جامعه

چالش پزشک‌نماها و جریمه حداکثر ۱۰ میلیون تومانی/سن بازنشستگی پزشکان

چالش پزشک‌نماها و جریمه حداکثر ۱۰ میلیون تومانی/سن بازنشستگی پزشکان

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به چالش انجام برخی اقدامات پزشکی توسط پزشکان، گفت: در حوزه افرادی که پزشک نیستند اما مداخلات پزشکی غیرمجاز انجام می دهند، راه حل مشخص نیست نه و جایی وجود ندارد. مراجعه و شکایت کند.» و قانون در این زمینه بسیار ضعیف است.

دکتر دکتر در گفت وگو با آپارات نیوز محمد رائی زاده وی درباره فعالیت پزشکان گفت: باید توجه داشت که آسیب مداخلات غیرمجاز در درمان افراد بیش از حوزه هایی است که پزشکان در آن سهل انگاری می کنند. یک نکته مثبت در مورد جامعه پزشکی این است که در جامعه پزشکی راه حلی برای شکایت وجود دارد و شفاف است. به طوری که اگر کسی از پزشکی که آنها را معالجه کرده شکایت کرد، بتواند کار آنها را دنبال کند، اما برای کسانی که پزشک نیستند، اما مداخلات غیرمجاز در حوزه سلامت دارند، هم آمار خیلی بالاتر است و هم راه حل شفاف نیست و هم جایی برای مراجعه و شکایت نیست و هم قانون در این زمینه بسیار ضعیف است. مثلا اگر فردی در حوزه سلامت دخالت کند، هر آسیبی به فرد وارد شود، حداکثر جریمه آن 10 میلیون تومان است و جالب اینجاست که این جرایم نسبت به تورم از چند سال پیش تاکنون رشد نکرده است و بنابراین اصلا یک عامل بازدارنده در این راستا با وزیر دادگستری و رئیس قوه قضائیه و مجلس تلاش می کنیم تا از مجازات مداخلات غیرمجاز در حوزه سلامت جلوگیری کنیم. خسارت این امر به مراتب بیشتر از هر قصور پزشکی است.

لزوم تغییر قانون در برخورد با پزشکان

رییس زاده گفت: بر این اساس گام اول تغییر قانون و اطلاع رسانی به مردم گام دوم است. وقتی مردم برای درمان به جایی می‌روند، انتظار این را داریم. حتما مجوزهای مربوطه را ببینید و هوشیار باشید و ببینید آیا این کلینیک یا مطب مجوز انجام چنین درمانی را دارد یا خیر و اگر مجوز دارد تاریخ منقضی نشده است، تاریخ مجوز مطب، کلینیک و آزمایشگاه و غیره منقضی نشده است و شخصی که مایل به انجام یک روش پزشکی است ممکن است این کار را انجام دهد یا نکند. به همین دلیل بسیار مهم است که به مردم اطلاع داده شود که آسیب کمتری خواهند دید و قانون باید تغییر کند.

شکایت از پزشکان کجا بریم؟

وی گفت: در عین حال سازمان نظام پزشکی مرجع رسیدگی به شکایات از اعضای سازمان است. در مورد کادر پزشکی باید برای شکایت به دادگاه مراجعه کنید. در موارد مطرح شده دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی اقدام و بررسی کرده اند، اما بازدارنده نیست و متاسفانه برخی از این افراد این جا و آنجا حمایت می شوند. بنابراین باید به موضوع اصلاح قانون توجه کرد و مردم را در این زمینه آگاه کرد.

سن بازنشستگی پزشکان

رییس زاده در پاسخ به سوال آپارات نیوز درباره زمان بازنشستگی پزشکان و همچنین انجام عمل های جراحی به نام یک پزشک خوش نام اما از طریق دستیار خود گفت: زمان بازنشستگی پزشکان رشته به رشته متفاوت است. ” به عنوان مثال، پزشکی که می خواهد جراحی حساسی مانند جراحی چشم انجام دهد، لازم نیست کوچکترین لرزش دست داشته باشد، اما پزشک دیگری لزوماً فقط به مطب مراجعه می کند، این دو تفاوت زیادی با هم دارند. از طرفی ممکن است فردی در دهه 50 یا 60 خود باشد، اما از نظر بدنی توانایی کار نداشته باشد. بنابراین نمی توان عدد مطلق را در این زمینه در نظر گرفت. به همین دلیل از انجمن های علمی خواسته ایم که انجمن به انجمن و رشته به رشته تصمیم گیری کنند. در عین حال از جامعه جراحان خواستیم که در مورد جراحان هر رشته نظر کتبی ارائه کنند. بنابراین موضوع را پیگیری می کنیم.

به نام دکتر به دستیار!

وی افزود: اینکه فردی به عنوان دستیار و در کنار پزشک کار کند تخلف نیست اما اگر دستیار به نام پزشک کار کند تخلف است. تعدادی پزشک داریم که با حوزه های مربوطه پیگیر این موضوع هستند. مثلاً فردی تکنسین است و به صورت مستقل به نام جراح درمان را انجام می دهد. تخلف است و برای آن تلاش می کنیم، اما اگر پزشک نظارت کند و کمک کند، یک موضوع روتین است و تخلفی صورت نگرفته است. کشف در زمینه پزشکی آسان نیست. سوپروایزر اتاق عمل در حال حاضر باید وارد اتاق عمل شود تا ببیند آیا یک پزشک در حال انجام جراحی است یا خیر و ثابت کند که در آن زمان پزشک مراقبت های اولیه نبوده است. این وظیفه دستیاران درمان است و زمانی که آن را گزارش کنند بررسی می شود. در این راستا با دادسرای ویژه جرایم پزشکی نیز جلساتی داشته ایم تا رسیدگی به این پرونده ها تیز شود.

وی تاکید کرد: افراد می توانند قبل از مراجعه به پزشک به سایت سازمان نظام پزشکی مراجعه کنند. اسامی اعضای سازمان نظام پزشکی با تاریخ مجوز مطب و رشته تخصصی آنها در سایت قرار می گیرد و مشخص می شود که آیا پزشک در سازمان نظام پزشکی عضویت دارد یا خیر.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا