جامعه

پاسخ تامین‌اجتماعی به پیگیری بازنشستگان برای افزایش حقوق‌ها

پاسخ تامین‌اجتماعی به پیگیری بازنشستگان برای افزایش حقوق‌ها

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره تقاضای افزایش حقوق بازنشستگان غیرحداقلی تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد.

میرهاشم موسوی در گفت وگو با آپارات نیوزوی در پاسخ به گلایه ها و انتقادات مستمری بگیران غیرحداقلی مبنی بر نحوه افزایش حقوق در سال جاری گفت: آنچه را که طبق قانون به عنوان سازمان تامین اجتماعی موظف بودیم انجام دادیم و همان مسیری بود که طی کردیم. دور

وی افزود: در ماده 96 قانون تامین اجتماعی مقرر شده است که میزان افزایش غیرحداقل حقوق باید بر اساس هزینه زندگی تعیین و سپس به تصویب و اجرا در هیات وزیران برسد. در ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی نیز مقرر شده است که افزایش حداقل دستمزد حداقل حقوق بگیران نباید کمتر از حداقل دستمزد کارگران مصوب شورای عالی کار باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بر اساس بندهای 96 و 111 قانون تامین اجتماعی مسیر افزایش حقوق را پیمودیم و مصوبه هیات امنای تامین اجتماعی را به دولت ارسال کرد و گفت: این مصوبه مربوط به ما بود تصمیم سازمانی و هیئت امنا نیز همان را تصویب کرد و پذیرفت و به شورای حاکمیت ارسال کرد، اما الزاماتی که در شورای حاکمیت مطرح شد، علاوه بر نگاه نسبی ما به تامین اجتماعی و البته قانونگذار این اختیار را به شورا داده است. هیات وزیران به استناد اصل 96 این ملاحظات و الزامات را بررسی کند.

موسوی ادامه می دهد: پیشنهادی که ارائه کرده ایم قانون است و همچنین قانونی است که الزامات آن باید در دولت دیده شود. هر دو قانون هستند و نمی توانیم یک طرف قانون را ببینیم و طرف دیگر قانون را نادیده بگیریم. خب با توجه به ملاحظات مابقی اعتبارات و همچنین سایر مسائل بین بخشی در اقتصاد کلان و بخش های مختلف تصمیم نهایی را شورای دولت گرفته است. کابینه وجود دارد و همه باید نظرشان را بدهند و تصمیم نهایی را بگیرند.

وی افزود: البته ما در چندین جلسه کارشناسی که حضور داشتیم نظرات خود را ارائه کردیم و توضیحات کارشناسی خودمان را داشتیم. در نهایت تصمیم گرفته شد افزایش 57.4 درصدی برای حداقل حقوق بگیران داشته باشیم. برای سایر سطوح درآمدی دو سطح وجود دارد، اول حقوق بگیران زیر 10 میلیون تومان که مشمول افزایش 10 درصدی به اضافه 650 هزار تومان مبلغ ثابت هستند و دوم حقوق بگیران بالای 10 میلیون تومان که حقوق آنها 10 درصد افزایش می یابد. .

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه برای برخی از «سطوح دیگر» که ممکن است حدود 900 هزار نفر بازنشسته باشند، این تصمیم برای افزایش حقوق زیر سوال رفته است و اظهار می کنند: این موضوع در دولت در حال بررسی است. پس از آن بود که کمیته اجرای آیین نامه مجلس وارد شد و نظرات خود را اعلام کرد.

موسوی همچنین درباره پرداخت غرامت به این دسته از بازنشستگان که پیش از این از سوی سرپرست وزارت رفاه وعده داده شده بود و در برخی رسانه ها منتشر شده بود، گفت: اکنون این موضوع در دولت در حال بررسی است. نمی توانیم بگوییم با چه الگویی می خواهیم این را جبران کنیم. ما منتظر تصمیم نهایی هستیم تا آنچه را که باید طبق قانون انجام دهیم انجام دهیم و این آمادگی در تامین اجتماعی وجود دارد که هر تصمیمی که گرفته شود طبق قانون عمل می کند و اقدامات لازم برای اینها را انجام می دهد. عزیزان در پرداخت حقوق بازنشستگی

وی در ادامه گفت: رئیس جمهور اولین فردی بود که پس از طرح این شکایات از سوی بازنشستگان دستور بررسی مجدد داد. رئیس جمهور نگران بازنشستگان است و بعد از دستور ایشان جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور داشتیم که نمایندگان بازنشستگان نیز در آن حضور داشتند و قول داده شد که بر اساس دستور رئیس جمهور این موضوع بررسی شود. و تصمیم گیری در این میان کمیسیون تطبیق مجلس وارد شد. اکنون بدون مبنای قانونی نمی توانیم کاری انجام دهیم و باید مبنای قانونی فراهم شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: به بازنشستگان اعم از دولت و مجلس و ما به عنوان متولی پرونده اعلام کرده ام که قطعا تصمیم ما تصمیمی خواهد بود که حق آنها را جبران کند. ما اینجا هستیم تا حقوق بازنشستگان را طبق اصل 29 قانون اساسی، یعنی در دولت سیزدهم مردم که شعار اصلی آن عدالت بود، حفظ کنیم و قطعاً این اتفاق خوبی خواهد بود. البته ملاحظات در سراسر این اداره کل است و حق هیئت دولت است که این ملاحظات را داشته باشد و پس از آن تصمیم از سوی رئیس جمهور به ما دستور داده شد که در آینده نزدیک اقداماتی برای این افراد انجام دهیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا