جامعه

کدام مواد غذایی را باید هر هفته مصرف کنید؟

کدام مواد غذایی را باید هر هفته مصرف کنید؟

آپارات نیوز/ خراسان رضوی بسیاری از مردم علاقه مندند بدانند کدام غذاها برای سلامتی آنها بهتر است. البته باید بدانیم که غذاهای گیاهی منبع خوبی از مواد مغذی سالم هستند که شامل انواع فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی است.

مطالعه ای که در ماه می 2021 منتشر شد و بیش از 500000 نفر را طی 25 سال مورد بررسی قرار داد، نشان داد افرادی که بیشترین غذاهای گیاهی را مصرف می کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر غذا می خورند، میانگین طول عمرشان بین 5 تا 25 سال است. با تجربه. در اینجا چند غذای مفید آورده شده است.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و لیکوپن (یک کاروتنوئید) است. کاروتنوئیدها رنگدانه هایی هستند که توسط گیاهان تولید می شوند که سبزیجات را رنگ می کنند. محققان دریافتند افرادی که روزانه یک تا 1.5 گوجه فرنگی بزرگ یا یک تا 1.5 فنجان آب گوجه فرنگی به مدت حدود 6 هفته مصرف می کنند، سطح تری گلیسیرید خون (نوعی چربی در خون که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد) بالا بوده اند. کلسترول در مقایسه با افرادی که گوجه فرنگی نمی خورند، کلسترول کل و کلسترول بد را کاهش می دهد. سطح کلسترول خوب آنها نیز افزایش یافت.

محققان دریافتند که مصرف هر محصول گوجه فرنگی منجر به کاهش شدید فشار خون سیستولیک می شود. با این حال، هیچ تاثیری بر فشار دیاستولیک مشاهده نشد. فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در گروه فشار خون بالا پس از مصرف فرآورده های گوجه فرنگی در مقایسه با دارونما کاهش یافت.

نتایج مطالعه بر روی ۲۶۰ هزار مرد نشان داد کسانی که بیشترین میزان گوجه فرنگی پخته شده، سس گوجه فرنگی و غذاهای حاوی گوجه فرنگی (معادل حدود یک فنجان در هفته) را مصرف می کردند، ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات بودند.

كدو حلوايي

کدو تنبل سرشار از بتاکاروتن است که یک کاروتنوئید (رنگدانه گیاهی) نیز هست. در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و برای تولید آنتی بادی هایی استفاده می شود که با عفونت مبارزه می کنند. همچنین حفظ یکپارچگی سلول های چشم، پوست، ریه و روده ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که غذاهای غنی از بتاکاروتن (مانند کدو تنبل، هویج، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ‌دار) مصرف می‌کنند، 8 تا 19 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عروق کرونا قلب، سکته مغزی یا مرگ به هر دلیلی هستند. .

قارچ

قارچ ها سرشار از مواد مغذی با خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند. فرآیندهای طبیعی بدن باعث استرس اکسیداتیو می شود که رادیکال های آزاد تولید می کند. اینها ذرات کوچکی هستند که به دیواره سلولی آسیب می رسانند و باعث مرگ سلولی می شوند. اگر این مواد توسط آنتی اکسیدان ها خنثی نشوند، باعث التهاب، پیری و برخی سرطان ها می شود. بررسی 17 مطالعه قارچی و بهداشتی نشان داد افرادی که بیشترین قارچ را مصرف می‌کنند، 34 درصد کمتر از افرادی که کمترین مصرف قارچ را مصرف کرده‌اند، در معرض ابتلا به هر نوع سرطانی هستند و 35 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

جو دوسر

خوردن بلغور جو دوسر منجر به کاهش قابل توجه گلوکز خون و پاسخ انسولین می شود. جو دو سر منبع خوبی از بتا گلوکان و فیبر محلول است که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند. در 58 مطالعه که در آن افراد با رژیم غذایی خاصی حاوی حدود 3.5 گرم بتا گلوکان جو دو سر در روز تغذیه شدند، سطح کلسترول بد به طور قابل توجهی کمتر از افراد کنترل بود. نتایج پنج مطالعه نشان داده است که تأثیر بلغور جو دوسر بر فشار خون کم است، اما همین میزان کاهش فشار خون بسیار مهم است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا