جامعه

کمک ۱۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای احیای تالاب هامون

کمک ۱۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا برای احیای تالاب هامون

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای آژانس های تالاب با اشاره به اینکه برنامه هامون برای “هامون” گفت: “جامعه بین المللی ، از جمله اتحادیه اروپا ، با اجرای حدود 10 میلیون یورو به ما کمک می کند تا این برنامه را اجرا کنیم.” مدیریت زیست محیطی برای تالاب ها تهیه شده است.

مسعود باقرزاده کریمی در گفت وگو با آپارات نیوز وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت با استفاده از روش جامعی تحت عنوان مدیریت اکوسیستم تالاب ، برنامه مدیریتی برای تعدادی از تالاب های کشور تدوین کرده است ، اظهار داشت: اگر می خواهیم تالاب ها را احیا کنیم ، باید کل حوزه آبخیز را ساماندهی کنیم. در حال حاضر برنامه های مدیریتی برای تالاب هامون در نظر گرفته شده است ، اما هامون یک تالاب مرزی است که 90 درصد حوزه آبخیز آن در افغانستان است. روند تدوین و مطالعه برنامه مدیریت از سایر تالابهای کشور متفاوت است.

وی گفت برای مدیریت تالاب هامون ابتدا باید برنامه های خود را برای مدیریت بخشی از تالاب که در داخل ایران است هماهنگ کنیم و سپس شرایط مذاکرات منطقه ای را فراهم کنیم. “سالها پیش با افغانستان توافق شد که در زیر پرداخت 820 میلیون متر مکعب آب در ایران طبیعی است ، اما پول آب فقط برای آب آشامیدنی و کشاورزی اختصاص می یابد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه طرح مدیریت زیست محیطی تالاب هامون تدوین شده است اظهار داشت: چقدر می توانیم مصرف آب در حوزه آبخیز این تالاب را کاهش دهیم؟

باقرزاده کریمی با تأکید بر اینکه برنامه مدیریت زیست محیطی تالاب هامون با مشارکت آژانس های مربوطه تدوین شده است ، گفت: از آنجا که احیای تالاب هامون یک پروژه بین المللی است ، ما توانستیم مشارکت جوامع بین المللی از جمله اتحادیه اروپا را به خود جلب کنیم. ” اتحادیه اروپا حدود 10 میلیون یورو برای این کار اختصاص داده است که طی پنج سال و از سال 2020 به بعد برای احیای هامون در ایران هزینه می شود.

وی افزود: هدف اصلی ما همکاری با جوامع محلی برای حفظ و احیای تالاب هامون است. در حال حاضر نوعی رقابت در تالاب برای مصرف آب در اکوسیستم و مصرف آب بین جوامع انسانی وجود دارد ، بنابراین ما باید فعالیت هایی را در منطقه تعریف کنیم که معیشت مردم را تأمین کند و آب تالاب را هدر ندهد. رونق در پرورش گاومیش ، صنایع دستی و ماهیگیری از جمله این فعالیت ها است.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست ، در صورت ادامه این کشاورزی شوم در منطقه ای که هنوز وجود دارد ، دیگر آب برای تالاب باقی نخواهد ماند ، بنابراین ما باید ابتدا در مورد معیشت مردم و وابستگی آنها به آب فکر کنید تالاب ما را کاهش دهید.

سرانجام باقرزاده کریمی با بیان اینکه دریافت وجوه بین المللی دست ما را برای مدیریت و توان بخشی هامون باز خواهد کرد گفت: “برای اکوسیستم تالاب هامون بیش از دو میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز است و ما قصد داریم افغانستان برای مذاکره. ” .

انتهای پیام

تحریریه آپارات نیوز

خبرنگار اقتصادی با تحلیل تأثیرات تجارت جهانی و تغییرات سیاست‌های تجاری.
دکمه بازگشت به بالا