دانش و سلامت

چگونه از بروز مسمومیت دارویی پیشگیری کنیم؟

چگونه از بروز مسمومیت دارویی پیشگیری کنیم؟

مسمومیت دارویی شایع ترین علت مسمومیت در جهان است. این نوع مسمومیت به ویژه در کودکان بسیار خطرناک است و بر این اساس باید به خانواده ها آموزش داده شود که چگونه از آن پیشگیری کنند.

به گزارش آپارات نیوز، داروها یکی از خطرناک ترین سموم در منازل هستند و شایع ترین علت مسمومیت در دنیا مصرف بیش از حد داروها است. عدم توجه به مقدار دارو، مصرف دارو همراه با خواب آلودگی و مصرف خودسرانه آن می تواند منجر به مسمومیت دارویی شود.

لازم به ذکر است که مسمومیت دارویی در کودکان اغلب به صورت تصادفی و در نتیجه کنجکاوی کودک یا اشتباهات والدین اتفاق می افتد.

برای جلوگیری از بروز مسمومیت دارویی در کودکان باید به نکات زیر توجه کرد:

– اگر کودک زیر پنج سال در خانه دارید، حتما داروها را در کمدهای بلند، دور از دسترس و مجهز به قفل قرار دهید.

– مواظب باشید زمانی که کودک بیمار است دوز مکرر یا بیشتر از مقدار تجویز شده به کودک داده نشود.

– از قرار دادن دارو در کیف دستی برای جلوگیری از خوردن دارو توسط کودکان خودداری کنید.

– داروی خود را در حضور کودکان مصرف نکنید، زیرا کودکان رفتار بزرگسالان را تقلید می کنند و ممکن است دارو را در دهان خود مصرف کنند.

– اگر به فرزندتان دارو می دهید، به او توضیح دهید که دارو است و از کلماتی مانند آب نبات، شکلات یا غذا استفاده نکنید.

– داوران را در بسته بندی اصلی نگهداری کنید تا در صورت مسمومیت بتوانید اطلاعات صحیح دارو را در اختیار پزشک قرار دهید.

– اگر فردی در خانواده تحت درمان ترک اعتیاد است، از دسترسی کودکان به درمان ترک اعتیاد جلوگیری کنید.

-بسیاری از کودکان و حتی بزرگسالان در اثر نگهداری شربت متادون در یخچال و به خصوص تعویض شیشه دارو با شیشه نوشیدنی و مصرف تصادفی آن جان خود را از دست داده اند.

در عین حال نکات دیگری که در رابطه با پیشگیری از مسمومیت دارویی و مواجهه با فرد مسموم توصیه می شود به شرح زیر است:

– بهتر است داروهای بیماران افسرده، بیمارانی که تعادل رفتاری ندارند و یا افرادی که سابقه خودکشی دارند دور از دسترس خود قرار داده و مراقب میزان مصرف دارو باشند.

– در سالمندان مسمومیت دارویی بسیار شایع و به طور طبیعی خطرناک است. مواجهه مشابه با مواد مخدر، ابتلا به فراموشی، ندانستن نام مواد، بی سوادی یا بی سوادی یا ناخوانا بودن دستورالعمل های دارویی می تواند سالمندان را به مصرف نادرست یا مکرر داروهای خود سوق دهد. برای پیشگیری از مسمومیت دارویی در سالمندان باید مصرف داروی سالمندان خانواده را زیر نظر داشت. بهترین راه برای جلوگیری از مصرف دوز مکرر دارو این است که تعداد دفعات مصرف دارو را یادداشت کنید.

در عین حال باید توجه داشت که مصرف بسیاری از داروها در اقدام به خودکشی ممکن است در ابتدا علائم و نشانه های خاصی نداشته باشد، اما ممکن است وضعیت فرد مسموم به طور ناگهانی بدتر شود یا در آینده منجر به آسیب دائمی کبد و کلیه شود. to be هنگام برخورد با فرد مسموم بیهوش که بسته های دارویی را در کنار خود خورده است، ضمن حفظ خونسردی و عدم ایجاد استفراغ در این فرد، بسته های دارو را همراه بیمار به بیمارستان ببرید.

با توجه به اعلام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران، توجه داشته باشید که القای استفراغ در مسمومیت ها فقط با نظر پزشک انجام شود. زیرا این عمل در برخی از مسمومیت های دارویی باعث وخامت حال بیمار خواهد شد.

در اغلب موارد مسمومیت های دارویی تصادفی یا عمدی، در اسرع وقت با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 یا اورژانس 115 تماس بگیرید تا از نحوه انجام مراحل اولیه مطلع شوید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا