دانش و سلامت

چند قدم تا زندگی در سیاره “زهره” مانده است؟

چند قدم تا زندگی در سیاره "زهره" مانده است؟

به نقل از طبیعتلئوناردو تستی ، ستاره شناس در رصدخانه جنوب اروپا در گارچینگ ، آلمان گفت: “حالا كه فسفین پیدا كردیم ، باید بفهمیم كه آیا این حقیقت از نشانه های حیات است.”

در 14 سپتامبر ، دانشمندان اعلام کردند که با استفاده از آرایه بزرگ آتاکاما در شیلی و تلسکوپ جیمز کلرک مکسول در هاوایی ، حدود 55 کیلومتر بالاتر از سطح زهره ، فسفین را در جو ونوس پیدا کرده اند. داده های رادیویی نشان می دهد که نور در طول موج های میلی متر متناسب با غلظت فسفین جذب می شود ، یعنی 20 قسمت در میلیارد در جو.

ستاره شناسان فسفین (ترکیبی سمی از هیدروژن و فسفر) را به عنوان علامت احتمالی حیات در سایر سیارات شناسایی کرده اند. جالب است بدانید که فسفین توسط برخی موجودات روی زمین نیز تولید می شود.

کلارا سوزا-سیلوا ، اخترفیزیکدان مولکولی در انستیتوی فناوری ماساچوست در کمبریج و از نویسندگان مطالعه تشخیص فسفین می گوید: “خوشبختانه عمر بی هوازی فسفین کاملاً تولید می شود.” اما این گاز باید در فضای سخت و اسیدی زهره حل شود.

این امر محققان را به این نتیجه رسانده است که باید مکانیزم دوباره پر کردن گاز وجود داشته باشد که بیانگر تولید بیولوژیکی ناشناخته یا فرآیند شیمیایی باشد که دانشمندان هنوز توضیح نداده اند. محققان به طور آزمایشی اظهار داشتند كه برخی از میكروب ها در هوا در منطقه ای از جو كه فسفین در آن اتفاق می افتد – به دور از فشار فشاری و دمای سوزان سیاره – وجود دارند.

قبل از بررسی جدی این دانشمندان ، دانشمندان مشتاقند تشخیص دهند که آیا فسفین در ناهید رخ می دهد یا خیر ، زیرا برخی از محققان هنوز شک دارند و قانع نشده اند.

متیو پاسک ، بیوشیمی دان کیهانی از دانشگاه فلوریدا جنوبی در تامپا ، گفت: “این شک و تردید تا حدی به این دلیل است که محققان فقط یک خط جذب فسفین را در داده های خود شناسایی کرده اند ، بنابراین سایر محققان باید آن را تأیید کنند.” .ردن

اکنون ستاره شناسان امیدوارند که با استفاده از تلسکوپ های دیگر روی زمین آن را کشف کنند. جیسون دیتمن ، دانشمند سیاره ای در انستیتوی فناوری ماساچوست که قصد دارد اظهارات خود را با همکاری سوزا-سیلوا بیان کند ، گفت: “ما از دو ابزار استفاده خواهیم کرد.” یکی از این ابزارها در تجهیزات تلسکوپ مادون قرمز ناسا در هاوایی است. ابزار دیگر رصدخانه مادون قرمز استراتوسفر ناسا است.

رصدخانه مادون قرمز استراتوسفر ، معروف به SOFIA ، نام یک رصد هوایی است. این رصدخانه که به طور مشترک در اختیار مراکز هواپیمایی آلمان و ناسا است ، بر روی یک هواپیمای بوئینگ 747 SP نصب شده و مجهز به یک بازتابنده 2.5 متری است که برای انتقال هوا در مجاورت 1 طراحی شده است. برای مشاهده 655 میکرومتر.

مشاهدات در طیف های مادون قرمز و سایر طیف ها دانشمندان را قادر می سازد تا سایر سطوح جذب مربوط به فسفین را جستجو کرده و راهی برای تأیید وجود آنها پیدا کنند. آنها همچنین می توانند اطلاعات بیشتری در مورد محل قرارگیری فسفین و نحوه تغییر سطح آن در طی روزها و هفته ها ارائه دهند. دیتمن و سایر محققان امیدوار بودند که در ژوئیه سال 2020 زهره را ببینند ، اما شیوع ویروس کرونا آن را به تأخیر انداخت.

دیتمن گفت: “امیدواریم در آینده اطلاعات جدیدی بدست آوریم.”

دانشمندان علاوه بر مطالعه زمین ، برای کشف سیارات دیگر نیز بسیار تلاش کرده اند. طی ماه های آینده سه ماموریت در نزدیکی ونوس پرواز خواهند کرد. این ماموریت ها شامل فضاپیمای BepiColombo آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن در اطراف عطارد و مدارگرد فضایی خورشیدی آژانس فضایی اروپا و مدارگرد خورشیدی پارکر ناسا است که هر دو به دور خورشید می چرخند. آنها هستند ، خواهند شد.

مشاهدات این فضاپیما مفید است زیرا محدود به جو زمین نیست. البته لازم به ذکر است که این کاوشگرها برای مشاهده سیاره هایی مانند سطح عطارد یا خورشید طراحی شده اند ، بنابراین مشخص نیست که آیا آنها به اندازه کافی حساس هستند تا بتوانند فسفین را در جو ونوس تشخیص دهند.

Bipi Colombo شانس کمی برای تشخیص گاز در پرواز آینده خود در ماه اکتبر و شانس بیشتری در ماه اوت آینده با ابزار مادون قرمز خود دارد. کاوشگر خورشیدی پارکر همچنین ممکن است این گاز را با دستگاهی که برای مطالعه ذرات خورشیدی طراحی شده است ، تشخیص دهد.

نور رئوفی ، فیزیکدان فیزیک در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در مریلند گفت: “بعید است ، اما من کاملاً آن را رد نمی کنم.” وی دانشمندی از پروژه ماموریت پارکر است.

در حال حاضر یک فضاپیما در حال چرخش به دور زهره ، کاوشگر آب و هوایی Akatsuki یا Venus یا Planet-C است ، یک کاوشگر فضایی که برای بررسی جو ونوس در حال چرخش در آژانس اکتشاف هوافضا ژاپن است.

تحقیقات ژاپنی در سال 2015 وارد مدار ناهید شد و اکنون در حال بررسی وضعیت آب و هوا ونوس و جستجوی آتشفشان است. اگرچه گناه ابزار دقیقی برای تشخیص مستقیم فسفین ندارد ، اما می تواند از راه های دیگر به دانشمندان کمک کند.

تاکهیکو ساتو از آژانس هواپیمایی ژاپن و دانشمند این پروژه گفت: “جو و ابر اساس زندگی هستند.” ما می توانیم اطلاعاتی در مورد آن ارائه دهیم.

مباحث امیدوارکننده تر احتمالاً مأموریت هایی است که در حال حاضر در دست توسعه است و می توان از آنها برای تشخیص بهتر فسفر استفاده کرد. ه کشف هلبرت از مرکز هواپیمایی آلمان ، که یکی از اعضای تیم پکن کلمبو است ، گفت که این کشف توسعه این نوع مأموریت ها را در اسرع وقت تقویت می کند.

سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) یک مدار ناهید به نام ‘Shukrayaan-1’ دارد که انتظار می رود در سال 2025 آغاز شود. سازمان تحقیقات فضایی هند به درخواست مجله نیچر برای اظهارنظر درباره برنامه های خود برای زهره پاسخ نداد. اما سانجی لیمائی ، دانشمند سیاره ای در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون گفت که سازمان تحقیقات فضایی هند وقت زیادی برای بررسی ابزارهای خود دارد. اگر آنها این فرصت را از دست بدهند اشتباه بزرگی است.

ایالات متحده و اروپا همچنین در حال بررسی مأموریت هایی به ناهید هستند که می توانند داده های مفیدی درباره زیستگاه این سیاره ارائه دهند یا حتی به دنبال نشانه های مستقیم زندگی باشند.

سو اسمرکار از تاسیسات پیشرانش جت ناسا و محقق اصلی مأموریت VERITAS پیشنهادی ناسا ، که علائم حیاتی را کنترل می کند ، گفت: “Viritas صدها کیلوگرم جرم پرتاب اضافی دارد که ناسا می تواند از آن استفاده کند.” برای طراحی فضاهای کمکی کوچک استفاده می شود که برای این منظور طراحی شده اند.

“VERITAS” مخفف “توانایی تولید مثل ونوس ، علوم رادیویی ، تداخل سنجی رادار دیافراگم کامپوزیت ، توپوگرافی و طیف سنجی” است. توانایی انتشار یا انتشار ماده ، توانایی انتشار تابش از طریق سطح یک جسم نامیده می شود. این توانایی انتشار تابش خاصیت ماده ای است که بیانگر نسبت انرژی ساطع شده از ماده به انرژی ساطع شده از یک جسم سیاه در همان دما است. رادار دیافراگم مصنوعی تداخل سنجی که با نام InSAR یا IfSAR نیز شناخته می شود ، روشی راداری در ژئودزی و سنجش از دور است كه از تداخل سنجی برای ارسال و دریافت امواج فاز استفاده می كند. با این کار می توانید یک مدل سه بعدی از سطح ایجاد کنید.

گزارش شده است که این ماموریت ارزان است و دو سال به طول خواهد انجامید. در طول ماموریت ، فضاپیمای Trident ماهواره ای را در مدار زهره قرار می دهد که می تواند تجزیه و تحلیل دقیق سطح سیاره را انجام دهد. هدف اصلی این مأموریت ، به رهبری آزمایشگاه پیشرانه ناسا ، درک تفاوت ها و شباهت های بین زهره و زمین است. این فضاپیما به چندین حسگر مجهز شده است که می تواند یک نقشه توپوگرافی سه بعدی از ناهید ایجاد کرده و فعالیت تکتونیکی و آتشفشانی این سیاره را مطالعه کند. علاوه بر این ، می تواند دمای سیاره و میدان گرانشی آن را نیز اندازه گیری کند.

پاسك در پایان گفت: “در حال حاضر مدل سازی پاسخی منطقی است.” بیشتر شیمی که ما برای زمین پیشنهاد می کنیم تحت تأثیر آب است. در ونوس اینطور نیست. بنابراین آزمایشات زیادی در حال انجام است که هیچ کس قبلاً آنها را انجام نداده است. پسک گمان می کند که فسفین روی ونوس وجود زیست شناسی را به جای یک فرآیند شیمیایی ناشناخته نشان می دهد.

وی افزود: “من فکر می کنم این امکان وجود دارد ، اما شک دارم. فقط داده ها می توانند این معما را حل کنند.

2323

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا