بین الملل

پنتاگون شایعات درباره ارسال موشک از ایران به روسیه را تأیید نکرد

پنتاگون شایعات درباره ارسال موشک از ایران به روسیه را تأیید نکرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین آپارات نیوز، وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه شایعات برخی رسانه های غربی مبنی بر پیشنهاد ایران برای ارسال موشک های زمین به زمین به روسیه را رد کرد.

سخنگوی پنتاگون گفت: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی مبنی بر تایید اخبار پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای تحویل موشک های زمین به زمین به روسیه وجود ندارد.

ساعتی پیش، خبرگزاری رویترز که سابقه طولانی در ایجاد اخبار ایران هراسی دارد، مدعی شد که تهران به مسکو قول داده موشک های زمین به زمین و «پهپادهای بیشتری» بفرستد.

رویترز مدعی شد که توافق در این زمینه در روز 13 آنلاین و زمانی که معاون رئیس جمهور ایران به همراه دو مقام ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به روسیه سفر کرده بود، حاصل شد.

رویترز به نقل از یک منبع ایرانی مدعی شده است که روسیه از ایران خواسته تا پهپادهای بیشتری و موشک های فاتح و ذوالفقار را به این کشور تحویل دهد. یک مقام غربی نیز این ادعا را تایید کرد.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر ادعای ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده بود. «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز گفت: «ایران هیچ سلاحی به هیچ یک از طرف‌های درگیر صادر نکرده است».

وی حدود دو هفته پیش درباره ادعای مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده از پهپادهای ساخت ایران توسط ارتش روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده مبنی بر تحویل پهپادها به روسیه برای استفاده در جنگ را در سال 2018 می داند. اوکراین بی اساس است و آن را تایید نمی کند. »

سخنگوی نظام دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز 20 مهرماه گفت: از ابتدای مناقشه تاکنون، سیاست اصولی و روشن خود را بر مبنای بی‌طرفی فعال و مخالفت با جنگ و ضرورت حل و فصل سیاسی حفظ کرده‌ایم. از اختلافات بین دو طرف، به دور از خشونت. ما اعلام کردیم.»

کنعانی خاطرنشان کرد: در همین راستا وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روسی و اوکراینی خود همواره بر لزوم حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و گفت‌وگو تاکید کرده است. که آمادگی کشورمان را برای کمک به این روند اعلام کرد.

پیش از این حسین امیرعبداللهیان، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز و در پاسخ به سوال این خبرنگار مبنی بر اینکه ایران خود را متعهد می داند که به هیچ یک از طرفین درگیر سلاح ندهد. آیا این درست است؟ گفت: ما موظفیم اسلحه نفرستیم. ارسال سلاح به هر یک از طرفین، شانس راه حل سیاسی را به تعویق می اندازد.

خبرنگار نیویورک تایمز اعلام کرد که این ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه خلاف گفته جنابعالی نیست؟ امیرعبداللهیان پاسخ داد: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم و همکاری دفاعی ما ربطی به اوکراین ندارد. ما به هیچ طرفی برای استفاده از جنگ در اوکراین تسهیلات نخواهیم داد. متاسفانه تبلیغات نادرستی در این زمینه منتشر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهند از پهپادهای ایرانی استفاده کنند، آیا مطابق توافقنامه دفاعی بررسی می شود؟ وی خاطرنشان کرد: تسهیلاتی به روسیه برای استفاده در اوکراین نداده ایم. اوکراین فقط راه حل سیاسی دارد… راه حل جنگی نیست و طرفین باید موضوع را در اسرع وقت بر سر میز مذاکره حل کنند.

لازم به ذکر است که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران اوکراین تلاش هایی را برای حل سیاسی این بحران انجام داده و علاوه بر رایزنی های تلفنی حسین امیرعبداللهیان با وزرای خارجه روسیه و اوکراین (دو طرف درگیر) وی همچنین دو بار پیام وزیر خارجه اوکراین را به مقامات روسیه ابلاغ کرد. از سوی دیگر امیر عبداللهیان در سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به روسیه پیام یکی از رهبران اروپایی در مورد اوکراین را به روسیه ابلاغ کرد.

310310

دکمه بازگشت به بالا