برای دفاع از هر متحدی را دارد. استولتنبرگ در این کشور در مذاکرات یک روزه به اصطلاح گروه نه بخارست (B9) شرکت کرد. این کشور ها شامل لهستان، رومانی، بلغارستان، مجارستان، جمهوری چک، اسلواکی و سه کشور بالتیک استونی، لتونی و لیتوانی هستند.

این اجلاس که علاوه بر استولتنبرگ، اولف کریسترسسون، نخست وزیر سوئد و الکساندر استاب، رئیس جمهور فنلاند نیز به عنوان مهمان در آن حضور داشتند، به عنوان آماده سازی برای نشست ناتو در ماه جولای در واشنگتن عمل کرد.

“ادگارز رینکویکس”، رئیس جمهور لتونی به عنوان میزبان این اجلاس گفت: اجلاس سران B9 هم یک پلت فرم نمادین و هم بسیار کاربردی برای هماهنگی مواضع ما در زمینه تقویت بیشتر اتحاد، امنیت منطقه ای و حمایت ما از اوکراین است.

با تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، نگرانی کشور های اروپای شرقی مرکزی افزایش یافته است. آن ها از سرسخت ترین حامیان اوکراین هستند. یک استثنا مجارستان است که همچنان به روابط نزدیک خود با مسکو ادامه می دهد. این کشور تنها توسط سفیر خود در نشست ریگا – مانند اسلواکی – نمایندگی شد.

“آندری دودا”، رئیس جمهور لهستان، البته غیبت یک نماینده عالی رتبه از مجارستان را “خطرناک” ندانست. وی در بدو ورود به این اجلاس گفت: ما در ناتو وحدت داریم و من کاملاً مطمئن هستم که در مورد امنیت اینجا در اروپای شرقی نیز توافق داریم.

سایر سران کشور های شرکت کننده نیز نظرات مشابهی در مورد مواضع مجارستان ارائه کردند، که طبق گزارشی در فایننشال تایمز، ممکن است در خطر حذف از قالب B9 باشد. این گروه پس از الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه در سال 2014 به ابتکار لهستان و رومانی تاسیس شد.

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا