بین الملل

پیوستن ایران به معاهده پالرمو چه تبعاتی خواهد داشت؟/ بن‌بست دور زدن تحریم‌ها در صورت تبعیت از FATF

تاریخچه و ویژگی های “گروه ویژه اقدام مالی” -16 ؛

گروه بین الملل خبرگزاری آنا– مسعود براتی ؛ سوالی که برخی از طرفداران FATF می پرسند این است: تفاوت پیمان پالرمو با مریدا (کنوانسیون مبارزه با فساد) که ایران عضو آن است و تصویب شده است ، چیست و چرا این یک مسئله سیاسی است؟

پیمان پالرمو مربوط به سال 2001 است ، اما کنوانسیون مبارزه با فساد چهار یا پنج سال بعد تصویب شد. اکنون این س isال مطرح است که آیا جامعه جهانی ، مانند طرفداران FATF ، فکر کرده اند که این دو معاهده مشابه و بی فایده هستند؟

توافق نامه پالرمو

البته تفاوت هایی وجود دارد و ساده است که فکر کنیم این دو یکسان هستند و می گویند ما پالرمو را تأیید می کنیم ، زیرا آنها یکسان هستند. جای شک و تردید است.

تفاوت این دو معاهده چیست؟

این تفاوت را می توان در ماده 1 کنوانسیون پالرمو مشاهده کرد که بیان می دارد هدف کنوانسیون یا کنوانسیون پالرمو ارتقا cooperation همکاری بین المللی در مبارزه با جرایم سازمان یافته است. یعنی معاهده پالرمو موضوع همکاری بین المللی و گسترش آن را متمرکز کرده است. طبق مطالعات انجام شده ، همکاری بین کشورها در بخشهای مختلف پیمان پالرمو مورد تأکید قرار گرفته است.

کشورهای عضو پالرمو متعهد به ارتقا cooperation همکاری های بین المللی از جمله همکاری قضایی و غیر قضایی هستند.

هنگامی که به پیمان پالرمو متعهد می شوید ، باید همکاری های بین المللی را ارتقا دهید ، یعنی باید در موارد مربوط به صلاحیت قضایی مانند استرداد ، همکاری قضایی و امور غیر قضایی مانند همکاری اطلاعاتی شرکت کنید.


بیشتر بخوانید:

امتیازات کم FATF به اقدامات ایران

اعتراضات FATF در زمینه مبارزه با تروریسم طبق قوانین داخلی چیست؟

بر پذیرش FATF بر اساس تحلیل غلط لغو تحریم ها توسط سازمان ملل اصرار دارد

ایران هرگز از فهرست اقدامات متقابل FATF معلق نشده است


در همین راستا ، واحد اطلاعات مالی و پولشویی (FIU) اظهار می دارد که این واحد باید بدون محدودیت به معاملات بین المللی دسترسی داشته باشد و آنها را انجام دهد و البته اگر بخواهیم به عنوان یک کنوانسیون بین المللی وارد کنوانسیون پالرمو شویم ، این امر بسیار مهم است. دانستن برخی وظایف موجود در این بخش را به همه اعضا مدیون هستیم و همه اعضا نیز مدیون ما هستند.

البته در زمان اجرا ما باید تکالیف خود را انجام دهیم و معمولاً طرف های دیگر تکالیف خود را با ما انجام نمی دهند و او حتی توسط اروپایی ها محکوم نشد.

تعریف جرم سازمان یافته فراملی

نکته مهم دیگر این است که کنوانسیون پالرمو به موضوع جرایم سازمان یافته فراملی متمرکز است. در تعریف این نوع جرم گفته شده است كه این جرمی است كه توسط سه یا چند نفر طبق توصیفات خاصی انجام شده است. گفته می شود فراملی نیز به این دلیل است که کشورها یا مناطق مختلفی در آن دخیل هستند.

FETF

یک نمونه از انحراف تحریم ها این است. اجرای تحریم ها به این معنی است که طرفی که می خواهد از عواقب تحریم ها خارج شود ، گروهی را تشکیل می دهد که معمولاً بیش از سه نفر دارد و با اقداماتی که طبق قوانین عادی جرم تلقی می شود ، سعی در دور زدن تحریم ها دارد. این حق ماست که تحریم های ظالمانه را دور بزنیم. تحریم ها جنایی و ظالمانه است اما در سایر کشورها تغییر سند جرم است.

پیامدهای الحاق ایران به پیمان پالرمو

جمهوری اسلامی ایران در صورت عضویت در پیمان پالرمو باید در سطح بین المللی همکاری کند. وی به عنوان نمونه یک کشور ، به جمهوری اسلامی می گوید که می خواهد پرونده ای را دنبال کند که در آن قاچاق ، پولشویی و جعل اسناد صورت گرفته و به گروهی در کشور مرتبط بوده است. ایران به دنبال این است که آیا این شرکت یا گروه تحریم ها را دور زده است یا خیر.

در اینجا یک معضل پیدا می کنیم. اگر بخواهیم با هم کار کنیم ، راه های دور زدن تحریم ها را می بندیم و اگر با هم کار نکنیم ، به تعهد خود در این کنوانسیون عمل نمی کنیم و این کشور حق دارد موضوع را به صورت قانونی ، سیاسی و قانونی انجام دهد. به همین ترتیب ، و ایران یک کشور غیر همکاری محسوب خواهد شد.

انتهای پیام / 4033 / ص

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا