فرهنگ و هنر

چه شد صداوسیما بعد از ۱۵ سال تبعات مناظره دونفره را پذیرفت؟

سعید نبی، از برنامه سازان باتجربه تلویزیون با اعتقاد بر اینکه برگزاری مناظره های دونفره همراه با پرسش های صریح کار بسیار سختی است و تبعات دارد، در عین حال تاکید می کند که «تلویزیون دیر به فکر افتاد اما ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است».

سعید نبی، برنامه ساز و مستندساز که در دهه ۹۰ مسوولیت تهیه مناظره‌های ریاست جمهوری و در ادامه مناظره های هفتگی را بر عهده  داشت، در گفت و گویی با آپارات نیوز درباره بازگشت مناظره‌های دونفره و صریح به تلویزیون و جسارتی که صداوسیما پس از ۱۵ سال به خرج داد، به ذکر نکاتی پرداخت.

هرچه قدر بخواهیم بی طرف باشیم نمی شود

این برنامه ساز در ابتدا از تجربه اش در سال ۹۲ در حوزه تهیه کنندگی مناظره‌های تلویزیونی سخن گفت و یادآور شد: اساسا برگزاری این تیپ مناظره‌ها جسارت و شهامت می‌خواهد و برای اتاق فرمان به عنوان برگزارکننده کار سخت و پیچیده‌ای است؛ به این دلیل که ما (برگزارکننده) هر چقدر هم که بخواهیم اصل برابری را رعایت کنیم اما از آنجا که یک نگاه جناحی داریم، هر چقدر هم تلاش کنیم قضاوت را به شکل بی‌طرفانه برای مخاطب دربیاوریم، باز هم به همان دلیل زیرساخت ذهنی خواه ناخواه این اتفاق خواهد افتاد.

او ادامه داد: سابقه چندین ساله‌ام در تهیه کنندگی مناظره‌ها می‌گوید که برگزاری مناظره‌های دونفره کار بسیار سختی است چون اساساً یک «آتش تهیه» دارد که بسیار پیچیده است؛ به این دلیل که به هر حال دو گرایش مختلف از دو قطب متفاوت روبه روی هم نشسته‌اند و عموم مردم هم از قومیت های مختلف برنامه را نگاه می‌کنند بنابراین کوچک‌ترین حرکتی که نامزدها داشته باشند هرکس برداشت خودش را می‌کند و از زاویه خودش نگاه می‌کند؛ در نتیجه برگزاری چنین مناظره‌هایی تبعات زیادی می‌تواند داشته باشد. حال اینکه چرا تلویزیون الان به این سمت حرکت کرده است علیرغم اینکه دائماً تاکید داشته نمی‌خواهیم مناظره‌ها را به شکل آمریکایی برگزار کنیم و به شکل کاملاً ایرانی و بااخلاق ایرانی برگزار می‌کنیم، قابل طرح است؛ در صورتی که دومین سوالی که مجری مناظره‌ها شامگاه گذشته از دو نامزد ریاست جمهوری پرسید این بود که «چرا اخلاق را رعایت نمی‌کنیم؟» و مستقیماً هم از هر دو طیف مثال زده شد و این می‌شود تبعات چنین مناظره‌هایی و در اینجا ما نمی‌توانیم همه شرایط را کنترل کنیم چون واقعا ممکن نیست.

چه شد صداوسیما بعد از ۱۵ سال تبعات مناظره دونفره را پذیرفت؟
سعید نبی در پشت صحنه برنامه مناظره

در این زمینه بخوانید:

تغییر استراتژی در صداوسیما با برگزاری مناظره شب گذشته

صداوسیما با پخش مناظره شب گذشته چه به‌ دست آورد؟

دیر است اما ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است

نبی تصریح کرد: تلویزیون در این سالها به هر حال شهامتش را نداشت البته که ما سال ۹۲ این کار را کردیم و مناظره‌های عمومی بعد از ریاست جمهوری را از پنج نفر به دو نفر رساندیم در حدی که گاهی به استعفای مسوولان وقت هم کشیده می‌شد؛ حالا اینکه صداوسیما پس از سال ها این تبعات را به جان خریده، فکر می کنم به این دلیل است که طبق آمار رسمی ۶۰ درصد مردم رأی نداده‌اند و به دنبال آن هستند که مردم اعتماد کنند. متاسفانه ما آنقدر خطا کرده‌ایم که دیگر مردم برایشان مهم نیست. سوال من اکنون این است که چند درصد مردم این مناظره‌ها را تماشا کرده‌اند؟ به اعتقاد من خیلی ضعیف. من آمار و ارقام دقیق ندارم اما با مشاهدات عینی خودم می‌گویم که مردم خیلی مناظرات دور اول را ندیده‌اند و برایشان مهم نبوده است.

این برنامه ساز تاکید کرد: متاسفانه تلویزیون ما خیلی دیر به این سمت حرکت کرد. مناظره یعنی آگاهی بخشی منتهی این آگاهی سازی به شدت تبعات دارد و ما طی این سال ها نپذیرفتیم که این آگاهی سازی اتفاق بیفتد، حالا پذیرفته‌ایم که به نظرم دیر است اما باز هم ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است اما نکته اینجاست آیا برای مردم هم همین طور است؟ من معتقدم تلویزیون به شدت تک قطبی شده است. این حرف دل من است. ما بچه‌های تلویزیون هستیم و هرچه که از زندگی مان داریم از تلویزیون است منتها ما را به حدی رنجانده‌اند که ما دیگر حاضر به کار کردن به هر شکلی و با هر شرایطی نیستیم.

سعید نبی سخنانش را اینگونه پایان داد: اگر تلویزیون اکنون به دنبال اصلاح جریان به عنوان کسی که فکر می کند واقعا نقش دارد برای آن ۶۰ درصدی که رای نداده‌اند، اول باید اصلاح را از خودمان شروع کنیم یعنی خودی و غیرخودی را کنار بگذاریم. چرا تمام بزرگان از تلویزیون فاصله گرفتند؟ تلویزیون باید اول این قضیه را در خودش حل کند بعد می‌تواند مردم را با خودش همراه کند و کمک کند تا یک انتخابات درست شکل بگیرد.

 انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا