چرا سکته قلبی اتفاق می افتد؟

چرا سکته قلبی اتفاق می افتد؟

به گزارش شفاف، در برنامه شبکه بهداشت و درمان سیما، برادران عبدالوهاب، متخصص قلب، انجمن آنژیوپلاستی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره سکته قلبی صحبت کردند.

این کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که سکته قلبی چیست، گفت: شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا سکته قلبی و سکته مغزی است که سکته قلبی با تشکیل لخته در رگ های کرونری رخ می دهد که مسئول این بیماری هستند. خون رسانی به قلب خون رسانی به این رگ ها قطع می شود که در این صورت سکته قلبی رخ می دهد، گاهی اوقات لخته رگ را به طور کامل نمی بندد و خون رسانی تا حدی حفظ می شود که با علائمی مانند درد شدید و درد همراه است. فشار روی قفسه سینه و همچنین تعریق شدید.

این انجمن آنژیوپلاستی در پاسخ به این سوال که آیا می توان سکته قلبی را پیش بینی کرد، گفت: اگر علم به جایی برسد که بتواند سکته قلبی را پیش بینی کند، تحول بزرگی در درمان این بیماری رخ داده است که متاسفانه ، در حال حاضر، غیر ممکن است.

وی افزود: برای اطلاع از سلامت مسیرهای هدایت قلب، نوار قلب می گیریم. در صورت نیاز به اطلاعات در مورد دریچه های قلب، اکوکاردیوگرافی انجام می دهیم و همچنین برای بررسی سلامت عروق قلب با تشخیص و توصیه پزشک آنژیوگرافی انجام می شود.

این متخصص قلب و عروق در پاسخ به این سوال که چرا سکته قلبی رخ می دهد، گفت: اگر رگ ها دچار تنگی شدید شوند، احتمال سکته قلبی زیاد است، ذکر این نکته ضروری است که تنگی متوسط ​​نیز می تواند باعث سکته قلبی شود.

وی افزود: فرآیند سکته مغزی با ایجاد التهاب در پلاک چربی که در رگ ها رسوب می کند رخ می دهد. در این فرآیند پلاک چربی پاره می شود و با اضافه شدن عوامل دیگر به این پلاک، لخته بزرگی ایجاد می شود که مسیر را به طور کامل می بندد و فرد دچار حمله قلبی می شود.

در ادامه علل تشکیل پلاک چربی در شریان ها و عوامل خطر مانند دیابت، فشار خون بالا، چربی و کلسترول بالا، سیگار کشیدن، کم تحرکی، سن بالای 45 سال در مردان و سن بالای 55 سال در زنان، عدم رعایت موارد زیر را بیان می کند. با تغذیه او سلامت، اضطراب و استرس، خواب ناکافی، نگرانی های روحی را در نظر گرفت.

این متخصص قلب یادآور شد: در مسائل قلبی فقط به دنبال علائم شدید و ناتوان کننده نیستیم و باید به دنبال کوچکترین علائم به ویژه در افراد دارای عوامل خطر (افراد دارای سابقه خانوادگی، چاقی و فشار خون بالا، دیابت باشیم). و غیره…) مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

وی افزود: افرادی که سابقه پزشکی مثبت دارند باید رگ ها را مستقیم ببینند که به آن آنژیوگرافی می گوییم. آنژیوگرافی از رگ های دست یا پا انجام می شود، در صورت باریک شدن رگ ها با آنژیوپلاستی آنها را باز کرده و در رگ باریک شده فنر (استنت) قرار می دهیم. در این راستا ترجیح استفاده از استنت طبی است که نوع خاصی دارد و بر اساس اندازه رگ انتخاب و قرار می گیرد.

برادران گفت: افراد به ظاهر سالم زیر نظر پزشک سلامت قلب خود را بررسی کنند. .

این استاد دانشگاه توصیه کرد: افرادی که دچار درد قفسه سینه می شوند سریعا با اورژانس تماس بگیرند، نوار قلب از این افراد در منزل گرفته می شود و نوار از طریق تله مدیسین به مرکز قلب ارسال می شود و در صورت سکته قلبی توسط متخصص قلب بررسی می شود. در نوار قلب مشاهده می شود، بیمار بلافاصله به بخش آنژیوگرافی نزدیکترین بیمارستان تعیین شده منتقل می شود و رگ بسته در اسرع وقت برای برقراری خون رسانی باز می شود. در این روش میزان تخریب عضله قلب بسیار کمتر شده و به طور معجزه آسایی سلامت قلب به فرد باز می گردد.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران فشار خون بالای 130 روی 80 را فشار خون بالا دانست که نیاز به اقداماتی از تغییر سبک زندگی گرفته تا مصرف دارو دارد.

وی خاطرنشان کرد: فشار خون معمولاً علامتی ندارد و در نهایت با ایجاد خونریزی در قلب و عروق مغز می تواند باعث سکته شود.

دکمه بازگشت به بالا