بین الملل

پمپئو از ظریف رو دست خورد

مهسا مژده: سه شنبه شب ، جواد ظریف در شورای امنیت شورای امنیت قطعنامه 2231 حضور یافت و از موضع ایران در مورد مطالبات بیش از حد کاخ سفید دفاع کرد. در اوایل روز ، برایان هوک ، نماینده ویژه ایالات متحده در ایران ، گفت اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید به فراخوان تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گوش فرا دهند. وی پیش از این در خاورمیانه برای جلب توجه کشورهای منطقه به تصمیمات شورای امنیت صحبت می کرد. البته او کار سختی نکرد. وی از پایتخت هایی بازدید کرده است که در سال های اخیر از ابراز هیچگونه خصومت با تهران دور نمانده است و جای تعجب ندارد که فراخوان تأیید اقدامات ترامپ از همه طرف مطرح شده باشد. امارات متحده عربی ، بحرین ، عربستان سعودی و سپس سرزمین های اشغالی مناطقی هستند که نماینده ایالات متحده در ایران نسبت به سایر نقاط جهان از ایجاد فضای علیه کشور ما بازتر است.

در طول سفر هوک به خاورمیانه چه اتفاقی افتاد؟

در آستانه جلسه شورای امنیت و در روزهای حساس که سرنوشت تحریم تسلیحاتی علیه ایران روشن تر خواهد شد ، برایان هوک دل به کمک کشورهای عربی آمد. وی در طول سفر خود به خاورمیانه تمام تلاش خود را کرد تا آنچه را که کاخ سفید از اعراب می خواست ، بدست آورد و در برخی موارد نیز موفق شد.

به نظر می رسد که برایان هوک از کشورهای همسایه با ایران بسیار حمایت می کند. ایالات متحده سالهاست که در اختلافات در خاورمیانه سرمایه گذاری کرده است تا جهان را وادار کند تا ایران را تهدیدی برای صلح تلقی کند. این تلاش طی چند سال گذشته تا حدی کار کرده است ، اما ایجاد توافق هسته ای باعث کاهش کارایی آن شده است. در حال حاضر ، خریداران زیادی با ترامپ و هوک در مورد خطر احتمالی ایران برای همسایگانش و صلح جهانی وجود ندارد. چین و روسیه پشتیبانی می کنند به دلیل تهران و حمایت از اتحادیه اروپا ، ایالات متحده متحد شدن با متحدانش دشوار است و اروپا ترجیح می دهد توافق هسته ای با دخالت واشنگتن در قطعنامه 2231 و رفع تحریم ها علیه ایران باشد. نرو

در همین زمینه است که اهمیت سفر برایان هوک به خاورمیانه خود را به آمریکایی ها نشان می دهد. آنها به دنبال متحدین هستند که ادعا می کنند ایران تهدیدی برای منطقه است. با این حال ، این کشورها مرتباً درگیر در جنگ های فرسایش هستند و سالانه مبالغ زیادی برای خرید اسلحه از غرب خرج می کنند و انبارهای آنها پر از جدیدترین سلاح ها است.

پمپئو از ظریف رو دست خورد

بحرین و اسرائیل از فتنه هوک استقبال می کنند

سفر برایان هوک با ورود وی به امارات آغاز می شود. وی در این کشور با شیخ زاید ، ولیعهد و وزیر امور خارجه انور گرگاش دیدار و گفتگو کرد. در ماه های اخیر همه گزارش ها حاکی از نزدیک شدن ابوظبی به تهران است. اگرچه به نظر می رسد که برایان هوک برای جلب توجه امارات اقدامات زیادی انجام داد ، نتیجه این سفر فقط بیانیه ای در مورد مسائل بود و ابوظبی سخنان نماینده آمریکا را خیلی جدی نمی گرفت.

به گفته وزارت امور خارجه آمریكا ، این گفتگوها در مورد گسترش تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت سازمان ملل بود. این تحریم ها از 18 اکتبر 2020 منقضی می شوند. “هاک در طی تلاش های دیپلماتیک برای گسترش تحریم ها (سلاح های ایران) مبلغینی ویژه (ایالات متحده بر ایران) را برای مقامات امارات منصوب کرد و آنها در مورد تجدید تحریم ها در مورد خطر مسابقه تسلیحاتی در منطقه صحبت کردند. ، وزارتخانه افزود. وی در طول سفر با رسانه ها درباره لزوم ادامه تحریم تسلیحاتی ایران صحبت کرد. اما نتیجه رفتار وی در ابوظبی تنها اظهارات وزارت امور خارجه بود كه وزیر امور خارجه امارات ، عبدالله بن زاید ، سخنان وی را محكوم كرد كه “ایران و همپیمانان عرب دخالت اعراب کشورها “و از سفر برایان هوک به ابوظبی استقبال کردند. وی بر اهمیت روابط امارات و ایالات متحده تأکید کرد.

روند مشابهی در عربستان سعودی رخ داده است. برایان هوک سخنان خود را تکرار کرد و سعی کرد به سعودی ها نشان دهد که خطر بزرگی در گوش آنها وجود دارد. عادل الجبیر در دیدار با این مقام آمریکایی قول داد كه “ریاض با دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل مشورت خواهد كرد تا تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید كند.” برایان هوک در ریاض هدف از سفر خود به ریاض و تحریک همسایگان علیه تهران را فاش کرد و گفت: “شورای امنیت باید به کشورهای منطقه در مورد لزوم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گوش کند … ما باید اطمینان حاصل کنید که ایران موانع بیشتری را برطرف می کند. “این سلاح های مرگبار برای پخش خواهد داشت.”

اما در بحرین ، امور بهتر از ریاض و ابوظبی به نفع هوک پیش رفت. این کشور کوچک که طرفدار روشنی برای سیاست عربستان سعودی است ، بلافاصله اظهارات هوک را جدی گرفت و اعلام کرد که ایران را با آمریکا مقابله خواهد کرد. با این حال ، ناظران می گویند که این کشور نسبت به امارات و عربستان سعودی تأثیر بسیار کمتری در منطقه دارد.

پس از دیدار هوک با سلمان بن حمد آل خلیفه ، ولیعهد و معاون اول نخست وزیر بحرین و وزیر امور خارجه ، دو طرف ادعا کردند که ایران با تقویت یک نزاع فرقه ای و ارسال اسلحه به گروه های پراکسی سعی در بی ثبات کردن بحرین دارد. . آنها تروریست شدند ، در حالی که ریاض و ابوظبی در انجام چنین اتهامات خودداری بیشتری نشان دادند و از گفتن اظهارات دائمی و سطحی درباره مداخلات ایران راضی بودند. به نظر می رسد که تلاش های هوک در دو پایتخت قبل از آن چنان که باید اتفاق می افتاد ، جدی نگرفت ، اما بحرین با تأثیر بسیار کمتری نسبت به آن دو در جامعه بین المللی ، پای خود را از ترمز بلند کرد و به کشور ما زمین زد. متهم به بزرگترین مقصر مشکلات در منطقه و بحرین.

چنین رویکردی البته بعید نبود. عربستان سعودی و امارات متحده عربی در ماههای اخیر سعی کرده اند کمترین تنش و اصطکاک را با تهران داشته باشند. در خود یمن ، آنها با یمنی ها و یکدیگر درگیری های شدیدی دارند و در حال حاضر خریدار زیادی برای چنین درگیری های دیپلماتیک وجود ندارد. اما دست بحرین در حال حاضر خالی است و این شانس را دارد که از این طریق دشمنی و نارضایتی قدیمی را زنده کند.

در سرزمین های اشغالی وضعیت نسبت به هوک نسبت به دو مورد اول نسبتاً بهتر بود. جای تعجب نیست که نتانیاهو از بسیاری از برنامه های هوک برای مقابله با تهران استقبال کرد. دشمنی اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران از هر کسی پنهان است و نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مدار سابق خود حرکت کرده است.

به نظر می رسد برایان هوک به دنبال اتحاد علیه کشور ما در خاورمیانه است. البته او به چنین اتحادی نیاز به تلاش زیادی نداشت. با این حال ، رویکرد شورای امنیت سه شنبه شب و سخنان کشورهای اروپایی همچنان به حمایت از چارچوب تعهدات دو طرف نشان می دهد که تیران برایان هوک تاکنون سنگسار شده است و بیانیه خاورمیانه علیه ایران. این تأثیر عمده ای در شورای امنیت نداشته است.

در مورد این بیشتر بخوانید؛
ظریف شورای امنیت خلع سلاح شد

در جلسه شورای امنیت چه اتفاقی افتاد؟

پومپئو در جلسه شورای امنیت کاملاً تنها بود. وی سعی کرد زمین های مقابل تهران را متوقف کند اما وی سنگسار شد و کشورهای حاضر در جلسه با او موافق نبودند.

مایک پومپئو ، در جلسه شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه 2231 ، ادعا كرد كه ایران درخواست ایالات متحده برای كمك به مبارزه با تاج را رد كرده است. پمپئو در ماه اکتبر به موضوع تحریم تسلیحاتی علیه ایران پرداخت و گفت: ایران[اینسلاحهارامیتوانبهعنوانیکتحریمسلاحخریداریوفروخت[درارائهاتمامممححدودیتاجازهتسلیحاتیقادربهخریدوفروشسلاحخحمایتبود[Ditsalwapenskankoopenverkoopasdiewapenembargoopgehefword[درصورتاتماممحدودیت‌هایتسلیحاتی قادربهخریدوفروشسلاحخواهدبود

پومپئو ادعا می کند که حضور داشته است: “اگر شما عمل نكنید ، ایران قادر خواهد بود جنگنده بخرد و این كشورهای اروپایی را در اختیار ایران قرار دهد.”

نماینده چین در سازمان ملل روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل صحبت كرد.نماینده چین در این نشست گفت: “ریشه اصلی بحران کنونی خروج آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های یک جانبه علیه ایران است.” وی افزود: همانطور که در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است ، این اقدامات مغایر با اهداف قطعنامه 2231 است. تلاش های ایالات متحده برای گسترش تحریم تسلیحاتی ، تلاش های هماهنگ برای حفظ نظم را تضعیف کرده است.

فرستاده آلمانی سخنران دیگری در جلسه مجازی شورای امنیت بود. وی با بیان اینکه ایران نقض منشور سازمان ملل و مباحث مربوط به حقوق بشر است ، افزود: ایران نه تنها اسرائیل را به رسمیت نشناخت ، بلکه موشک های ایران را نیز هدف کشتن اسرائیل دانست. موضع ما در مورد قطعنامه 2231 حمایت از آن است ، برلین از آن پشتیبانی می کند و از اعضای برجام با اعضای دیگر پشتیبانی می کند.

نیکلاس دو ریویر در جلسه شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه برای گفتگو درباره عملکرد شورای امنیت 2231 در توافق هسته‌ای ایران بحث و گفتگو کرد: هیچ یک از ما نباید این خطر را داشته باشد که بتواند تنش ها را افزایش داده و تنش ها را در خاورمیانه افزایش دهد.

روسیه همچنین تصور قطعنامه آمریکا در مورد گسترش تسلیحات ایران را تصور كرد و گفت كه ایالات متحده با اعمال تحریم های یکجانبه به سایر كشورها اهمیتی نمی دهد ، به همین دلیل مسكو نگران تحولات ایران و رویكرد آمریكا به تهران است.

نماینده انگلیس در سازمان ملل گفت: “ما از خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل و اعمال مجازات علیه ایران پشیمان هستیم.

بعد از این همه حمایت ، نوبت ظریف بود که اوضاع را از دیدگاه ایران توضیح دهد. وی گفت ، آنها سیاست های ایران دارند ، و افزود كه گزینه های ایران در گسترش تحریم های تسلیحاتی محوری است.

در مورد این بیشتر بخوانید؛
دو اولویت اصلی ایران قبل از انتخابات ایالات متحده / سخنان ظریف نشان از برتری ایران داشت

پمپئو از ظریف رو دست خورد

پاسخ های جلسه شورای امنیت

در اولین واکنش سفیر ایران در لندن با اشاره به جلسه امشب شورای امنیت درباره قطعنامه 2231 گفت: “ایالات متحده حتی در بین متحدان خود منزوی شده بود و پومپئو مجبور شد زودتر از این کشور خارج شود.” خود

ظریف نیز کمی بعد توییت کرد: “جامعه بین المللی به طور کلی ، و به ویژه شورای امنیت سازمان ملل ، با تصمیم مهمی روبرو هستند: آیا ما به قانون احترام خواهیم گذاشت ، یا به قانون جنگل باز خواهیم گشت؟”

تخت روانکاوی نماینده ایران در سازمان ملل نیز در پیام توئیتر خود نوشت: اعضای شورای امنیت امروز حمایت خود را از شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه 2231 تأیید كردند. اظهارات آنها ثابت كرد كه آنها از جنبش آمریكا برای گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران حمایت نمی كنند ، كه این امر نقض قطعنامه 2231 است. ایالات متحده باید سریعاً پیش نویس قطعنامه ناخوشایند خود را قبل از رد مجدد آن رها كند. می تواند باشد

روزنامه نیویورک تایمز سه شنبه شب در جلسه بررسی شورای امنیت سازمان ملل در مورد قطعنامه 2231 گزارش داد که اظهارات وزیر امور خارجه مایک پومپئو در این نشست با برداشته شدن تحریم تسلیحات نامحدود ایران به عنوان بخشی از این مخالفت است. بند بورژام ، با مخالفت روسیه. و چین و مواضع نزاع متحدین نزدیک خود در ایالات متحده شکست خورده است. این گزارش به نقل از دیپلمات ها: تلاش های ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مطمئناً در شورای امنیت ناکام نخواهد ماند و دیپلمات ها می گویند ممکن است نتوانند به اندازه کافی رأی دهند.

آژانس خبری D پ. A. با اشاره به جلسه شورای امنیت ، آلمان گفت كه امضا كنندگان شورای امنیت سازمان ملل متحد طبق ماده 2231 استدلال كرده اند كه امكان تحمیل شرایط جدید برای ایران وجود ندارد.

روزنامه فلسطین اشغال شده “اورشلیم پست” نیز با ابراز نگرانی از پایان تحریم تسلیحاتی ایران ، با استناد به حمایت روسیه ، چین و سایر کشورها از توافق هسته ای ایران در جلسه شورای امنیت گفت.

این بار سخنان وزیر امور خارجه ما در شورای امنیت از رنگ و طعم مشخصی برخوردار بود و او همواره سخنان قدرتمندی را بیان کرده است. اما این بار جنس متفاوت بود. منطق ، اقتدار ، تهدیدات ، صلح و لبخندی تحقیرآمیز برای اعضای شورا و سرانجام از مواضع فوق ، تمام آنچه برای ایران اتفاق افتاده اسناد را به جامعه بین المللی ارسال می کند. (بیشتر بخوانید اینجا)

به گفته دیاکو حسینی ، استاد امور بین الملل؛ شکست و انزوا ایالات متحده در این جلسه کاملاً واضح بود. ایالات متحده به دنبال طرحی جدید برای گسترش تحریم تسلیحاتی ایران است که پاسخ واضحی را دریافت کرده است. بنابراین کمابیش مسلم است که ایالات متحده نمی تواند چنین برنامه ای را در شورای امنیت انجام دهد. از سوی دیگر ، نظرات اروپایی ها نیز نشان داده است که استفاده ایالات متحده از شورای امنیت نیز کاملاً مشهود است.

312 310

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا