عمومی

چگونه برای دستگاه DVR یا NVR‌ خود هارد مناسب انتخاب کنیم؟

آموزش انتخاب دستگاه DVR و NVR

همانطور که می‌دانید عمل ضبط و ذخیره سازی کلیه تصاویری که دوربین های مداربسته تولید می‌کنند در دستگاه های ذخیره سازی مثل دی وی ار ویا او وی ار صورت می‌گیرد.

مهم نیست که برند دوربین یا دستگاهی که خریده اید هایک ویژن، باشد یا داهوا یا هر چیز دیگری. هارد دیسکی که شما باید برای دستگاه رکوردر خود انتخاب کنید جزو مهمترین بخش های نصب و راه اندازی سیستم نظارتی شماست.

در ابتدا خیلی از مشتریان گمان می‌کنند در این دستگاه های همان هارد هایی که در کامپیوترهای امروزی استفاده می‌شود، بهره می‌گیرند. اما این تصور اشتباه است.

DS-7208HQHI-SH

هرچند امکان نصب و استفاده از هاردهای به اصطلاح دسکتاپی هم وجود دارد ولی از آنجاییکه این نوع فضاهای ذخیره سازی برای کار مداوم ساخته نشده اند امکان سوختگی و مشکل دار شدن آنها دیر یا زود وجود دارد.

بنابراین از همان ابتدا توصیه می‌کنیم که از هارد دیسک های مخصوص سیستم های نظارتی استفاده کنید. در بازار ایران به هاردهای بنفش معروف هستند و بهترین مدل آن هم از شرکت وسترن دیجیتال است.

پس کافی است هنگام خرید از فروشنده بخواهید هارد وسترن بنفش به شما تحویل دهد.

به طور کلی تفاوت زیادی بین هاردهای دسکتاپی و هارددیسک های نظارتی یا سورولیانس وجود ندارد مگر اینکه در معماری هارد دوربین مداربسته تلاش کرده اند که مقاومت هارد ها در زمان ضبط مداوم تصاویر بالا رود.

بنابراین هنگامی که هارد های مخصوص دوربین مداربسته را خریداری می‌کنید، مطمئن می‌شوید که به طور شبانه روزی و بدون کمترین اختلال یا از کارافتادگی، کار ضبط تصاویر کلیه دوربین های شما انجام می‌شود.

ظرفیت مناسب هارد ها برای شما چقدر است؟

هاردهای دوربین مداربسته در ظرفیت های متنوعی تولید و عرضه می‌شود. ولی معیار اصلی انتخاب و خرید هارد مناسب، نوع کارایی و مدت زمان مورد نیاز شما برای ضبط تصاویر است.

به طور کلی کمترین حجم توصیه شده به میزان 1 ترابایت یا 1000 گیگابایت است. ولی حجم واقعی مورد نیاز شما را دو چیز تعیین می‌کند:

۱- تعداد دوربین و کیفت آنها

اینکه شما بسته به نیاز خود ۱ عدد دوربین تهیه کرده اید یا ۳۲ عدد، و اینکه کیفیت فیلم های ذخیره شده ۱ مگاپیکسل باشد یا بالاتر، به همان میزان نیاز دارید از هاردهای با ظرفیت کم تر یا بالاتر استفاده کنید.

۲- مدت زمان مورد نیاز برای ضبط

عامل تعیین کننده دیگر در میزان حجم ذخیره سازی هارد شما، مدت ذخیره سازی مورد نیاز شماست. به عبارتی شاید بخواهید یک هفته یا یکماه عمل ذخیره سازی ادامه یابد و یا اینکه برای مکان های مثل بانک ها شاید تا چندین ماه نیاز به ذخیره سازی باشد.

اگر مورد اول و دوم را کنار هم بگذاریم می‌توانیم حجم مورد نیاز را تخمین بزنیم.

مثلا اگر کمتر از ۸ عدد دوربین با کیفیت ۲ مگاپیکسل داشته باشید و بخواهید یکماه ضبط شود معمولا همان هارد یک ترابایتی پاسخگوی نیاز شما خواهد بود.

این نکته را هم یادآور می‌شویم که چنانچه بعدها هم نیاز به افزایش حجم یا تعداد هارد هم داشته باشید در اکثر دستگاه های دی وی ار و ان وی ار این قابلیت و گنجایش تعبیه شده است.

هـایک ویژن – راهنمای خرید

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا